Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-25, 17:54
  #1
Medlem
Alkibiadess avatar
Dags för första lagtävlingen i längdåkningen, sprintstafett i klassisk stil

10.30 semifinal damer
11.30 semifinal herrar

12.30 finaler

Startlistor:
http://medias1.fis-ski.com/pdf/2017/...CC2225SLES.pdf
http://medias1.fis-ski.com/pdf/2017/...CC2226SLES.pdf

TV-sändning:
Vinterstudion sänder 10.15-14.25 i SVT1
Eurosport ca 12.00-13.45

Liveresultat: https://data.fis-ski.com/cross-country/live-timing.html

Banprofiler sprint: http://www.lahti2017.fi/sites/defaul...rint_1300m.pdf
2017-02-25, 17:56
  #2
Medlem
Alkibiadess avatar
Lite oklart om hur många lag går vidare från semifinalerna till finalerna. I världscupen har man denna säsong provat med att låta 15 lag gå vidare till finalen (tidigare har det varit 10 lag vidare) men jag har inte riktigt koll på vad som gäller på VM.
2017-02-25, 17:59
  #3
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Kriukov får en jävla chans till alltså
2017-02-25, 18:11
  #4
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Andra semin för båda IGEN. Det är en sån säsong
2017-02-25, 18:16
  #5
Medlem
Tveksamt om Kriukov kommer hålla, har inte haft någon bra säsong. Ustiugov kan få jobba mycket.

Tyskorna kör med Böhler och Fessel i stället för duktiga sprinters som Ringvald och Kolb.

Kowa kör med Marzisc.

Annars rätt väntade/redan offentliggjorda lag.
2017-02-25, 18:51
  #6
Medlem
Izkalls avatar
Är det inte förvånande att man kör Iversen som avslutare? Tycker han är lite svårbedömd, och han är ju överlag en bra sprinter med ett par vinster i världscupen väl, men min känsla är att hans spurt ändå inte är den bästa, utan han är mer lik Halfvarsson med en hög fart länge. Tycker oavsett det är märkligt att Kläbo, nu när han ska köra, åker första, och man väljer Iversen som avslutare. Kan bli intressant det här. Tror ju inte på Teodor Peterson, han kör nog bort Sverige. Kriukov osäker men har presterat i mästerskap förut.

Kan Finland gå ifrån och vinna här? Inte omöjligt alls.
2017-02-25, 19:37
  #7
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izkall
Är det inte förvånande att man kör Iversen som avslutare? Tycker han är lite svårbedömd, och han är ju överlag en bra sprinter med ett par vinster i världscupen väl, men min känsla är att hans spurt ändå inte är den bästa, utan han är mer lik Halfvarsson med en hög fart länge. Tycker oavsett det är märkligt att Kläbo, nu när han ska köra, åker första, och man väljer Iversen som avslutare. Kan bli intressant det här. Tror ju inte på Teodor Peterson, han kör nog bort Sverige. Kriukov osäker men har presterat i mästerskap förut.

Kan Finland gå ifrån och vinna här? Inte omöjligt alls.
Tror att iversen efter en blek tour tvingades slösa en formtopp på Falun. Han har inte imponerat sedan dess. Så lite bräckligt norskt lag, ingen reserv att tala om heller. Full fart utlovat a la Krogh, Northug senast.
2017-02-25, 19:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izkall
Kan Finland gå ifrån och vinna här? Inte omöjligt alls.
Beror lite på Jauhojärvis svajiga skidmärke. Men han skall väl ha lyckats testa fram ett hyfsat par som funkar i Lahtis där han numera bor.

Sen är det svårt veta hur tuff banan egentligen är innan man ser dem köra. Men tror ju att den kommer gynna distansåkare och då blir Finland svårslagna.
2017-02-25, 20:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Andra semin för båda IGEN. Det är en sån säsong

Herrarna går väl i första?

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Lite oklart om hur många lag går vidare från semifinalerna till finalerna. I världscupen har man denna säsong provat med att låta 15 lag gå vidare till finalen (tidigare har det varit 10 lag vidare) men jag har inte riktigt koll på vad som gäller på VM.

10 som gäller.

Alltså ettan och tvåan i varje semi + sex stycken tider. Antar att det är för mycket att önska att Ida och Stina går på tiderna från första och inte åker fortare en vad som behövs för final. Om vi förutsätter att Weng och Falla går någorlunda hårt i sin semi är det väl rimligt att förvänta sig att sjunde bästa tid (utöver direktkvalificerade) mycket väl kan vara över minuten efter. Eller tar jag i för mycket? Rejält hopp i styrka från just lag 10 till 11 på damsidan. Inga dubbla lag som i VC så bredden är inte skräckinjagande direkt.
2017-02-25, 20:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubwa
Herrarna går väl i första?



10 som gäller.

Alltså ettan och tvåan i varje semi + sex stycken tider. Antar att det är för mycket att önska att Ida och Stina går på tiderna från första och inte åker fortare en vad som behövs för final. Om vi förutsätter att Weng och Falla går någorlunda hårt i sin semi är det väl rimligt att förvänta sig att sjunde bästa tid (utöver direktkvalificerade) mycket väl kan vara över minuten efter. Eller tar jag i för mycket? Rejält hopp i styrka från just lag 10 till 11 på damsidan. Inga dubbla lag som i VC så bredden är inte skräckinjagande direkt.


Jag tycker de borde vara 3 eller 4 bästa vidare på placering för att minska skillnaden mellan semi ett och semi två då kan man åka mer taktiskt
2017-02-25, 21:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubwa
Eller tar jag i för mycket? Rejält hopp i styrka från just lag 10 till 11 på damsidan. Inga dubbla lag som i VC så bredden är inte skräckinjagande direkt.

Gjorde samma bedömning på damsidan. 9½ lag i princip, Polen med Kowalczyk det halva.. Sen ska inte svenskorna behöva ta i mer än på slutsträckan för att vara topp2 i den semin, men vi får väl se hur körningen blir. Fördelen med semi två är att man har tider att gå på. Det handlar mer om hur lindrigt man kommer undan än något annat.

Herrarna är jag rejält nollställd till, känns som att det kan gå nästan hur dåligt som helst men samtidigt är inte laguppställningarna vattentäta på andra håll heller. Lite upp till bevis. För några länder är det här något man verkligen lägger krut på, kanske största medaljchansen på hela VM i vissa fall.
__________________
Senast redigerad av frankkk 2017-02-25 kl. 21:51.
2017-02-25, 23:50
  #12
Medlem
Enligt "bra odds":

Damer:
1.Norge
2.Sverige
3.Ryssland
4.Finland
5.Slovenien
6.USA
(Tysklands högsta odds numera högre än Slovenien & USA efter uppdatering av sidan, hugget som stucket mellan lag 5 till 7)

Herrar:
1.Norge
2.Ryssland
3.Finland
4.Kanada
5.Italien
6.Sverige
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2017-02-26 kl. 00:34.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback