Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-28, 00:01
  #1
Medlem
Kongruensbojds avatar
Har en kompis (utan fb-konto) som har möjlighet att bli stationerad i Helsingfors. Det är ett bra jobb inom IT. Han och hans familj är svenskar utan någon koppling till Finland egentligen, men de känner att det kunde vara spännande att bo utomlands någon gång i livet, särskilt med tanke på närheten till Sverige och att Finland verkar ha bra skolor.

Barnen är två och fem år gamla, frun jobbar hemifrån via nätet. De vill helst bo nånstans där det pratas svenska, alternativt finns goda kommunikationer till svenskspråkig verksamhet (dagis, skolor, fritids, nöjen).

Vilka områden ska de titta närmare på? Centralt? Närförort? Storhelsingfors (Borgå)?

De säger sig inte vara intresserade att lära sig finska det första de gör, men möjligtvis senare om de trivs och vill stanna för gott. Är det svårt att lära känna finlandssvenskar som inflyttad svensk förresten?

All input välkomnas, hälsar han.
Citera
2017-02-28, 00:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Har en kompis (utan fb-konto) som har möjlighet att bli stationerad i Helsingfors. Det är ett bra jobb inom IT. Han och hans familj är svenskar utan någon koppling till Finland egentligen, men de känner att det kunde vara spännande att bo utomlands någon gång i livet, särskilt med tanke på närheten till Sverige och att Finland verkar ha bra skolor.

Barnen är två och fem år gamla, frun jobbar hemifrån via nätet. De vill helst bo nånstans där det pratas svenska, alternativt finns goda kommunikationer till svenskspråkig verksamhet (dagis, skolor, fritids, nöjen).

Vilka områden ska de titta närmare på? Centralt? Närförort? Storhelsingfors (Borgå)?

De säger sig inte vara intresserade att lära sig finska det första de gör, men möjligtvis senare om de trivs och vill stanna för gott. Är det svårt att lära känna finlandssvenskar som inflyttad svensk förresten?

All input välkomnas, hälsar han.

Känns ju som att det ska finnas organisationer gällande detta som hjälper, be din vän och hennes fru som jobbar hemifrån via datorn att googla

Har hört ett par ställen där de pratas svenska som vanligt. Minns inte vart exakt men googla / ring svenska ambassaden i finland lr prata med finska ambassaden i Sverige, hör med relevanta människor etc
Citera
2017-02-28, 00:14
  #3
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uberkartoffel
Känns ju som att det ska finnas organisationer gällande detta som hjälper, be din vän och hennes fru som jobbar hemifrån via datorn att googla

Har hört ett par ställen där de pratas svenska som vanligt. Minns inte vart exakt men googla / ring svenska ambassaden i finland lr prata med finska ambassaden i Sverige, hör med relevanta människor etc

Kan jag väl hälsa honom, men det är mera levande och äkta om man får lite åsikter från forumbesökare först. Ingen här är väl rädd för att vara kritisk om ett område t ex, medan någon på ambassaden eller liknande knappast hade sagt något annat än positiva saker.

Just möjligheten att vara svenskspråkig i Helsingfors är de nyfikna på.
Citera
2017-02-28, 00:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Kan jag väl hälsa honom, men det är mera levande och äkta om man får lite åsikter från forumbesökare först. Ingen här är väl rädd för att vara kritisk om ett område t ex, medan någon på ambassaden eller liknande knappast hade sagt något annat än positiva saker.

Just möjligheten att vara svenskspråkig i Helsingfors är de nyfikna på.

Okej du är rädd för att ambassaden ska ge PK svar?

Well, börja först med att fråga dom om vilka områden klarar man sig på svenska
googla fram svensk språkiga skolor

Därefter, tja.. googla runt på finska forum lr ev. finska youtubers kanske, speciellt högermänniskor om du / din kompis lyckas, skicka privat meddelande och fråga "är dessa svenska områden bra/ok?"

Eftersom jag saknar svar själv så är det väl såhär jag hade gjort om dessa var frågor jag ville ha svar på.

