• 1
  • 2
2017-02-25, 19:37
Medlem
Ansök till lyxfällan!
Citera
2017-02-25, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omera
Fan fan fan!

Jag fattar inte vad jag har gjort. Känner mig så urbota dum. Fattar inte vad jag ska göra för att lösa detta utan att skapa en katastrof för resten av min älskade familj som är helt oskyldiga i denna överskuldsatta situation. Den enda vars fel det här är är mitt och endast mitt.

Ska försöka fatta mig kort.

Det är så att jag är sjukskriven sen 3 år tillbaka främst pga psykiska besvär. Får sjukpenning på ca: 8700 i månaden, vårdbidrag för dottern med ett flertal funktionshinder på 4200 och barnbidrag på 1050. Har prövat att gå tillbaka till arbete, men har inte lyckats. Har testat otaligt många mediciner, samtalskontakt och KBT, men blir inte bättre. Jag och min läkare har börjat prata om sjukersättning (sjukpension) vilket innebär rätt så lite pengar i kassan för vem som helst egentligen. Men betydligt mindre för en som har skulder enda upp till skyarna som jag...

Hur som... Jag har egentligen alltid haft noga koll på min ekonomi, gjort upp månadsbudget, inte sett till att lägga pengar på saker man inte har råd med och så vidare.

Men för runt 2 år sedan, efter att en nära släkting till mig begått självmord, tappade jag kontrollen. Jag började tröstshoppa för att dränka mina sorger. Köpte en massa saker på kredit och på framförallt Klarna. Det var så det hela började.

Ska inte tråka ut er med detaljer, men försökte lösa min skulder med andra lån. Både blancolån som jag har några närstående med som medsökande, och ett 30-40 tal sms-lån.

Min totala skuld är på närmare en halv miljon. Nej, jag skojar inte. Jag kan inte beskriva med ord hur jävla dum och korkad jag känner mig!!

Jag har varit i kontakt med budgetrådgivningen i min kommun, men har inte kommit så långt där än. Har bara varit på ett möte där än så länge, och dom kom med råd och tips som inte lät så jätteoptimala.

Är inte hos Kronofogden, än. Några skulder har gått till inkasso.

Jag är knappt 30 år och har skuldsatt mig för livet! Vad fan har jag gjort?! Hur i enda in i helskotta ska jag lösa detta?!

Ska jag släppa allt till Kronofogden? Hur blir det då med utmätningen? Kommer dom ta min mans och barns saker, som inte ens har några skulder? Det är ju jag som är skuldsatt, inte dom! Min man har några saker som han har fått ärva som är värt lite, men jag kan inte göra så mot honom. Det är okej att dom utmäter mina saker och grejer, men inte saker som står på min man såsom lägenheten som står på honom (bostadsrätt) bilen, arvegodset och en del möbler.

Fan. Jag blir inte klok på mig själv. Hur löser jag detta på bästa sätt? Och är det nån som vet om KFM kan utmäta lägenheten om det endast är min man som står på den?

Uppskattar allt stöd, tips och råd jag kan få. Helst seriösa svar, tack!

Tack på förhand!

Enkelt, skuldsanering.
Citera
2017-02-25, 20:38
Medlem
Tre kreativa råd:
  • Om du verkligen är desperat och inte finner någon annan råd. Gå och sök råd i den här tråden : (FB) Eskortservice och prostitution. Du skulle kunna betala av din skuld på cirka 150 affärstransaktioner. Du gör inget olagligt från din sida och det är sanktionerat av amnesty international .
  • Du kan starta en insamling här på gofundme exempel på någon som lidit och andra som samlar in pengar för att hjälpa : https://www.gofundme.com/jimholmes .
  • Blogga om dina lösningar för på svenska och på engelska. "How I nearly went brooke" på bloggen säljer du annonsplatser för sms-lån. Lyckas du med något ovan kan du skriva en bok om det. (Boken kan du crowdfunda också)
Citera
2017-02-25, 21:57
Medlem
Jag hade lämnat landet om jag vore du. En summa på 500000 kommer de inte jaga dig för.
Citera
2017-02-26, 08:24
Medlem
Ta hjälp av din man, baka in alla sms skulder i lägenheten eller i ett mindre dåligt blanco lån.
Sälj av allt Ni kan undvara!
Säg upp Netflix mm.
Ring upp alla du har skulder till och förklara situationen för att köpa tid.
Skaffa ett svartjobb, var hundvakt eller liknande.
Citera
2017-02-26, 11:52
Medlem
Hej

Jag känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Jag har ett spelberoende och det blir bara värre och värre. Kan inte sluta. Berättade för min man som blev riktig besviken, tog ett större lån för att smsa mina smålån. Men jag bara fortsätter....jo det är helt galet....fattar inte varför jag gör så. Jag vågar inte berätta för honom att jag fortsatte...rädd att han ska lämna mig. Vad ska jag göra?
Citera
2017-02-26, 12:45
Medlem
_killahs avatar
Jag vill bara tillägga att en halv miljon inte är någon superduper summa egentligen, självklart är den svårare att uppnå om man får sjukpenning.
Men jobbar din man så ser jag det inte som omöjligt.

Det bör kunna klaras på 10 år med dålig ekonomi hur som helst.
Citera
2017-02-26, 14:39
Medlem
Att ta nya lån för att lösa andra smålån och seda fortsätta att ta ytterligare nya lån tyder på bristande impulskontroll eller på vanlig svenska att man inte tänker längre än näsan räcker just i den stunden. Vad kan man då göra åt detta ? Terapi ? Medicinering? KBT ( som löser alla problem verkar det som i reklamen ) ? Hur får man en bättre, starkare karaktär? Min erfarenhet är att dessa utsatta människor gör om sina misstag om och om igen tyvärr!
Citera
2017-02-26, 14:55
Medlem
Ta ett steg tillbaka och titta nyktert på din situation. En halv miljon är långt ifrån bortom räddning, det är typ vad folk sparar ihop som kontantinsats.

Ring alla kreditgivare och förklara din situation och raljera kring hur du aldrig kommer kunna lösa din situation. Kreditgivaren vill hellre få lite än inga pengar och du kommer säkert få någon bra deal som gör det lättare för dig.

Sen ställer jag mig frågande till hur man inte kan jobba med depression som anledning. Jag vet mycket väl vad depression innebär, men socialt umgänge och jobb är snarare en effektiv behandling än att man mår sämre. Inget är värre än isolering och sitta hemma om man är deprimerad.
Citera
2017-02-26, 15:00
Medlem
de.Montforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Ansök till lyxfällan!

Det rådgivare i Lyxfällan gör kan man göra själv med fördelen att ens situation inte exponeras inför en publik.

Ts bör först och främst sätta sig ner med gubben och ge honom hela bilden.
Citera
2017-02-26, 18:28
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Är ni gifta är det erat hus och 50% är ditt. Sälj och flytta till nått billigare.
Nej det är det inte. Tillgångar man tar med sig in i äktenskapet fortsätter att vara ens egna under äktenskapet. En eventuell förändring av ägarförhållanden görs först vid en bodelning eller en gåva inom äktenskapet, beroende på bland annat om de har ett äktenskapsförord.
Var man svarar fortfarande för sina egna tillgångar och skulder.

Edit, kronofogden kan aldrig mäta ut din mans tillgångar för dina skulder. Se bara till att inte blanda dem med dina egna tillgångar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in