• 2
  • 3
2017-03-04, 01:07
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sympatiskt
Jag gillar din fräscha inställning till life.

Eller var du fast på en öde ö?
Det är slöseri att kasta bort fin fisk bara för att den har binnikemask. Man äter ju inte inälvorna i alla fall. Man sköljer noga den rensade fisken, sedan kan man frysa den före tillagning, eller så tillagar man direkt och ordentligt. Eventuella dynter som möjligen skulle kunna finnas kvar förstörs av frysning respektive tillagning. Här ligger förklaringen till att man måste frysa all fisk som skall gravas men inte kokas/stekas/grillas/halstras.

Jag tror att minst en fjärdedel av all större sötvattensfisk i södra och mellersta Sverige har binnikemask.

Om du undersöker en röding eller harr från vättern och många andra sjöar, så kommer du ofta se att magsäcken är liksom räfflad på utsidan, det är andra sorters parasitmaskar som bor inuti väggen. På en helt frisk fisk är magsäcken helt slät och fin. De flesta vet inte om det och fisken är lika god för det. Man äter ju inte magsäcken.

Släng inte fiskrens på marken, släng tillbaka det i sjön, så tar kräftorna hand om det, annars sprider måsarna parasiter vidare.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-03-04 kl. 01:53.
Citera
2017-03-04, 01:48
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sympatiskt
Satt surfade då såg jag en nyhet om att lax innehåller dessa maskar, vilket man inte trodde förr, har man ätit rå lax är risken stor att tarmen ser ut så..

http://www.bugzapperpestcontrol.com/...read-tapeworm/

De flesta med mask i tarmarna får inga symptom..

Började genast klia i anus när jag satt googlade.

Så nu undrar jag hur får man lättast tag i praziquantel ?!

Skiter i om man inte ska ta det i onödan för att det riskerar avloppsråttornas liv. Skräcken inför mask i tarmen gör mig beredd att gå all in..
Om du får binnikemask så kan du ha den som ett husdjur i magen. Du kan äta hur mycket du vill utan att bli fet. Jag hörde en rövarhistoria om någon som gillade att äta fort och länge och dricka mycket sprit. Nu drack han så mycket sprit en dag så binnikemasken dog. Då gick han med sorgband runt armen.
Citera
2017-03-04, 02:47
Medlem
kulturstrategs avatar
Lagar du fisken ordentligt dör mask och maskägg. Parasitiska maskägg finns förövrigt i jorden, och betydligt värre sorter än bara binnikemask. Det är väldigt lätt att få och är ett hälsoproblem det hålls tyst om.

Jag upptäckte i höstas att jag har flera olika sorter i mig, springmask och spolmask har jag identifierat. Sen har jag en mindre mask som jag misstänker är strongyloider, den är trådtunn och ca 2-3 mm lång. Jag har migrän vilket tydligen dessa maskar orsakar. Strongyloider ska vara en tropisk mask (sägs det) men finns tydligen över hela USA enligt inofficiella(icke mörkläggande) källor. Så den finns garanterat här med. Tog maskmedicin i höstas, vermox, och märkte då att mina hjärtarytmier(extraslag) och bröstsmärtor hade minskat med 95% efter behandlingen. Så jag har haft hjärtmask med(tyvärr har dock smärtorna och extraslagen börjat komma tillbaka senaste veckorna), vilket - när man läser källor som inte passerat kontrollsamhällets mörkläggning, ska vara väldigt vanligt och kanske den vanligaste orsaken till arytmier.
Sjukvården mörklägger detta enorma hälsoproblem. När jag gjorde avföringsprov lade jag hela springmaskar i provet, fick brev sen där det stod "provet visar inga tecken på mask/maskägg". Labben ljuger. Och inte får man kontakta dom heller.

Mask attraherar också candida, som i sin tur gör det lättare för mask att få fäste i kroppen. Candida är orsaken till cancer. Så detta med parasitisk mask är ett jätteproblem som man medvetet mörklägger, många hälsoproblem folk har beror på mask - och istället får dom helt meningslösa behandlingar som i värsta fall kan sänka immunförsvaret så att masken kan föröka sig ännu mer.
Citera
2017-03-09, 22:50
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Lagar du fisken ordentligt dör mask och maskägg. Parasitiska maskägg finns förövrigt i jorden, och betydligt värre sorter än bara binnikemask. Det är väldigt lätt att få och är ett hälsoproblem det hålls tyst om.

Jag upptäckte i höstas att jag har flera olika sorter i mig, springmask och spolmask har jag identifierat. Sen har jag en mindre mask som jag misstänker är strongyloider, den är trådtunn och ca 2-3 mm lång. Jag har migrän vilket tydligen dessa maskar orsakar. Strongyloider ska vara en tropisk mask (sägs det) men finns tydligen över hela USA enligt inofficiella(icke mörkläggande) källor. Så den finns garanterat här med. Tog maskmedicin i höstas, vermox, och märkte då att mina hjärtarytmier(extraslag) och bröstsmärtor hade minskat med 95% efter behandlingen. Så jag har haft hjärtmask med(tyvärr har dock smärtorna och extraslagen börjat komma tillbaka senaste veckorna), vilket - när man läser källor som inte passerat kontrollsamhällets mörkläggning, ska vara väldigt vanligt och kanske den vanligaste orsaken till arytmier.
Sjukvården mörklägger detta enorma hälsoproblem. När jag gjorde avföringsprov lade jag hela springmaskar i provet, fick brev sen där det stod "provet visar inga tecken på mask/maskägg". Labben ljuger. Och inte får man kontakta dom heller.

Mask attraherar också candida, som i sin tur gör det lättare för mask att få fäste i kroppen. Candida är orsaken till cancer. Så detta med parasitisk mask är ett jätteproblem som man medvetet mörklägger, många hälsoproblem folk har beror på mask - och istället får dom helt meningslösa behandlingar som i värsta fall kan sänka immunförsvaret så att masken kan föröka sig ännu mer.
Det som är viktigt att veta, det är att man tillagar fisken ordentligt. Eller så fryser man den först, om man är osäker. Då har man både hängslen och svångrem, som man säger.

Man skall inte heller överdriva. Tillagar man fisken för länge, så blir den förstörd och inte alls god att äta.

Om man tillagar en fisk i aluminiumfolie, så är ett gott tecken på god tillagning, att fenorna enkelt kan dras loss. För vem skulle ens fantisera om att klippa av fenorna på en fisk före tillagning? Jag låter alltid huvudet vara kvar, för att fisken skall se fin ut på serveringsfatet. Jag använder en peang och en vass kniv, för att skära bort gälarna, utan att skära av huvudet.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-03-09 kl. 23:15.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in