2017-03-08, 03:31
Medlem
Volvo242DLs avatar
Hej, jag gick upp en stund eftersom jag inte kunde sova riktigt.

Jag tvekade lite först att dela på din kommentar men tyckte det var så iögonfallande att jag inte kunde låta bli. Det jag reagerade på vad ondgörandet över Islam som religion och som har blivit vanligt från vissa håll idag men som jag inte tyckte hörde hemma i den här tråden.

Sen kan jag säja att jag inte håller med dig i något av det du påstår och källan du hänsvisar till vet jag inte vad det är och den måste inte vara trovärdig, den kan lika gärna tendentiös som många källor är idag. Propagandan florerar precis överallt och internet har verkligen underlättat för det.

Pedofili inom katolska kyrkan är allmänt känt och erkänt samt har varit så länge. Ofta har det varit äldre präster som förgripit sig på små pojkar och det tycker åtminstone jag är vidrigt. Till saken då hör att jag inte är för något gayropa då jag är aktiv kristen och tycker sådan uppmuntran är fel och är det då präster som gör det så blir det ännu svårare. Vi talar här om etik och moral.

För att förstå det här på rätt sätt måste man vara medveten om att religion överhuvudtaget har med människans existens, födelse och död att göra. Kyrkan sköter döden som du vet men även skapande av nya människor har med religonen att göra. Vårt samhälle har sekulariserats och därför har samtidigt reproduktionen minskat så här är Islam faktist föregångare eftersom de föder fler barn och då kan mödrarna inte hur gamla som helst för att det ska ske på bästa sätt. Även i Sverige för länge sedan och i Afrika är mödrarna unga.

Poängen med hela den här tråden är att det uppdagats att kyrkan inte levt som den lär och det är något som vi människor har svårt att acceptera med all rätta förstås.

Hoppas det går bra nu och Jesus är med dig, det är väl allt jag kan avsluta med. God Natt!
Citera
2017-03-08, 07:09
Medlem
Oskyldiga kvinnor och barn som behandlas fruktansvärt - skulle de vara orsaken till allt elände på jorden?

Dessa "syndfulla" kvinnor placerades på klostren innan de skulle föda
Vid födseln tog nunnorna barnen och sålde till barnlösa par
Den katolska kyrkan tjänade en bra slant på denna buissness - i Guds namn
Citera
2017-03-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Sorry om jag blev irriterad av ditt inlägg men efter att ha upplevt lite mycket attacker från meningsmotståndare så trodde jag att du var likadan, jag inser att jag hade fel och ber allra ödmjukast om ursäkt och hoppas att du inte blev avskräckt från att debattera med mig.

Mvh Tiny Tim.
Inte alls!! Du är utan tvekan den trevligaste här på FB. Inkl mig själv haha Har aldrig fått en ursäkt. Ha en bra dag
Citera
2017-03-08, 13:55
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emotion-lotion
Jag skulle krossa den Katolska kyrkan om jag kunde så inget större fan av den direkt, men Katolska präster har inte högre andel pedofiler än den vanliga befolkningen.
Katolska Kyrkan
Aisha
Citat:
Islam där emot har en "ofelbar" profet som förebild som är så högt aktad att man inte ens kan teckna av honom utan att riskera att mördas, han gifte sig med Aisha sex år gammal, "fulländade" bröllopet på hennes nioårsdag, detta är orsaken till varför vuxna män gifter sig med barn i Mellanöstern än idag.

Aisha Förlovade sig när hon var 6 och flyttade in i Muhammeds hus i 9-årsåldern.
Citera
2017-03-08, 15:50
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Aisha Förlovade sig när hon var 6 och flyttade in i Muhammeds hus i 9-årsåldern.
Enligt vår kristna bibel födde Sara på sin ålderdom sonen Isak. Kanske vi skulle tolka det som "fakta" också när mödrarna blir allt äldre hos de vita folken i i-länderna?

Nej, absolut inte tycker jag. Religiösa urkunder måste tolkas för vad dom är men vi måste samtidigt vara medvetna om de kan ha mycket stark inverkan på människor och måste handhas med respekt då de kan utnyttjas för både bra och dåliga syften.

Det kan mycket väl vara så att de styrande bakom det katolska barnhemmet tolkat bibeln på ett sådant sätt som försvarade deras handlande och då var saken liksom klar, de hade Guds välsignelse. Mycket sådant har skett genom i historien och de som är mer insatta kan säkert rada upp mängder av exempel.
Citera
2017-03-08, 16:02
Medlem
Ankdammsmans avatar
Den här typen av barnamordshus fanns även i Sverige när det begav sig. Ett fall i Malmö fick nationell uppmärksamhet i början av 1900-talet och ledde till sociala reformer.

I ett samhälle där abort är farligt, olagligt eller både och uppkommer ett behov att ta oönskade barn av daga. Den minst motbjudande lösningen för många var att lämna bort dem till "barnhem" där det var underförstått att man lät dem dö av svält och vanvård. Ett smutsigt jobb i ordets alla bemärkelser, men det fyllde som sagt ett behov (eller om man så vill en marnkadsnisch).

Det spektakulära i det här fallet är möjligen att det drevs av katolska kyrkan, men de ansvarade väl å andra sidan för den mesta socialvården i Irland vid den tiden. Jag vet inte heller om det är klarlagt huruvida barnen dödades medvetet eller "bara" av oavsiktlig vanvård och usla förhållanden. Irland på 50-talet var inget rikt land.
Citera
2017-03-08, 16:14
Medlem
Volvo242DLs avatar
Aha, jag tror jag förstår. Abort är alltså nödvändigt för att ett land ska kunna leva upp till mänskliga rättigheter och genom västvärldens ögon kunna betraktas som demokrati?

Polen är ett katolskt land som ingår i det demokratiska EU och den uppkomna splittringen där kanske pekar på problemen? Irland är förvisso till stora delar katolskt men jag tror det liksom som Sverige är kyrkan helt skild från staten. Man får alltså tro som man vill.
Citera
2017-03-08, 16:27
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Aha, jag tror jag förstår. Abort är alltså nödvändigt för att ett land ska kunna leva upp till mänskliga rättigheter och genom västvärldens ögon kunna betraktas som demokrati?

Möjligen enligt en feministisk definition, men knappast enligt en mer gängse. Att frånvaro av abortmöjligheter (av tekniska, religiösa eller andra skäl) leder till fler oönskade barn är dock svårt att säga emot.
Citera
2017-03-08, 19:04
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Möjligen enligt en feministisk definition, men knappast enligt en mer gängse. Att frånvaro av abortmöjligheter (av tekniska, religiösa eller andra skäl) leder till fler oönskade barn är dock svårt att säga emot.
OK, men det är väl svårt att påstå annat än demokratin idag har fått en mer feministisk prägling, jag menar så gott som alla maktpartier utropar sig som feminister som om det är något som ligger i tidsandan?

Motsatsen är ju patriarkal och det är ju något som inte ses med blida ögon idag precis fast det var det som gällde vid tiden för barnhemmet. Jag läste i ett gammalt tidningsurklipp att barnhemmet hade en styrelse och det skulle inte förvåna mig om det endast var män som satt i den, sådana män på förtroendeposter eller hade anseende (ofta män från näringslivet) i det lokalsamhället. Som sådana vet dom att resultaträkning bör vara plus och en försäljning av barn kan då göra att årets budget går ihop.
Citera
2017-03-08, 20:40
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Den här typen av barnamordshus fanns även i Sverige när det begav sig. Ett fall i Malmö fick nationell uppmärksamhet i början av 1900-talet och ledde till sociala reformer.

I ett samhälle där abort är farligt, olagligt eller både och uppkommer ett behov att ta oönskade barn av daga. Den minst motbjudande lösningen för många var att lämna bort dem till "barnhem" där det var underförstått att man lät dem dö av svält och vanvård. Ett smutsigt jobb i ordets alla bemärkelser, men det fyllde som sagt ett behov (eller om man så vill en marnkadsnisch).

Det spektakulära i det här fallet är möjligen att det drevs av katolska kyrkan, men de ansvarade väl å andra sidan för den mesta socialvården i Irland vid den tiden. Jag vet inte heller om det är klarlagt huruvida barnen dödades medvetet eller "bara" av oavsiktlig vanvård och usla förhållanden. Irland på 50-talet var inget rikt land.

Nej Det var verkligen inte rikt. Efter Första världskriget hamnade man i ekonomisk depression, det var först på slutet av 1950 talet som det vände. Var själv på Irland runt 1995 och minns det var lite öst Europa över det hela även då, dvs fattigt.
Idag är det annorlunda.

Jag tror egentligen inte kvinnorna på den tiden hade något annat val, något bra socialsystem existerade knappast, så barn och mödra hemmet erbjöd i alla fall tak över huvudet, och en säng och mager mat.

Nu spekulerar jag bara men kan det varit så att dom medvetet fördröjde dödsfallsrapporteringen i månader för att få betalt för barnet av staten??
Då kunde dom ju heller inte begrava det på kyrkans mark eftersom det då skulle avslöjas pengar bedrägeriet, samtidigt kunde dom ju inte ha lik liggande i huset i månader.
Då det var barnhems barn utan några kända släktingar i dom flesta fall var det ingen som frågade efter graven på kyrkogården, eller när dom skulle jordfästas efter dödsfallet rappoterats.

Som sagt bara spekulationer från min sida.
Citera
2017-03-08, 21:12
Medlem
Volvo242DLs avatar
En följdverkan av skandalen med den upptäckta massgraven är att krav kommer resas om överförande av sjukhusen till staten istället för katolska kyrkan som det verkar vara idag.
http://www.irishtimes.com/news/socia...rtin-1.3002485

"Order of nuns behind Tuam home runs private hospital group
Group made €2.3 million profit in 2015 and paid €3 million rent to Bon Secours order
The Bon Secours order of nuns which ran the former Tuam mother and baby home now runs one of the largest private hospital groups in Ireland and has a substantial property portfolio."

http://www.irishtimes.com/news/socia...oup-1.3000231?

Sett över hela Irland tycks den här historien vara långt mycket större än det här f.d. enskilda mödra- och barnhemmet i Tuam.

"The Coalition Of Mother And Baby Home Survivors said its research estimates at least 6,000 babies, children and mothers died in the state’s homes during the 20th century."

"It is thought about 35,000 unmarried mothers spent time in one of 10 homes run by religious orders in Ireland."

“We never gave them (our children) away. Our children were taken from us. There’s a huge difference,”

Läste också att barnadödligheten låg mellan 30-50 procent vilket inte kan tolkas som annat än dålig omvårdnad även mätt med den tidens mått.

http://www.irishtimes.com/news/socia...enny-1.3000971
Citera
2017-03-08, 22:12
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
OK, men det är väl svårt att påstå annat än demokratin idag har fått en mer feministisk prägling, jag menar så gott som alla maktpartier utropar sig som feminister som om det är något som ligger i tidsandan?
Kanske blev lite fel där... Läste idag på Svt-sidan att vår regering skulle bli världens första feministregering. Det är bara Fi och V som saknas, sen kan dom ställa sig upp och ropa i kör:

JAG ÄR FEMINIST!!!!!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in