2017-02-27, 17:59
Medlem
QP Cheeses avatar
Tjena.

Jag lite som topic, jag kör Linux mint som dagligt OS och finner det ytterst irriterande att streaming (youtube, netflix och diverse andra sajter) slutar att fungera. För at få det fungera igen måste jag starta om datorn. Jag har inte den blekaste vad det beror på och är för okunnig rent generellt att kunna felsöka, så jag vänder mig till flashback och hoppas att nån sitter inne på svaret så jag inte behöver starta om datorn i tid och otid. Det kan fungera när jag går därifrån, när jag kommer tillbaka fungerar det inte, det kan stanna upp mitt i och vägra gå igång, nån process som kraschar kanske, men vilken och varför?
Citera
2017-02-28, 16:49
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Tjena.

Jag lite som topic, jag kör Linux mint som dagligt OS och finner det ytterst irriterande att streaming (youtube, netflix och diverse andra sajter) slutar att fungera. För at få det fungera igen måste jag starta om datorn. Jag har inte den blekaste vad det beror på och är för okunnig rent generellt att kunna felsöka, så jag vänder mig till flashback och hoppas att nån sitter inne på svaret så jag inte behöver starta om datorn i tid och otid. Det kan fungera när jag går därifrån, när jag kommer tillbaka fungerar det inte, det kan stanna upp mitt i och vägra gå igång, nån process som kraschar kanske, men vilken och varför?

Du lämnar för lite info för att man ska kunna ha en åsikt i frågan.

1. Webbläsare?

2. Kör du med grafikdrivrutinerna som medföljde eller har du installerat de proprietära?

3. Vad har du för hårdvara?
Citera
2017-02-28, 17:07
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du lämnar för lite info för att man ska kunna ha en åsikt i frågan.

1. Webbläsare?

2. Kör du med grafikdrivrutinerna som medföljde eller har du installerat de proprietära?

3. Vad har du för hårdvara?

1. spelar ingen roll, funkar inte med någon av de jag testat, mozilla, chrome bla

2. de medföljande, testat de proprietära men det fuckade ur massa grejer, tror mitt grafikkort är för gammalt.

3. hur exakt vill du veta? AMD Phenom(tm) II X4 965 Processor, GeForce GTX 460, 3 gb ram, rätt gamla grejer men funkar fortfarande till det jag använder datorn till.
Citera
2017-02-28, 17:28
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
1. spelar ingen roll, funkar inte med någon av de jag testat, mozilla, chrome bla

2. de medföljande, testat de proprietära men det fuckade ur massa grejer, tror mitt grafikkort är för gammalt.

3. hur exakt vill du veta? AMD Phenom(tm) II X4 965 Processor, GeForce GTX 460, 3 gb ram, rätt gamla grejer men funkar fortfarande till det jag använder datorn till.

Okej ja, eftersom du testade de proprietära och det blev sämre så kan man väl anta att det är grafikkortet som strular. En av mina gamla stationära datorer har ett AMD HD 5450 från ungefär samma tidsperiod som ditt och det är hopplöst att få det att funka bra med Linux.
Det hackar och släpar efter när man försöker spela upp streamat material.
Numera kör den Windows 10 och det funkar faktiskt väldigt bra, inte några sådana problem alls och den tjänar som filserver för min backup-disk i mitt hemma-nätverk. Kanske ett tips för dig? Det finns faktiskt tillfällen då man hellre bör köra Windows 10 än Linux på sin dator, det som funkar bäst helt enkelt.
Citera
2017-02-28, 18:10
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:

Du har inte några mer felmeddelanden?
Ska inte vara problem att streama på den där hårdvaran.
Stängs allt bara av, fryser det, går datorn att använda för annat efter crash?

Antar att allt du kör är i HTML5?
Citera
2017-02-28, 23:04
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Du har inte några mer felmeddelanden?
Ska inte vara problem att streama på den där hårdvaran.
Stängs allt bara av, fryser det, går datorn att använda för annat efter crash?

Antar att allt du kör är i HTML5?

Inga felmeddelanden alls, allt annat fungerar precis som det ska. Det är enbart streamingen som vägrar, märker inte ens att det kraschat förrän jag försöker streama... jag är lite osäker gällande HTML5, inte alla sidor som stöder det och jag vet att jag ibland fått aktivera flash och nu har jag ingen koll längre på när jag använder vad. Men det funkar inte på några sidor jag besöker, förvisso till 90% netflix och youtube men har testat mig fram ibland under krasch på andra sidor, och de har också vägrat.
Citera
2017-03-01, 08:37
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Inga felmeddelanden alls, allt annat fungerar precis som det ska. Det är enbart streamingen som vägrar, märker inte ens att det kraschat förrän jag försöker streama... jag är lite osäker gällande HTML5, inte alla sidor som stöder det och jag vet att jag ibland fått aktivera flash och nu har jag ingen koll längre på när jag använder vad. Men det funkar inte på några sidor jag besöker, förvisso till 90% netflix och youtube men har testat mig fram ibland under krasch på andra sidor, och de har också vägrat.
Netflix kör HTML5 till Linux burkar, youtube tror jag kör det som standard.

Prova om du kan köra Chrome från consolen med flaggan "--disable-gpu".
chrome --disable-gpu
eller om du kör chromium
chromium --disable-gpu

Lattja runt som vanligt

Om det fungerar kan det vara grafikortetsdrivrutiner som strular, annars vettetusan
Citera
2017-03-03, 17:29
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Håller på att utvärdera linux mint den här veckan och jag kan intyga att sporadiskt verkar det som att hela ip-stacken går ned, dvs ingen nätverkstrafik alls fungerar. Detta har hänt vid fem tillfällen och alltid när jag haft många tabbar uppe och letat efter saker. En gång testade jag att låta datorn vara i en timme och det repade sig.

Skall det vara såhär så går jag tillbaka till Arch, även om det är som att spela jenga med beroenden.
Citera
2017-03-11, 16:05
Medlem
studioxswes avatar
Citat:

3g KAN ju vara lite lite ram om du har en massa tabbar uppe. Har du kollat hur det ser ut på Swap? Mycket disk I/O?

Om du kör VLC istället och spelar upp en film fungerar det felfritt? Du kan även streama i VLC - Du kan testa att googla .m3u8 finns en del HLS strömmar som det går utmärkt att spela i VLC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in