2017-04-15, 05:04
Medlem
Tyvärr så borde du ha övervägt abort redan från första början. Då hade du sluppit det här problemet.

Det första du måste fråga dig själv när du blivit gravid är detta: Är jag redo att bli singelmor? Är svaret nej så boka första bästa tid hos abortkliniken.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-04-15 kl. 05:09.
Citera
2017-04-15, 06:09
Medlem
Gollumns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Tyvärr så borde du ha övervägt abort redan från första början. Då hade du sluppit det här problemet.

Det första du måste fråga dig själv när du blivit gravid är detta: Är jag redo att bli singelmor? Är svaret nej så boka första bästa tid hos abortkliniken

Första gången, nånsin, jag ser dig svara utan illa dold mörk sarkasm. Jag gissar att du har personlig erfarenhet i ämnet. Är det därifrån din bitterhet kommer?

Personer som argumenterar att så länge barnet är i magen, är det en del av kvinnans kropp att göra vad hon vill med, jag undrar som katzyn sa tidigare ;
Var drar ni gränsen? Ena stunden är det abort och bokstavligen ett par timmar senare vore det mord med många år i fängelse i straffskalan

Det som inte syns finns inte i er värld.

Att jämföra en människa med en programmerad robot är nu och fortsättningsvis helt efterblivet
Citera
2017-04-15, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gollumn
Första gången, nånsin, jag ser dig svara utan illa dold mörk sarkasm. Jag gissar att du har personlig erfarenhet i ämnet. Är det därifrån din bitterhet kommer?

Personer som argumenterar att så länge barnet är i magen, är det en del av kvinnans kropp att göra vad hon vill med, jag undrar som katzyn sa tidigare ;
Var drar ni gränsen? Ena stunden är det abort och bokstavligen ett par timmar senare vore det mord med många år i fängelse i straffskalan

Det som inte syns finns inte i er värld.

Att jämföra en människa med en programmerad robot är nu och fortsättningsvis helt efterblivet

Jag är inte bitter. Jag är glad att jag gjorde abort när jag gjorde det. Finns en massa kvinnor som blir övergivna när de blivit gravida. Jag är glad att jag inte begått samma misstag som dessa.

Btw så var jag inte sarkastisk i mitt svar, jag var helt allvarlig. Så var det lilla missförståndet uppklarat.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-04-15 kl. 06:48.
Citera
2017-04-15, 11:24
Du kommer ju få föda ett barn ändå. Antingen levande som du kan adoptera bort eller ett dött foster.

Gör såhär. Föd barnet och adoptera bort det. Sen när människan är 18 så frågar du om människan hellre hade blivit aborterad och erbjud dig att döda människan i så fall.
Citera
2017-04-15, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Kärleken som Gud ger till mödrar för deras barn är den största kärleken som Han ger oss. Det är du som blivit övervigen, som inte gråter bistra tårar för den du har mördat och för det dåd som du kommer ställas till svars för. Du har förbannat självaste Gud fadern och brytit mot det Guds bud som lyder "DU SKALL ICKE DRÄPA".

Det är klart man kan ångra sig. Men jag gjorde det som jag uppfattade som det bästa och förnuftigaste att göra vid den tidpunkten.

Hade jag inte gjort det så hade folk kunnat se mig som en paria idag.
Jag gjorde bara samhället en tjänst.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-04-15 kl. 11:57.
Citera
2017-04-15, 15:19
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag håller med dig om att man borde underlätta processen att adoptera bort barn, då skulle fler välja det istället för abort, särskilt i sena veckor.

Du och många andra verkar inte ha förstått att de flesta senare aborter beror på sjukvården, bortsett från ts nu. I storstäderna behöver man ringa runt till andra städer för att få tidigare datum för abort, väntetiderna kan vara 6 veckor. Normalt sett är man någonstans mellan vecka 6-8 när man upptäcker en graviditet, om man har regelbunden mens/har mens normalt sett och inte använder preventivmedel som ger en blödningar t.ex. Säger sig själv att om man då inte har stenhård koll på sin kropp, är ung och inte drabbas av graviditetssymptom så är det väldigt lätt att man hamnar över 10 veckor bara p.g.a. att vården inte fungerar som den borde.

I ts fall hoppas jag det gick bra. Tycker folk alltid är så hårda, tror inte någon egentligen vill göra en abort i den veckan, en kontakt med psykolog/läkare hade varit att rekommendera istället. Förhindrar ibland att gravida kvinnor med depression hoppar från broar exempelvis.
Citera
2017-04-15, 15:31
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cementa
någon här som vet hur processen med att få igenom abort efter v 20 går till.. ?

Läste på 1177-s sida att efter v 18/19 ( minns inte exakt ) måste aborten godkännas av soc..

