https://unvis.it/svt.se/nyheter/inri...rt-om-islamism
Här får kritiker till Magnus Norells rapport uttala sig om att det "saknas källor" för rapportens slutsatser. Man ringer självklart upp Norell och ber honom bemöta kritiken vilket han slår ifrån sig. Men SVT är inte lika intresserade av att ställa kritikerna mot väggen genom att be dom förklara varför rapporten är full av källor om det nu är så att den saknar källor. På så sätt vrids perspektivet i artikeln till att ensidigt misskreditera rapporten ifråga eftersom det för den som inte tagit del av själva rapporten framstår som om den är fullständigt oseriös.
Angående källor:
Från metodbeskrivningen
Fotnoter finns i mängder, så här kan det se ut bara som några exempel:
I källförteckningen finns 42 olika källor angivna, några exempel
Hela rapporten finns här:
https://www.msb.se/Upload/Kunskapsba..._2107-1287.pdf
Eftersom rapporten uppenbarligen har både mer och mer noggrant angivna källor än vad SVT:s egna alster har, är det uppenbart att kritiken mot rapporten på åtminstone punkten att den saknar källor är ett rent falsarium.
Har jag då rätt i min analys att när SVT väljer att blunda för att rapporten faktiskt är proppfull av källor och väljer att konfrontera Magnus Norell med att be om kommentarer till att hans rapport saknar källor istället för att konfrontera rapportens kritiker med att det viss finns källor, så övergår SVT:s artikel till att bli en form av "fake news", inte på grund av något i den nödvändigtvis är osant men genom att vinklingen av den ger en övergripande osann bild av rapporten? Att det som utelämnats i artikeln (den oförnekbara existensen av källor och kritiska frågor mot de som hävdar att det som bevisligen finns inte existerar) är ett sätt att skapa "fake news" utan att behöva ljuga?
Och vidare: att en del personer faktiskt lär kolla upp rapporten själva och inse detta, samt sprida det vidare? Och att det kommer att leda till att fler personer anser att SVT är bedrägliga och partiska och tappa förtroendet för dom? Att det SVT gör är kontraproduktivt och dåligt till och med sett utifrån deras egen agenda? Och det för sakens skull alldeles oavsett om agendan är att vara partiska eller opartiska.
Här får kritiker till Magnus Norells rapport uttala sig om att det "saknas källor" för rapportens slutsatser. Man ringer självklart upp Norell och ber honom bemöta kritiken vilket han slår ifrån sig. Men SVT är inte lika intresserade av att ställa kritikerna mot väggen genom att be dom förklara varför rapporten är full av källor om det nu är så att den saknar källor. På så sätt vrids perspektivet i artikeln till att ensidigt misskreditera rapporten ifråga eftersom det för den som inte tagit del av själva rapporten framstår som om den är fullständigt oseriös.
Angående källor:
Från metodbeskrivningen
Innehållet i rapporten bygger på delar av den internationella forskning som bedrivits om Muslimska brödraskapet i Egypten och de studier som genomförts om den europeiska grenen under senare år (Johnson 2010, Kandil 2015, Larise 2012, Maréchal 2008, Meijer et al 2012, Quilliam 2016, Schuck 2013). I den här forskningen har vi valt ut de aspekter som är speciellt relevanta för
svenskt vidkommande när det gäller organisatoriska och strategiska aspekter av rörelsens verksamhet. Rapporten bygger också på en analys av den traditionella islamiska policy som styrt MB; en policy som kopplats till de policydokument europeiska MB har formulerat för sitt arbete i den nya politiska kontext rörelsens aktivister befinner sig i samband med etableringen i Europa (se Federation of Islamic Organizations in Europe (FIOE), Islamiska förbundet i Sveriges (IFiS) förbundsstadgar).
