Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-01, 22:12
  #1
Medlem
Ny globalfond med fokus på utdelningshöjare lanserades idag, den har dock inte dykt upp på Avanza ännu vad jag sett. 0.8 i avgift.

Verkar lite spännande. Vad tror panelen om den?

http://www.pnfonder.se/se/vara-fonde...n-smart-global

http://www.privataaffarer.se/borsgui...shojare-901412
Citera
2017-03-02, 00:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Ny globalfond med fokus på utdelningshöjare lanserades idag, den har dock inte dykt upp på Avanza ännu vad jag sett. 0.8 i avgift.

Verkar lite spännande. Vad tror panelen om den?

http://www.pnfonder.se/se/vara-fonde...n-smart-global

http://www.privataaffarer.se/borsgui...shojare-901412
Intressant. Dock är avgiften för hög för min del, tyvärr.
Citera
2017-03-02, 11:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Intressant. Dock är avgiften för hög för min del, tyvärr.

Intressanta innehav, avgiften är ju inte så farlig om denna blir vass.

Kan bli en slant på denna.
Citera
2017-03-02, 12:15
  #4
Medlem
Deamon113s avatar
Inget fel på bolagen som ingår, trevligt med utdelningshöjare. Tycker dock avgiften är för hög för att vara intressant, hade hellre valt en vanlig indexbaserad globalfond med 1/4 av avgiften.
Smaken är som baken.
Citera
2017-03-02, 12:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Intressanta innehav, avgiften är ju inte så farlig om denna blir vass.

Kan bli en slant på denna.
Ingen kan förutspå hur fonder kommer att prestera i framtiden. Det ända jag vet med säkerhet är fondens avgifter, vilket är alldeles för hög.

Hade fonden legat på 0,4% hade jag nappat.
Citera
2017-03-02, 12:48
  #6
Medlem
Det är just innehaven som gör det väldigt intressant, sen är det väl som ni säger,
Smaken är som baken.
Citera
2017-03-03, 01:10
  #7
Medlem
mr.Floppys avatar
Tycker avgiften är löjligt hög för något som säkert är automatiserat då detta inte handlar om förvaltare som gör analyser utan bara om att hålla utdelningshöjare i portföljen samt hålla den balanserad. Borde inte vara dyrare än en vanlig indexfond? Gissar bara här då jag inte vet. . .

Finns det förresten inte någon liknande ETF redan med bara utdelningshöjare fast betydligt lägre avgift?
Citera
2017-03-03, 11:31
  #8
Medlem
Jag tycker att 0.8% i en aktivt förvaltad global fond inte är så dyrt.
Jag skall hålla lite uppsikt på fonden de första månaderna för att se hur den går jämfört mot andra global fonder.
Ärligt talat så fattar jag inte riktigt denna hysteri om just avgifterna på en fond.
Hur var det förr i tiden när inte index fonderna fanns?
Ägde ni inga fonder då?
Då var där nästan inte en ända fond som hade en avgift på under 1%.
Jag äger hellre en fond som är något dyrare fond som presterar 10% bättre än index.
Men som sagt, inte alla aktiva och dyra fonder som presterar bättre än index.
Just därför tycker jag inte att man skall uttala sig om att " fonden är för dyr " innan man vet hur den utvecklas.

O andra sidan, smaken är som baken, delad!
Citera
2017-03-03, 13:17
  #9
Medlem
Gaphalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Jag tycker att 0.8% i en aktivt förvaltad global fond inte är så dyrt.
Jag skall hålla lite uppsikt på fonden de första månaderna för att se hur den går jämfört mot andra global fonder.
Ärligt talat så fattar jag inte riktigt denna hysteri om just avgifterna på en fond.
Hur var det förr i tiden när inte index fonderna fanns?
Ägde ni inga fonder då?
Då var där nästan inte en ända fond som hade en avgift på under 1%.
Jag äger hellre en fond som är något dyrare fond som presterar 10% bättre än index.
Men som sagt, inte alla aktiva och dyra fonder som presterar bättre än index.
Just därför tycker jag inte att man skall uttala sig om att " fonden är för dyr " innan man vet hur den utvecklas.

O andra sidan, smaken är som baken, delad!
Håller med om att dyrare fonder inte är så dumt om dom ger bra avkastn. Själv så har jag haft Swedb. Ny teknik i några år på mitt pensionsspar. ligger ett par hundra ℅ plus där. skulle det komma en börskrash och fonden backar 50℅ så ligger jag ju fortfarande grymt på +.
Citera
2017-03-03, 15:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Jag tycker att 0.8% i en aktivt förvaltad global fond inte är så dyrt.
Jag skall hålla lite uppsikt på fonden de första månaderna för att se hur den går jämfört mot andra global fonder.
Ärligt talat så fattar jag inte riktigt denna hysteri om just avgifterna på en fond.
Hur var det förr i tiden när inte index fonderna fanns?
Ägde ni inga fonder då?
Då var där nästan inte en ända fond som hade en avgift på under 1%.
Jag äger hellre en fond som är något dyrare fond som presterar 10% bättre än index.
Men som sagt, inte alla aktiva och dyra fonder som presterar bättre än index.
Just därför tycker jag inte att man skall uttala sig om att " fonden är för dyr " innan man vet hur den utvecklas.

O andra sidan, smaken är som baken, delad!
Av samma anledning som mr.Floppy skrev.

"Något som säkert är automatiserat då detta inte handlar om förvaltare som gör analyser utan bara om att hålla utdelningshöjare i portföljen samt hålla den balanserad."

Vad mycket aktiv förvaltning som krävs för denna fond ställer jag mig också tveksam till. Och då anser jag 0,8% är 50% för hög.
Citera
2017-03-03, 17:27
  #11
Medlem
Ja det är synd att avgiften är så väl tilltagen. Annars hade jag kört direkt, nu blir det till att fundera om det egentligen är värt det.

Är det någon som känner till en annan fond med liknande inriktning som är billigare?
Citera
2017-12-22, 17:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Tycker avgiften är löjligt hög för något som säkert är automatiserat då detta inte handlar om förvaltare som gör analyser utan bara om att hålla utdelningshöjare i portföljen samt hålla den balanserad. Borde inte vara dyrare än en vanlig indexfond? Gissar bara här då jag inte vet. . .

Finns det förresten inte någon liknande ETF redan med bara utdelningshöjare fast betydligt lägre avgift?
https://www.avanza.se/borshandlade-p...ristocrats-etf
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback