2017-02-28, 18:22
Medlem
Formels avatar
Hejsan, upptäckte att grapefrukt påverkar diazepam, mfl. bensodiazepiner. Vad jag förstått så bryts benzon ner saktare pga av grapejuicen?

Är det enda grapejuice gör, att hålla i effekten av benzon längre?

Om man intar 15mg diazepam, och dricker grapejuice innan, under och efter intaget, finns det då någon fara? Är det skadligt?
Citera
2017-02-28, 18:53
Medlem
Det är farligt i den bemärkelsen att du får ett kraftigare påslag med de effekter det medföljer. Ungefär som att äta extra diazepam.
Citera
2017-02-28, 20:05
Medlem
svantejerlings avatar
Let me google that for you...
Skämt åsido, grapefruit innehåller bland annat bergamottin som bryts ner av samma enzym som många mediciner i levern.

De flesta mediciner bryts till slut ner av levern eller kissas ut.
De som bryts ner (metaboliseras) i levern gör det av olika enzymer.
Det enzym som bryter ner de flesta vanliga mediciner är Cytokrom P450 "familjen"
Gällande Diazepam är det specifitkt undergruppen CYP3A4, som också råkar vara det som bryter ner bergamottin.

Om detta enzym (CYP3A4) är "upptaget" med att bryta ner bergamottin så kan följande hända.
1. Ditt läkemedel bryts inte ner alls och stannar kvar i kroppen och påverkar i högre grad än det gjort annars. Längre större verkan.
2. Ditt Läkemedel är en så kallad "prod-drug" dvs det verkar inte förrän det brutits ner av levern; därför kommer du få liten eller ingen effekt så länge enzymet är upptaget med grapefrukten.
3. Ditt dagliga grapefruktätande har gjort att kroppen byggt fler kopior av CYP3A4 och 1 eller 2 händer i högre hastighet.

Det här var den enkla versionen. Den långa versionen är att det är mer komplext och rekommendationen är helt enkelt ge fan i att pilla om du inte vet vad du gör.
Försöker du få en större effekt av benzos genom att belasta din lever så riskerar du att få en hel del otrevliga effekter såsom leversvikt, förgiftning och helt kort och gott livsfara.
Citera
2017-02-28, 20:46
Medlem
Formels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svantejerling
Let me google that for you...
Skämt åsido, grapefruit innehåller bland annat bergamottin som bryts ner av samma enzym som många mediciner i levern.

De flesta mediciner bryts till slut ner av levern eller kissas ut.
De som bryts ner (metaboliseras) i levern gör det av olika enzymer.
Det enzym som bryter ner de flesta vanliga mediciner är Cytokrom P450 "familjen"
Gällande Diazepam är det specifitkt undergruppen CYP3A4, som också råkar vara det som bryter ner bergamottin.

Om detta enzym (CYP3A4) är "upptaget" med att bryta ner bergamottin så kan följande hända.
1. Ditt läkemedel bryts inte ner alls och stannar kvar i kroppen och påverkar i högre grad än det gjort annars. Längre större verkan.
2. Ditt Läkemedel är en så kallad "prod-drug" dvs det verkar inte förrän det brutits ner av levern; därför kommer du få liten eller ingen effekt så länge enzymet är upptaget med grapefrukten.
3. Ditt dagliga grapefruktätande har gjort att kroppen byggt fler kopior av CYP3A4 och 1 eller 2 händer i högre hastighet.

Det här var den enkla versionen. Den långa versionen är att det är mer komplext och rekommendationen är helt enkelt ge fan i att pilla om du inte vet vad du gör.
Försöker du få en större effekt av benzos genom att belasta din lever så riskerar du att få en hel del otrevliga effekter såsom leversvikt, förgiftning och helt kort och gott livsfara.
Gillar grapejuice och köpte några när jag handla senast, har druckit kanske 3 liter sen i söndags, senast drack jag till middag..

Brukar inte gå på benzo, läste av en slump på bipacksedeln och då stod det om just grapejuice, har googlat och fann enheldel om att de "boostar", men hittar inte lika mycket om hur skadligt det är, läste i någon annan tråd på fb om att de påverkar just levern..

