2017-02-27, 18:31
Medlem
Hej! Fick mot min vilja timlön istället för heltidslön. Kommer därmed gå miste om en del pengar vid röda dagar. När jag begärde lön sa jag ville ha fast i timme istället för månad men bad om månadslön då skrev hon trots detta kontrakt på timme istället för månad som vi diskuterar. Vilka nackdelar medför detta? Dels inkomstbortfall... hur gör jag?
Citera
2017-02-27, 18:54
Medlem
Du vill alltså vara timanställd och hon skrev kontrakt på timme, som du sen får utbetalt varje månad, vad är problemet?
Citera
2017-02-27, 19:10
Medlem
Din rubrik säger att du vill diskutera nackdelar med timanställning, men trådstarten handlar om nackdelar med timlön. Du vet väl att det är skillnad på timlön och timanställning, va?

Om man har timanställning så har man oftast en visstidsanställning, där man får lön enbart efter faktisk arbetad tid. Där man arbetar varierande tider/dagar, och oftast jobbar som "vikarie" när andra är sjuka eller liknande. Jag antar att du har en annan typ av anställning men ändå har timlön istället för månadslön?

Med timlön får du betalt bara de dagar och timmar du arbetar. Lönen per månad kommer att variera så att månader du arbetar lite p.g.a många helger blir lönen lägre än normalt. Men å andra sidan blir lönen högre månader utan helger. Timlön har alltså fördelen att det kan bli mer lön månader med många arbetsdagar, men nackdelen att månader med färre arbetsdagar ger en lägre summa. Har du månadslön så får du samma lön oavsett om det är helger eller inte i månaden, eftersom det troligen jämnar ut sig. Har man månadslön så kan det bli justeringar månaden efter, eftersom det till exempelvis kan bli avdrag för frånvaro. Osv.
Citera
2017-02-27, 19:22
Medlem
motyls avatar
Det är ju en subjektiv bedömning. Som timanställd får du lön efterföljande månad istället för innestående. Som timanställd får du utbetalt din semesterersättning (0,12 %) varje månad istället för att få semesterersättning som en klumpsumma antingen vid avslutande av anställning eller som uttagbara semesterdagar.

Personligen gillar jag att vara timanställd då du är autonom och självständig. Har du däremot huslån och typ barn att försörja kanske en månadsanställning är att föredra...
Citera
2017-02-27, 19:28
Medlem
hugo-lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motyl
Som timanställd får du utbetalt din semesterersättning (0,12 %) varje månad istället för att få semesterersättning som en klumpsumma antingen vid avslutande av anställning eller som uttagbara semesterdagar.

Du menar 12% eller lönen *0.12
Citera
2017-02-27, 19:28
Medlem
motyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugo-lund
Du menar 12% eller lönen *0.12

Ja
Citera
2017-02-27, 19:48
Medlem
Jobbar som ekonomikonsult på lön och ekonomiavdelning! Så jag vet skillnaden! Är konsult och företaget jag jobbar för fakturerar per timme. Jag är timanställd med timlön som konsult i en behovsanställning så de jag mest undrar om är egentligen hur det blir vid röda dagar då de andra på företaget är lediga och jag pga min anställning får inkomstbortfall! Antar att jag nu när min konsultchef ändrade från månadslön till timlön inte har några garantier. Får semesterersättning på slutlönen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in