Till detta ska läggas de olika former av empiriska och teoretiska erfarenheter om islamism som rapportens författare har tillägnat sig i olika sammanhang. Magnus Norell har lång erfarenhet av studier kring islamismens olika uttryckssätt i Mellanöstern och Europa. Aje Carbom har i många år intervjuat islamister i Malmö som tillhör eller har tillhört Muslimska brödraskapets ideologiska tendens. Pierre Durrani är före detta medlem i Muslimska brödraskapet med stor ”inifrån” förståelse av hur rörelsens medlemmar tänker organisatoriskt och taktiskt i olika frågor. Vi har diskuterat våra respektive erfarenheter vid flera tillfällen de senaste två åren och konstaterat att vi, oberoende av varandra, har dragit ungefär samma slutsatser om rörelsens europeiska/svenska verksamhet.
svenskt vidkommande när det gäller organisatoriska och strategiska aspekter av rörelsens verksamhet. Rapporten bygger också på en analys av den traditionella islamiska policy som styrt MB; en policy som kopplats till de policydokument europeiska MB har formulerat för sitt arbete i den nya politiska kontext rörelsens aktivister befinner sig i samband med etableringen i Europa (se Federation of Islamic Organizations in Europe (FIOE), Islamiska förbundet i Sveriges (IFiS) förbundsstadgar).
Till detta ska läggas de olika former av empiriska och teoretiska erfarenheter om islamism som rapportens författare har tillägnat sig i olika sammanhang. Magnus Norell har lång erfarenhet av studier kring islamismens olika uttryckssätt i Mellanöstern och Europa. Aje Carbom har i många år intervjuat islamister i Malmö som tillhör eller har tillhört Muslimska brödraskapets ideologiska tendens. Pierre Durrani är före detta medlem i Muslimska brödraskapet med stor ”inifrån” förståelse av hur rörelsens medlemmar tänker organisatoriskt och taktiskt i olika frågor. Vi har diskuterat våra respektive erfarenheter vid flera tillfällen de senaste två åren och konstaterat att vi, oberoende av varandra, har dragit ungefär samma slutsatser om rörelsens europeiska/svenska verksamhet.
Fotnoter finns i mängder, så här kan det se ut bara som några exempel:
15 Muslimska brödraskapets grundare Hassan al-Banna. Öppet brev till Egyptens Kung Farouk, maj-juni 1947, http://tinyurl.com/kqx589z
17 Hur denna sociala kontroll och destruktiva påverkan från radikal och militant islamism kan se ut (även i Sverige) samt hur nära och täta banden är mellan den militanta ideologi som underbygger islamism och den jihadism som mynnar ut i våld även, ges utomordentligt väl i Hanna Gadbans bok Min Jihad - jakten på liberal islam. Se också Kenan Malik, Radical Islam, Nihilist Rage, NYT 3/1, 2015. Se vidare Raheel Raza, ”Boxed and Packaged Islam” Trying to Pass Itself Off as Mainstream Islam
, Gatestone Institute, October 17, 2014.
36 Att förstå islam, informationsskrift utgiven av Sveriges muslimska förbund och Islamiska informationsföreningen
37 https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=5796656 & https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=2795
54 En text som det hänvisats till i manga år när det gäller kvinnosynen inom nätverket är Mostafa Malaekahs svenska översättning av Jamal A Badawis The Status of Woman in Islam (1980). Den svenska översättningen har funnits tillgänglig under lång tid på Sveriges unga muslimers hemsida. I skrivande stund (feb 2017) är den emellertid inte möjlig att hitta på hemsidan eftersom den stängts ner.
65 Swedish Muslims in Cooperation Network Alternative Report (2013).
72 http://www.islamiskaforbundet.se/sv/doc/Report.pdf
77 http://www.smfislam.se/vision/
17 Hur denna sociala kontroll och destruktiva påverkan från radikal och militant islamism kan se ut (även i Sverige) samt hur nära och täta banden är mellan den militanta ideologi som underbygger islamism och den jihadism som mynnar ut i våld även, ges utomordentligt väl i Hanna Gadbans bok Min Jihad - jakten på liberal islam. Se också Kenan Malik, Radical Islam, Nihilist Rage, NYT 3/1, 2015. Se vidare Raheel Raza, ”Boxed and Packaged Islam” Trying to Pass Itself Off as Mainstream Islam
, Gatestone Institute, October 17, 2014.
