Det känns inte riktigt bra att spekulera, han verkar ju har varit en ovanligt fin och god person. Väldigt sorgligt.
Men, min första tanke var att han varit utsatt för utpressning. Och att han i största hemlighet varit homosexuell. Han kan ha inlett en hemlig relation med en snygg kille som efter en tid ville ha pengar, och mer pengar, och till sist hotat med att göra stor skandal, kanske avslöjat att han i smyg filmat parets intima träffar, inte alls ovanligt i såna här sammanhang tyvärr.
Att ha som främsta nöje att festa, att princip leva på krogen, att säga att man enbart har champagne i kylen. Att vara glad, snäll, schysst och ovanligt trevlig. Att ha en vacker trummis som bästis; en stilig yngling med svallande blonda lockar, att byta fru ett antal gånger utan att det blivit några barn gjorda, allt det här får homo-varningsklockor att ringa. Om det är så har han levt ett pressat dubbelliv, någon beskriver att han "inte mått så bra" tidvis.
Om han sedan utsatts för utpressning med hotande jätteskandal orkade han kanske inte längre. Ostronfesten tror jag var planerad, en sorts Adjö med flaggan i topp.
Ingen promenerar frivilligt mitt i natten mitt i vintern ute på Hundudden, väldigt långt från restaurangfesten dessutom. Han hade haft en plan.
Väldigt sorgligt hur som helst.