Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-07, 15:51
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valaam
Ja det vet jag. Har hållit på med det sedan i julas.

Men så fort jag inte lyckas få till jämna pengar så får jag alltid GAMLA mynt i retur! Ibland kan jag få fler i antal än vad jag lämnar ifrån mig.

När jag får gamla mynt/sedlar i växel påpekar jag att jag vill ha nya. Har alltid gått bra hittills, då jag nästan alltid handlar på eftermiddagarna när kassorna är välfyllda. Kan tänka mig att "morgongänget" som handlar inte kan få något annat än vad butiken har i växelkassan, får de en gammal sedel/mynt så har väl kassörskan inget annat. Handlar dock oftast med kort, så kontanter är undantag för mig.
Ibland vill jag dock ta ut kontanter i samband med köp, hände förra veckan på bolaget: "Två hundra extra utöver, tack". Tjejen lämnade över två gamla hundringar, men fick två nya efter påpekandet. Använder kontanter bara till småköp, och småköper gör jag oerhört sällan. (Är en snål jävel)

Ogillar de nya mynten, de känns värdelösa, och de är väl det egentligen. Man kunde avskaffat alla mynt totalt, förutom tior och femmor. Synd att kronorna bytte storlek, enkronorna var exakt lika stora som ungerska 10-forint. (30 öre). Kom på av en slump, när jag började mata en p-automat i Gbg med 10-forinter..
Citera
2017-05-07, 16:07
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av valaam
Ja det vet jag. Har hållit på med det sedan i julas.

Men så fort jag inte lyckas få till jämna pengar så får jag alltid GAMLA mynt i retur! Ibland kan jag få fler i antal än vad jag lämnar ifrån mig.
ett tips är att använda dom i pautomaterna hade ett gäng säkert 200kr i mynt som jag använde där.
Citera
2017-05-17, 21:50
  #15
Medlem
YES!!
Idag lyckades jag betala med mina sista gamla pengar!

Nu kommer jag att vägra ta emot gammal växel (såvida jag inte får betydligt mer än en kr per SEK)!
Citera
2017-05-20, 20:56
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av valaam
YES!!
Idag lyckades jag betala med mina sista gamla pengar!

Nu kommer jag att vägra ta emot gammal växel (såvida jag inte får betydligt mer än en kr per SEK)!
Handla med kort så slipper du få gamla pengar tillbaka.
Citera
2017-05-25, 15:25
  #17
Medlem
icecools avatar
Dela upp beloppet! Jag slänger fram en näve med mynt och sen tar jag resten av beloppet på kort.
Citera
2017-06-15, 14:09
  #18
Medlem
Äntligen!:
Citat:
Riksbanken kräver nu att handeln i Sverige ska sluta att lämna ut äldre mynt som växel när man handlar.

Den 30 juni blir ett antal mynt ogiltiga och enligt vice riksbankschefen Cecilia Skingsley är det inte rimligt att kunderna i handeln får tillbaka mynt som blir ogiltiga om några veckor.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6718016

Men de kunde gott ha gjort det tydligare i ursprungsdirektivet...
Citera
2017-06-15, 23:19
  #19
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valaam
Äntligen!:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6718016

Men de kunde gott ha gjort det tydligare i ursprungsdirektivet...
Äntligen vad? Riksbanken fortsätter kräva att handeln ska göra deras jobb utan att förklara varför de skulle göra det, ungefär på samma sätt som de kräver att FI ska ordna upp de problem de har orsakat med sin minusränta.
Hur svårt vore det för Riksbanken att förlänga tidsfristen och sen långsamt suga upp gamla kontanter från banker, handel och parkeringsbolag gratis eller kanske till och med till en liten "hittelön"? Varför ska man ha en deadline nu plötsligt? De gamla femmorna fick ju liksom hänga med i några decennier.

Var inte det viktigaste skälet till bytet att de nya mynten är billigare att producera? Vari ligger i så fall problemet i att låta de gamla mynten cirkulera ett tag till?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback