2017-02-26, 21:41
Medlem
Jag ska skriva en text om lotto, men jag har aldrig spelat det och är sjukt förvirrad! Jag trodde jag hade en ganska bra uppfattning, men när jag går in på resultat på https://www.lottoland.se/lotto/resultat så visas det att 7 + 4 nummer har dragits? Vad är detta? Jag trodde först de fyra numren var tilläggsnumren, men tilläggsnumren dras väl bara mellan 1-9?

Kan någon förklara för mig vad dessa fyra numren är samt hur många tillägsnumren som dras i lotto?
Citera
2017-02-26, 22:01
Medlem
ElvisFans avatar
Du har förstått rätt. Sju nummer dras + fyra tilläggsnummer. Om det är 1-9 var det väl slumpen, är mellan 1 och 35.
Citera
2017-02-26, 22:31
Medlem
Jag tror jag missar något dock. Vad är tilläggsspel för något?

För om man kollar på https://www.lottoland.se/lotto/resultat/18-02-2017 finns tilläggsspel för varje dag där numren alltid är under 10.
Senast redigerad av sumialic 2017-02-26 kl. 22:33.
Citera
2017-02-26, 22:36
Medlem
Du spelar på sju nummer. Säg att sex av dina nummer kommer på de första sju bollarna. Och att ditt sjunde nummer kommer på en av tilläggsbollarna. Du vinner du på sex rätt plus ett tilläggsnummer. Hade ditt sjunde nummer inte kommit på tilläggsbollarna, så hade du vunnit på sex rätt, vilket givetvis blir ett mindre belopp.
Citera
2017-02-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Du spelar på sju nummer. Säg att sex av dina nummer kommer på de första sju bollarna. Och att ditt sjunde nummer kommer på en av tilläggsbollarna. Du vinner du på sex rätt plus ett tilläggsnummer. Hade ditt sjunde nummer inte kommit på tilläggsbollarna, så hade du vunnit på sex rätt, vilket givetvis blir ett mindre belopp.

Men vad är tilläggsspel där nummer mellan 1-9 verkar dras?
Citera
2017-02-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Men vad är tilläggsspel där nummer mellan 1-9 verkar dras?

Tilläggsnummer på lotto är exakt samma nummer som det vanliga spelet, dvs alla nummer mellan 1-35 kan dras, bortsett från de nummer som redan är dragna.
Eller syftar du på joker? Där dras sju siffror, mellan 0-9. Det är ett spel man kan spela vid sidan om stryktips, måltips eller lotto. En skillnad mot lotto är att samma nummer kan dras flera gånger, det är sju olika potter, där alla nummer 0-9 finns i varje pott. Det finns alltså tio miljoner tänkbara jokernummer, från 0000000-9999999.
Citera
2017-02-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tilläggsnummer på lotto är exakt samma nummer som det vanliga spelet, dvs alla nummer mellan 1-35 kan dras, bortsett från de nummer som redan är dragna.
Eller syftar du på joker? Där dras sju siffror, mellan 0-9. Det är ett spel man kan spela vid sidan om stryktips, måltips eller lotto. En skillnad mot lotto är att samma nummer kan dras flera gånger, det är sju olika potter, där alla nummer 0-9 finns i varje pott. Det finns alltså tio miljoner tänkbara jokernummer, från 0000000-9999999.

Ah, jag tänker nog på joker, ja. Tilläggsnummer kostar alltså inget extra utan detta kostar 3 kr per rad och sedan är det joker som kostar 10 kr?
Citera
2017-02-26, 23:24
Medlem
För att vinna drömvinsten, är det 7 rätt + 2 tilläggsnummer ifrån de 35 numren som krävs då, samt att man bara har betalat för joker på minst 10 kr?
Citera
2017-02-26, 23:42
Medlem
Citat:
För att vinna drömvinsten, är det 7 rätt + 2 tilläggsnummer ifrån de 35 numren som krävs då, samt att man bara har betalat för joker på minst 10 kr?

Tror det är 7 rätt plus två rätt på joker (de två första eller de två sista). Det är enda sättet joker är sammanlänkat med något annat spel, annars är det helt fristående. 7 rätt och 2 tilläggsnummer på lotto är omöjligt, har man fått 7 rätt, så är ju alla ens nummer dragna, och då kan man inte få något tillägsnummer.
Citera
2017-02-26, 23:53
Medlem
Alright, tack för svar. Anledningen till att jag frågar är för att jag även skriver om Eurojackpot och jämför de båda. Vinstchansen för högsta vinsten på eurojackpot är på 1:95 miljoner medan den på lotto är på 1:337 miljoner. Men en rad på eurojackpot kostar även 25 kr medan en lottorad med joker kostar 13 kr.

Med detta i åtanke, om jag skulle köpa 5 rader på Lotto + joker på 10 kr, skulle detta inte ge högre möjligheter till att vinna drömvinsten än högsta vinsten på eurojackpot?

För ett definitivt svar skulle vi behöva räkna på det, men strunta i det. Jag undrar bara om jag tänker rätt här att jag kan få 5 rader på lotto som alla har chans till drömvinsten per rad på Eurojackpot.
Citera
2017-02-27, 13:04
Medlem
Citat:
Alright, tack för svar. Anledningen till att jag frågar är för att jag även skriver om Eurojackpot och jämför de båda. Vinstchansen för högsta vinsten på eurojackpot är på 1:95 miljoner medan den på lotto är på 1:337 miljoner. Men en rad på eurojackpot kostar även 25 kr medan en lottorad med joker kostar 13 kr.

Med detta i åtanke, om jag skulle köpa 5 rader på Lotto + joker på 10 kr, skulle detta inte ge högre möjligheter till att vinna drömvinsten än högsta vinsten på eurojackpot?

För ett definitivt svar skulle vi behöva räkna på det, men strunta i det. Jag undrar bara om jag tänker rätt här att jag kan få 5 rader på lotto som alla har chans till drömvinsten per rad på Eurojackpot.

Ingen?
Citera
2017-02-27, 16:42
Medlem
Citat:

Aha, nu förstår jag vad du är ute efter
5 rader lotto a 3 kronor + joker = 25 kr. Chansen för det priset blir ca 1:67 mille. jämfört med
1:95 på eurojackpot.
Däremot är man garanterad lite högre vinst på eurojackpot , 10 milj. euro.
Drömvinsten garanterar ju "bara" 75 milj. sek.
Slutsatsen blir ändå att man kör på det av dessa spel där aktuell vinstpott ligger på högst nivå.
Fungerar väl likadant för dessa spel här att potten byggs på för varje omgång utan första-prisvinnare.
Hur chanserna fördelas på alla andra lägre vinstgrupper är en annan historia...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in