Óch att det då är missbruk , sjukdom osv som godkänns..
men om man ska separera då? godkänner dom det ?

Hur har det gått?

Tråkig sits du hamnat i så jag hoppas att det löst sig på ett så bra sätt som möjligt för dig.

Och skit i Saggeliten och alla andra som sitter och gapar och skriker otrevligheter hit och dit.
Citera
2017-04-15, 15:34
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Du och många andra verkar inte ha förstått att de flesta senare aborter beror på sjukvården, bortsett från ts nu. I storstäderna behöver man ringa runt till andra städer för att få tidigare datum för abort, väntetiderna kan vara 6 veckor. Normalt sett är man någonstans mellan vecka 6-8 när man upptäcker en graviditet, om man har regelbunden mens/har mens normalt sett och inte använder preventivmedel som ger en blödningar t.ex. Säger sig själv att om man då inte har stenhård koll på sin kropp, är ung och inte drabbas av graviditetssymptom så är det väldigt lätt att man hamnar över 10 veckor bara p.g.a. att vården inte fungerar som den borde.

I ts fall hoppas jag det gick bra. Tycker folk alltid är så hårda, tror inte någon egentligen vill göra en abort i den veckan, en kontakt med psykolog/läkare hade varit att rekommendera istället. Förhindrar ibland att gravida kvinnor med depression hoppar från broar exempelvis.

Jaha? Det är givetvis jättedåligt att vården inte fungerar, gäller ju inte enbart aborter. Men jag tycker fortfarande att aborter på friska foster inte ska genomföras efter v 18. Spelar ingen roll vems felet är, konsekvensen för fostret är densamma och som fostret är den oskyldiga och skyddsvärda i sammanhanget kommer det först. Sen tycker jag att de flesta aborter där inga särskilda medicinska skäl föreligger borde vara adoptioner istället.
Citera
2017-04-15, 15:46
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Jaha? Det är givetvis jättedåligt att vården inte fungerar, gäller ju inte enbart aborter. Men jag tycker fortfarande att aborter på friska foster inte ska genomföras efter v 18. Spelar ingen roll vems felet är, konsekvensen för fostret är densamma och som fostret är den oskyldiga och skyddsvärda i sammanhanget kommer det först. Sen tycker jag att de flesta aborter där inga särskilda medicinska skäl föreligger borde vara adoptioner istället.

Men en fråga då: omman då försökte abortera tidigare men det har gått fel och att man senare på en sen kontroll ser att fostret lever fortfarande.

Hur ställer du dig till det då?
Citera
2017-04-15, 15:49
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Men en fråga då: omman då försökte abortera tidigare men det har gått fel och att man senare på en sen kontroll ser att fostret lever fortfarande.

Hur ställer du dig till det då?

Beror ju på om fostret tagit skada. Finns medicinska skäl, som att fostret tagit så stor skada att det förmodligen inte kommer överleva, så är det ju lika bra att fullfölja aborten. Annars förstår jag inte hur du menar. Jag har inget intresse av att moralisera kring kvinnans "rätt" utan enbart kring fostrets rätt att leva. Livsdugligt foster v18+ som livsdugligt foster i v18+.
Citera
2017-04-15, 15:58
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Beror ju på om fostret tagit skada. Finns medicinska skäl, som att fostret tagit så stor skada att det förmodligen inte kommer överleva, så är det ju lika bra att fullfölja aborten. Annars förstår jag inte hur du menar. Jag har inget intresse av att moralisera kring kvinnans "rätt" utan enbart kring fostrets rätt att leva. Livsdugligt foster v18+ som livsdugligt foster i v18+.

Fast nu syftar jag på att vården har gjort fel. Och då menar du att det är fel att kvinnan ska vilja abortera ändå för att DU anser att fostret(läs foster och inte barn) har så stor rätt att leva fast det var inte önskat från start men aborten gick fel?
Citera
2017-04-15, 16:02
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Fast nu syftar jag på att vården har gjort fel. Och då menar du att det är fel att kvinnan ska vilja abortera ändå för att DU anser att fostret(läs foster och inte barn) har så stor rätt att leva fast det var inte önskat från start men aborten gick fel?

Jag tycker att det är fel att abortera ett livsdugligt foster i v18+ oavsett vems fel det är att det finns ett livsdugligt foster i v18+ i en livmoder, ja. Att kvinnan KÄNNER att hon hellre varit av med barnet lägger jag mig inte i, men jag tycker inga aborter ska genomföras under sådana omständigheter.

Om en kvinna går till vården för att få abort och tror den lyckas, men sen ett halvår senare får värkar och föder ett levande barn, har hon då rätt att dränka det för att det är vårdens fel? Eller bör vården vara skyldig att ge fostret en dödlig injektion? Om någon enskild individ ANSER att det är rätt att döda barnet, ska det då vara lagligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in