Finns kreativa sätt att få svar på. Jag kan förstå om det är så att de inte vill fråga en grönhårig näsringad mammut på finska sidan om detta "ghetto" e bra, för det svaret vet vi alla hur det låter, "saatana rasisti de väli säälvklaaari att detti ställi är braaii"
skämt åsido.
Citera
2017-02-28, 00:33
  #5
Medlem
Finland är tvåspråkigt, så det finns likvärdiga skolmöjligheter på finska så väl som på svenska i alla delar av landet. I Helsingfors finns det inga försvenskade områden. Närmaste som jag kan komma på är Ingå/Hangö där det finns stor andel svensktalande, men det är ju inte speciellt nära på något sätt.

Min rekommendation skulle väl ändå vara Espoo.
Citera
2017-02-28, 10:31
  #6
Medlem
Jellohs avatar
Söder om Fabriksgatan helst men absolut inte norr om skilnadsgatan. Den heter skilnadsgatan av en anledning. Villa på Brändö kan också funka. Lantstället 'lande' bör ligga i skärgården och man bör äga hela ön själv. Annars kommer folk tro att ni bara är ingifta ugrer.
Citera
2017-03-01, 00:58
  #7
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Söder om Fabriksgatan helst men absolut inte norr om skilnadsgatan. Den heter skilnadsgatan av en anledning. Villa på Brändö kan också funka. Lantstället 'lande' bör ligga i skärgården och man bör äga hela ön själv. Annars kommer folk tro att ni bara är ingifta ugrer.

Haha

Läste i HBL för nåt år sen om ett nytt bostadsområde i Helsingfors som var (genom fonderna?) ämnat för svenskspråkiga. Ringer det nån klocka?
Citera
2017-03-05, 15:31
  #8
Medlem
Allt i södra Helsingfors är bra (men dyrt). Centrum fungerar såklart också, men är kanske inte lika roligt för barnfamiljer och skulle inte säga att det är speciellt svenskt. Både bakre och främre Tölö är fina områden, speciellt om man har barn.

Utanför Helsingfors så finns det många fina förorter i Esbo och Grankulla är också fint (men likt södra Helsingfors så är det dyrt). Grankulla är t.ex. ganska nära 50/50 svenskspråkigt/finskspråkigt. Brändö nämndes tidigare och precis som Drumsö så är de båda fullt dugliga områden med hyfsat stor andel svenskspråkiga.

Önska din kompis lycka till! Helsingfors är en fin stad och tvärtemot mediabilden så upplevde jag väldigt lite förakt mot svenskspråkiga (inget alls mot svenskspråkiga svenskar dessutom) under åren som jag bodde där.
Citera
2017-03-08, 09:49
  #9
Medlem
hazzos avatar
I Kyrkslätt väster om Helsingfors har 50 % svenska som modersmål. Går pendeltåg in till stan.
Citera
2017-03-09, 18:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
I Kyrkslätt väster om Helsingfors har 50 % svenska som modersmål. Går pendeltåg in till stan.
Gammal svenskbyggd är det ju förvisso men många decennier sen kommunen föll under 50%-strecket.
Citera
2017-03-11, 02:27
  #11
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Finland är tvåspråkigt, så det finns likvärdiga skolmöjligheter på finska så väl som på svenska i alla delar av landet. I Helsingfors finns det inga försvenskade områden. Närmaste som jag kan komma på är Ingå/Hangö där det finns stor andel svensktalande, men det är ju inte speciellt nära på något sätt.

Min rekommendation skulle väl ändå vara Espoo.

Hangö är ju en bra bit bort och då hoppade du över såna genuina svensktrakter som Raseborg/Ekenäs/Snappertuna där bl.a den enda svenskspråkiga brigaden (Nylands Brigad) finns förlagd i Dragsvik (där bl.a Markoolio gjorde lumpen).

Ska man vara petig så heter det Esbo på svenska, Espoo är det finska namnet.
Citera
2017-03-16, 06:24
  #12
Medlem
Kongruensbojds avatar
"Vad bra tips det inkommit och tacka alla" ska jag hälsa från min kompis!

Av ren nyfikenhet och från mig själv: hur är Östra Nyland för en svenskspråkig nuförtin? Lovisa, Fredrikshamn osv?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback