Fan fan fan!
Jag fattar inte vad jag har gjort. Känner mig så urbota dum. Fattar inte vad jag ska göra för att lösa detta utan att skapa en katastrof för resten av min älskade familj som är helt oskyldiga i denna överskuldsatta situation. Den enda vars fel det här är är mitt och endast mitt.
Ska försöka fatta mig kort.
Det är så att jag är sjukskriven sen 3 år tillbaka främst pga psykiska besvär. Får sjukpenning på ca: 8700 i månaden, vårdbidrag för dottern med ett flertal funktionshinder på 4200 och barnbidrag på 1050. Har prövat att gå tillbaka till arbete, men har inte lyckats. Har testat otaligt många mediciner, samtalskontakt och KBT, men blir inte bättre. Jag och min läkare har börjat prata om sjukersättning (sjukpension) vilket innebär rätt så lite pengar i kassan för vem som helst egentligen. Men betydligt mindre för en som har skulder enda upp till skyarna som jag...
Hur som... Jag har egentligen alltid haft noga koll på min ekonomi, gjort upp månadsbudget, inte sett till att lägga pengar på saker man inte har råd med och så vidare.
Men för runt 2 år sedan, efter att en nära släkting till mig begått självmord, tappade jag kontrollen. Jag började tröstshoppa för att dränka mina sorger. Köpte en massa saker på kredit och på framförallt Klarna. Det var så det hela började.
Ska inte tråka ut er med detaljer, men försökte lösa min skulder med andra lån. Både blancolån som jag har några närstående med som medsökande, och ett 30-40 tal sms-lån.
Min totala skuld är på närmare en halv miljon. Nej, jag skojar inte. Jag kan inte beskriva med ord hur jävla dum och korkad jag känner mig!!
Jag har varit i kontakt med budgetrådgivningen i min kommun, men har inte kommit så långt där än. Har bara varit på ett möte där än så länge, och dom kom med råd och tips som inte lät så jätteoptimala.
Är inte hos Kronofogden, än. Några skulder har gått till inkasso.
Jag är knappt 30 år och har skuldsatt mig för livet! Vad fan har jag gjort?! Hur i enda in i helskotta ska jag lösa detta?!
Ska jag släppa allt till Kronofogden? Hur blir det då med utmätningen? Kommer dom ta min mans och barns saker, som inte ens har några skulder? Det är ju jag som är skuldsatt, inte dom! Min man har några saker som han har fått ärva som är värt lite, men jag kan inte göra så mot honom. Det är okej att dom utmäter mina saker och grejer, men inte saker som står på min man såsom lägenheten som står på honom (bostadsrätt) bilen, arvegodset och en del möbler.
Fan. Jag blir inte klok på mig själv. Hur löser jag detta på bästa sätt? Och är det nån som vet om KFM kan utmäta lägenheten om det endast är min man som står på den?
Uppskattar allt stöd, tips och råd jag kan få. Helst seriösa svar, tack!
Tack på förhand!