2017-03-02, 15:01
Medlem
Hej!

Min flickvän ska börja hålla föredrag och eventuellt skriva böcker i framtiden. Så jag undrar hur vi ska lägga upp det på det bästa sättet?

Just nu så har min sambo ingen inkomst. Vi skulle gärna vilja ha en lösning som är kombination av enkelt och skatteförmånligt.

Hon har 3-4 föredrag inplanerade den närmsta tiden. Samt ett boksläpp nu i mars där hon medverkat i ett kapitel. Visserligen var det inget hon fick ersättning för men kan man dra av kostnad för resa till boksläpp/paneldebatt fast just denna boken inte gav nån inkomst? Alltså dra av från vinsten på föredragen?

Jag menar det är ju hon som är "varumärket" och hon deltar ju i de grejerna för att främja sin affärsverksamhet....

Skulle uppskatta lite tips och råd från nån kunnig då vi själv aldrig drivit nå affärsverksamhet innan.
Citera
2017-04-01, 20:30
Medlem
Jag bumpar tråden, ingen som har någon erfarenhet?
Citera
2017-04-01, 20:47
Medlem
Börja som enskild firma, det är klart enklast och billigast. En bonus är att upphovsrätten för eventuella verk ligger kvar hos henne personligen nör verksamheten bedrivs i EF.

Om eller när hon börjar dra in uppåt en halv miljon per år, eller om man vill ha anställda, är det värt att överväga AB. Ett AB kan förvärva rättigheter till verk vilket kan ge fler möjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in