36 Att förstå islam, informationsskrift utgiven av Sveriges muslimska förbund och Islamiska informationsföreningen
37 https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=5796656 & https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=2795
54 En text som det hänvisats till i manga år när det gäller kvinnosynen inom nätverket är Mostafa Malaekahs svenska översättning av Jamal A Badawis The Status of Woman in Islam (1980). Den svenska översättningen har funnits tillgänglig under lång tid på Sveriges unga muslimers hemsida. I skrivande stund (feb 2017) är den emellertid inte möjlig att hitta på hemsidan eftersom den stängts ner.
65 Swedish Muslims in Cooperation Network Alternative Report (2013).
72 http://www.islamiskaforbundet.se/sv/doc/Report.pdf
77 http://www.smfislam.se/vision/
I källförteckningen finns 42 olika källor angivna, några exempel
Eriksson, T (2015): ”Muslimska friskolor går ihop i friskolekoncern”. Dagens samhälle 2015, sid 22
Federation of Islamic Organizations in Europe (FIOE): http://www.fioe.org/
Islamiska förbundet i Sverige (IFiS): Förbundsstadgarna finns att ladda hem på följande sida
http://www.islamiskaforbundet.se/sv/...r_20120610.pdf
Meijer, R (2012): “Introduction”. The Muslim Brotherhood in Europe (Meijer & Bakker editors). London: Hurst & Company. Sid 1-27.
Nämnden för statligt stöd till trossamfund (SST):
http://www.sst.a.se/kontakt/samfunds...580005268.html
The Muslim Brotherhood Review, House of Commons, London. December 2015.
Sohrabi, H, Farquharson, K (2016): ”Social integration of Muslims: a dramaturgical perspective”. Journal of Sociology, vol 52, sid 388-402
Federation of Islamic Organizations in Europe (FIOE): http://www.fioe.org/
Islamiska förbundet i Sverige (IFiS): Förbundsstadgarna finns att ladda hem på följande sida
http://www.islamiskaforbundet.se/sv/...r_20120610.pdf
Meijer, R (2012): “Introduction”. The Muslim Brotherhood in Europe (Meijer & Bakker editors). London: Hurst & Company. Sid 1-27.
Nämnden för statligt stöd till trossamfund (SST):
http://www.sst.a.se/kontakt/samfunds...580005268.html
The Muslim Brotherhood Review, House of Commons, London. December 2015.
Sohrabi, H, Farquharson, K (2016): ”Social integration of Muslims: a dramaturgical perspective”. Journal of Sociology, vol 52, sid 388-402
Hela rapporten finns här:
https://www.msb.se/Upload/Kunskapsba..._2107-1287.pdf
Eftersom rapporten uppenbarligen har både mer och mer noggrant angivna källor än vad SVT:s egna alster har, är det uppenbart att kritiken mot rapporten på åtminstone punkten att den saknar källor är ett rent falsarium.
Har jag då rätt i min analys att när SVT väljer att blunda för att rapporten faktiskt är proppfull av källor och väljer att konfrontera Magnus Norell med att be om kommentarer till att hans rapport saknar källor istället för att konfrontera rapportens kritiker med att det viss finns källor, så övergår SVT:s artikel till att bli en form av "fake news", inte på grund av något i den nödvändigtvis är osant men genom att vinklingen av den ger en övergripande osann bild av rapporten? Att det som utelämnats i artikeln (den oförnekbara existensen av källor och kritiska frågor mot de som hävdar att det som bevisligen finns inte existerar) är ett sätt att skapa "fake news" utan att behöva ljuga?
Och vidare: att en del personer faktiskt lär kolla upp rapporten själva och inse detta, samt sprida det vidare? Och att det kommer att leda till att fler personer anser att SVT är bedrägliga och partiska och tappa förtroendet för dom? Att det SVT gör är kontraproduktivt och dåligt till och med sett utifrån deras egen agenda? Och det för sakens skull alldeles oavsett om agendan är att vara partiska eller opartiska.
__________________
Senast redigerad av enondgris 2017-03-03 kl. 14:13.
Senast redigerad av enondgris 2017-03-03 kl. 14:13.