Ska ta 15mg diazepam i morgon vid typ tio, kan jag vara lugn?
Citera
2017-02-28, 21:15
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formel
Gillar grapejuice och köpte några när jag handla senast, har druckit kanske 3 liter sen i söndags, senast drack jag till middag..

Brukar inte gå på benzo, läste av en slump på bipacksedeln och då stod det om just grapejuice, har googlat och fann enheldel om att de "boostar", men hittar inte lika mycket om hur skadligt det är, läste i någon annan tråd på fb om att de påverkar just levern..

Ska ta 15mg diazepam i morgon vid typ tio, kan jag vara lugn?
Har du diazepam på fasta tider, inte vid behov?

Om du skall ta diazepam i morgon kan du absolut göra det. 15 mg är ingen liten dos, men knappast hälsovådligt även med din grapefrukt i åtanke.
Citera
2017-02-28, 21:43
Medlem
Formels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Har du diazepam på fasta tider, inte vid behov?

Om du skall ta diazepam i morgon kan du absolut göra det. 15 mg är ingen liten dos, men knappast hälsovådligt även med din grapefrukt i åtanke.
Har det vid behov, kommer behöva det imorgon..

Läste att det tar 3 dagar för att bli "normal" efter intag av grapefrukt, går det att skynda på? Är bergamottin vattenlösligt?

Är den negativa effekten på levern motsvarande den som uppstår om man intar en större dos diazepam? Eller finns det andra effekter som uppkommer i kombination med just grapejuicen?

Läste här http://scienceblogs.com/terrasig/200...as-a-drug-boo/

Tio år gammal text, och handlar inte om specifikt diazepam eller benzo, men om jag förstått texten rätt så verkar det som att effekten av grape motsvarar ett större intag av en substans som diazepam utan grape?

Har hört att det i princip inte går att överdosera benzo, isf borde väl kombon med grape och diazepam vara lugn? Hur skadligt är diazepam för levern?
Citera
2017-02-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formel
Har det vid behov, kommer behöva det imorgon..

Har hört att det i princip inte går att överdosera benzo, isf borde väl kombon med grape och diazepam vara lugn? Hur skadligt är diazepam för levern?

Det beror sig på vad du menar med att det inte går att överdosera. Diazepam är kraftigt lugnande och man kan drabbas av andningsdepression och dö. Men så länge du tar föreskriven dos behöver du inte vara orolig, oavsett grapejuice.

Man får ju dock lätt känslan att du är ute efter att knarka snarare än medicinera.
Citera
2017-03-01, 07:20
Medlem
svantejerlings avatar
Det är dumt att dricka grapefruktjuice eller äta grapefrukt när du tar mediciner som metaboliseras av CYP3A4. De doser som du fått föreskrivna kommer påverkas (enligt inlägget jag skrev ovan)
Varken du eller läkare har då koll på hur mycket den aktiva dosen är, dvs hur mycket läkemedel som är tillgängligt för kroppen.
Det gör att man varken kan lita på data hur normalbefolkningen påverkas av den mängd preparat du stoppar i dig eller ens hur du själv påverkats tidigare av en viss mängd preparat.

Är det farligt? Det är helt klart farligt. Eftersom man kan både kan få högre läkemedelsnivåer och mindre. Man kan alltså både bli förgiftat eller få utebliven effekt.

Angående levertoxicitet så är benzodiazepiner generellt sett som mindre farliga för levern.
Att det kan inducera produktion av ett enzym som jag nämnt i tidigare inlägg betyder inte nödvändigtvis något dålig; snarare att levern är frisk nog att anpassa sig efter vad du stoppar i dig.

Men i korthet: Om du vill ha högre dos prata med din läkare.
Citera
2017-03-04, 01:07
Medlem
abcabcs avatar
Jag var tidigare försöksperson för olika läkemedel, och en sak som var gemensam var att man inte fick dricka grapefruktjuice.

Jag tolkade det inte som farligt dock, men att det hämmande vissa enzymer (CYP3A4) som tidigare nämnt. Som jag förstår det så är grapefrukt helt ofarligt om man inte tar speciella mediciner, som tur är, för jag älskar grapefrukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in