• 1
  • 2
2017-03-04, 23:38
Medlem
Kleop, anser inte du som jag att ens människovärde skall vara oberoende av den tjänst man erbjuder marknaden, d.v.s. man skall inte sälja sig själv utan snarare en tjänst. Ens människovärde skall alltså inte vara beroende av lön, titel etc. Om samhället fungerade på detta sätt så skulle det inte motarbeta individens strävan att bli lycklig.
Citera
2017-03-04, 23:42
Medlem
Människan är inte, och kan aldrig bli en vara, oavsett hur många som behandlar henne just som en "human resource".
Citera
2017-03-05, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvmagiker
Människan är inte, och kan aldrig bli en vara, oavsett hur många som behandlar henne just som en "human resource".
Dags att vakna upp!
Citera
2017-03-05, 14:46
Medlem
Ur Wikipedia: Meritokrati (av latinets meritus, förtjänst, och kratein, styre) är en rörelse, ideologi eller samhällssystem där begåvning, utbildning och utbildningsresultat i kombination med prestationer under karriären spelar den dominerande rollen vid befordran.

Om vi hade meritokrati som samhällssystem så skulle ingen betraktas som en vara.
Citera
2017-03-05, 23:39
Medlem
Får en olustig känsla när jag hör moderna ord som beskriver människan som human resource etc är det bara jag?
Citera
2017-03-05, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Dags att vakna upp!

Jag förstå att det är riktigt illa. Men du missförstår mig. Djur behandlas som produkter. Du kan köpa dem uppstyckade på ica. Men de är inte naturresurser eller objekt även om vi behandlar dem som sådana.
Citera
2017-03-06, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvmagiker
Jag instämmer, men faktum är att vi har ett samhälle som behandlar den delen av befolkningen som har högre utbildning som varor (objekt). Faktum är att dom som behandlas minst som varor är vanliga arbetare. Faktum nummer två är att vi människor får vårt värde ifrån hur vi blir behandlade. Som jag sa så instämmer jag med dig men faktum är att verkligheten ser helt annorlunda ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in