2017-03-03, 15:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Förvisso artikel från 2008.

http://www.realtid.se/noppes-gar-med-forlust

Verkar verkligen inte varit någon lysande affär med den där krogen.

Öppet fem dagar av sju. Ibland är de fyra i personalen fler än gästerna...
Ingen guldgruva precis...
Citera
2017-03-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Min poäng är att det inte direkt är jämförbart med när familjen Svennebanan vill byta namn till Silfverbielke år 2017. Tycker du det är fånigt att folk valde namn efter sitt yrke också? Eller att namnet Swensson med tiden blev Svensson?
Lewenhaupt betyder inte ens lejonhuvud på tyska, utan är resultatet av en "lost in translation"-situation där man av praktiska skäl försökte översätta det till tyska och sen förvreds det på svenska osv osv. Förstår du hur extremt långt bak i tiden det här var? Vi pratar om en tid då i princip bara var adeln som överhuvudtaget kunde skriva och läsa, självklart var det så att alla adliga ätter redan klingade finare än Pelle Murare. De behövde knappast anstränga sig för att verka finare än de redan var (vilket knappt var möjligt f.ö.).

Fel. Adeln var inte särskilt bildad. Däremot fanns det invandrare från Böhmen, kanske Tyskland som kunde läsa och skriva och knske därför blev adlade.
Även prästerna kunde läsa och skriva.
Citera
2017-03-03, 15:52
Medlem
wishyouwereheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79
Synd att inte Noppe lyssnade på sin gode vän och vände blad när det började brännas.
Jag menar det funkade ju för vissa inom kretsen.
Vad kan ha varit så mkt mer allvarligt än att inte vända blad?

va e de du vet? inget som varit i tråden?
Citera
2017-03-03, 16:03
Avslutad
Jag vet inget. Utan syftar till de spekulationer som finns i tråden om ekonomisk osäkerhet mm.
Citera
2017-03-03, 16:05
Medlem
Beatriceaurores avatar
Det känns inte riktigt bra att spekulera, han verkar ju har varit en ovanligt fin och god person. Väldigt sorgligt.
Men, min första tanke var att han varit utsatt för utpressning. Och att han i största hemlighet varit homosexuell. Han kan ha inlett en hemlig relation med en snygg kille som efter en tid ville ha pengar, och mer pengar, och till sist hotat med att göra stor skandal, kanske avslöjat att han i smyg filmat parets intima träffar, inte alls ovanligt i såna här sammanhang tyvärr.

Att ha som främsta nöje att festa, att princip leva på krogen, att säga att man enbart har champagne i kylen. Att vara glad, snäll, schysst och ovanligt trevlig. Att ha en vacker trummis som bästis; en stilig yngling med svallande blonda lockar, att byta fru ett antal gånger utan att det blivit några barn gjorda, allt det här får homo-varningsklockor att ringa. Om det är så har han levt ett pressat dubbelliv, någon beskriver att han "inte mått så bra" tidvis.
Om han sedan utsatts för utpressning med hotande jätteskandal orkade han kanske inte längre. Ostronfesten tror jag var planerad, en sorts Adjö med flaggan i topp.

Ingen promenerar frivilligt mitt i natten mitt i vintern ute på Hundudden, väldigt långt från restaurangfesten dessutom. Han hade haft en plan.
Väldigt sorgligt hur som helst.
Citera
2017-03-03, 16:16
Avslutad
Att byta fru tycker inte jag är något som har med annan sexuell läggning att göra...det om något är väl spekulation!

...snarare att N som någon skrev mått dåligt psykiskt till och från de senaste åren och till det ekonomiska problem
Citera
2017-03-03, 16:18
Medlem
Det är ju tyvärr vanligt att om man varit djupt inne i en depression och kanske börjar "må bättre" till slut får kraft att avsluta sitt liv. Det behöver ju inte ens varit en långvarig depression.
Citera
2017-03-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Ah, nu hittade jag det. Permobil med Filip, Fredrik och Frank Andersson.

https://youtu.be/MBOBfM8xJhg?t=206

Säger inte Noppe eller hans vän före dom ska köra permobil men jag är ju dyngrak.
Kan Noppe ha varit onykter och därav hamnat i vattnet?
Det lär vi ju knappast få veta i såna fall.
Citera
2017-03-03, 16:46
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79
Att byta fru tycker inte jag är något som har med annan sexuell läggning att göra...det om något är väl spekulation!

...snarare att N som någon skrev mått dåligt psykiskt till och från de senaste åren och till det ekonomiska problem
Allt jag skrev är naturligtvis spekulation, jag kände inte N.
Att byta fru ett antal gånger bevisar ingenting, jag anar bara att han kanske ville göra nya desperata försök att "vara straight", kanske skulle en ny fräsch sexig fru få över honom "på rätt köl"?
Att inte våga komma ut ur garderoben - i vissa kretsar är det absolut tabu till skillnad från t ex i konstnärs- eller teaterkretsar, måste sätta sina spår. Att ständigt smussla och ljuga är säkert jättejobbigt och gör att man mår psykiskt dåligt och långsamt bryts ner.
Om N. under en längre tid utsatts för allt hårdare ekonomiska krav från en tänkt utpressare kan detta ha dränerat hans ekonomi, där han haft allt svårare att förklara vart stora summor tagit vägen.
Läs om t ex Hajbyaffären, där gamle kungen Gustav V råkade illa ut. "V-Gurra" levde visserligen inte krogliv, men han älskade att virka och brodera.
Citera
2017-03-03, 16:54
Medlem
Att sälja den stora släktgården (Gäddeholm) utanför Västerås kan ju inte ha varit kul.
Jag vet några som simmade över sundet från Björnöbadet och solade på Noppes brygga.
Idag har man byggt massor av bostäder på Noppes gamla marker.

http://www.gäddeholmsherrgård.se/index.php/component/content/article?id=102:utstallningen-herrgardsliv&catid=1:cafe-nyheter
Citera
2017-03-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
han kan ju ha halkat på en våt rot också, slagit bakhuvudet i en kantsten och druttat ner i sjön?

Rätt vanligt att fyllon, drogpåverkade eller liknande går ner sig i sjön.
Det har jag hört GW säga för länge sen, då är det så.
Citera
2017-03-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Det känns inte riktigt bra att spekulera, han verkar ju har varit en ovanligt fin och god person. Väldigt sorgligt.
Men, min första tanke var att han varit utsatt för utpressning. Och att han i största hemlighet varit homosexuell. Han kan ha inlett en hemlig relation med en snygg kille som efter en tid ville ha pengar, och mer pengar, och till sist hotat med att göra stor skandal, kanske avslöjat att han i smyg filmat parets intima träffar, inte alls ovanligt i såna här sammanhang tyvärr.

Att ha som främsta nöje att festa, att princip leva på krogen, att säga att man enbart har champagne i kylen. Att vara glad, snäll, schysst och ovanligt trevlig. Att ha en vacker trummis som bästis; en stilig yngling med svallande blonda lockar, att byta fru ett antal gånger utan att det blivit några barn gjorda, allt det här får homo-varningsklockor att ringa. Om det är så har han levt ett pressat dubbelliv, någon beskriver att han "inte mått så bra" tidvis.
Om han sedan utsatts för utpressning med hotande jätteskandal orkade han kanske inte längre. Ostronfesten tror jag var planerad, en sorts Adjö med flaggan i topp.

Ingen promenerar frivilligt mitt i natten mitt i vintern ute på Hundudden, väldigt långt från restaurangfesten dessutom. Han hade haft en plan.
Väldigt sorgligt hur som helst.

För femtio år sedan var homosexualitet så skambelagt att människor kunde bli utpressade och ta livet av sig . Men i dag skulle han troligen blivit berömd och säkert utnämnd till "årets bög", så det är inget skäl för självmord.
OM det är självmord och OM det handlar om sexualitet måste det röra sig om pedofili. Det är med rätta oerhört skambelagt i dag.
Som jag tidigare påpekat så var det nyligen ett tillslag mot ett pedofilnätverk där en av de gripna var en annan svensk "adelsman". OM han hade sådana kontakter är det definitivt skäl för självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in