• 1
  • 2
2017-02-27, 18:58
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stahl1
Tycker tvärtom. Ingen vettig människa säger upp sig efter tre månader utan en konkret anledning och därför vill de förstås höra om det fanns någon sådan. Floskler och vita lögner kommer bara trassla till det för dig. Ge ett kort och rakt svar istället. Undvik att gå in på detaljer eller infekterade känslor, du ska inte svartmåla din tidigare arbetsplats utan förklara ditt eget agerande. Att säga upp sig från ett jobb som inte betalar ut lön är inte konstigare än att sparka en anställd som inte jobbar.

Nä, precis "skulle hjälpa familjen" eller "var för lång pendlingstid" borde väl rimligen vara mycket sämre skäl i en ny arbetsgivares ögon. Vad är det som säger att familjen inte behöver hjälp snart igen, eller att TS hittar någon ny petitess han kände till i förväg som är "för jobbig" och säger upp sig? Om han sagt upp sig för att de inte betalade lönen i tid är allt de behöver göra för att han ska jobba kvar att se till att betala lönen. Och om de inte tänkt betala lön i tid antar jag att TS inte vill ha jobbet ändå.
Citera
2017-02-27, 19:34
Medlem
elbels avatar
Det är ett klassiskt dilema och det kan vara lockande att säga hur det ligger till
Men utan att gå in på detaljer kan det nya företaget få uppfattningen att du inte presterade
Av nån anledning valde de att jäklas med dig

Enda skulle va om de sänkte lönen för hela företaget
Fast även då kan man upplevas som besvärlig även om man ska ha självrespekt såklart

Frågan är väl till slut om det finns några fall där man ska nämna tidigare arbetsgivare baksidor
Vad kommer de säga om du uppger dem som referens?
Citera
2017-02-27, 21:48
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slicemenice0
Är ni idioter eller? Han har ju sgt upp sig. Det där funkar inte då. Det funkar om man ska byta jobb

Han ska väl för fan säga det när han söker ett NYTT jobb och de frågar varför han sagt upp sig? När man sagt upp sig och söker ett nytt jobb... Då byter man ju jobb. Är du en idiot eller?
Citera
2017-02-27, 22:22
Medlem
killawifes avatar
Säg inget negativt om ditt gamla jobb. Jag gjorde själv nyss det misstaget och fick inte ett jobb jag varit på intervju för. Det är bara att ljuga och säga att man älskar att jobba, fullkomligen avdyrkar chefer och kysser alla kunders fötter dagligen som gäller, verkar det som.
Citera
2017-02-28, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Han ska väl för fan säga det när han söker ett NYTT jobb och de frågar varför han sagt upp sig? När man sagt upp sig och söker ett nytt jobb... Då byter man ju jobb. Är du en idiot eller?

Att förklara varför man söker ett nytt jobb medan man redan har ett är en annan sak än att förklara varför man har sagt upp sig från ett jobb utan att ha något annat, särskilt efter en så kort tid som tre månader.

Att säga upp sig efter tre månader för att man tycker att det är jobbigt att pendla betyder ju att du väljer att göra dig själv arbetslös för att slippa pendla en sträcka du känt till redan innan du tog jobbet. Att säga att du gjorde det för att du tror att du kommer att trivas ännu bättre på ett jobb du inte visste om och inte hade sökt när du sa upp dig låter ännu konstigare.
Citera
2017-02-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Som fd rekryterare kan jag säga att den anledningen inte hade lett till ett jobb hos mig. Är pendling en anledning till ett jobbyte så hade jag köpt det. Vad jag inte hade köpt var en person som avslutar en anställning för att det är så jobbigt att pendla.
TS byter inte jobb. Han har inget jobb att byta ifrån vilket de som än i dag, pendlar har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in