Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-03-27, 19:35
  #49
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilken typ av chili?
Fetthalt/proportioner i färsen?
Typ av soya, och hur mycket soya per kg färs?

Röd chili
Ingen aning
Japansk soya, ingen aning

Följer aldrig recept i köket utan bara chansar på det mesta. Juste, har i dijon senap med
Citera
2017-03-27, 20:11
  #50
Medlem
OdCaBos avatar
Ingen verkar ha nämnt att om du ska göra en stor sats köttbullar så ta inte fram all smet på en gång. Man vill ju behålla fettet - det som täcker ens händer när man är färdig, oavsett hur noga man är med att väta ned händerna.

Skulle jag göra "mycket" köttbullar så skulle jag använda plasthandskar och arbeta i en skål jag haft i frysen en halvtimme innan. Och dela upp smeten i några delar. Orkade jag inte med detta så spritspåse. Eller köra "dansk style" - lite plattare köttbullar. Isf en matsked smet i handen, klappa till och så är det klart. Inte tänka för mycket.
Citera
2017-03-27, 23:34
  #51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det är väl knappast något sting i bacon eller rökt skinka?
Det är ju produkter som du använder för att få en mildare smak, och dämpa ett eventuellt sting.
Beror på vad du menar med sting eller hur?

Jag syftade inte på pepprighet om du trodde det utan att ge en liten röksmak till bullarna.
Citera
2017-03-28, 10:40
  #52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Om man kör färsen för länge i maskinen så slår man sönder den.
Ägg är ett måste.
Man ska givetvis köra lagom. Brukar också använda ägg, men det är inget måste eftersom industrin tydligen kan göra äggfria bullar. Men de använder väl någon tillsats med E-nummer antagligen. Det gör man ju inte hemma.
Citera
2017-04-05, 08:37
  #53
Medlem
autokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Ägg är ett måste.
Det kanske bara är du som inte klarar av att laga köttbullar utan ägg?
Om du tror att du har något som helst tolkningsföreträde när det gäller hur köttbullar "ska" lagas, så har du fel.

Själv har jag gjort väldigt goda köttbullar helt utan ägg.

Recept: färs, salt, peppar, lök, vitlök.
Citera
2017-04-10, 23:26
  #54
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autokrat
Det kanske bara är du som inte klarar av att laga köttbullar utan ägg?
Om du tror att du har något som helst tolkningsföreträde när det gäller hur köttbullar "ska" lagas, så har du fel.

Själv har jag gjort väldigt goda köttbullar helt utan ägg.

Recept: färs, salt, peppar, lök, vitlök.


Oj vad det kryllar av Världsmästare....

"Vanliga enkla köttbullar mainstream"

Blandfärs ger saftigare bullar.....
Välkryddat m salt, vit o svartpeppapar (försiktigt m vitpeppar)
Riven gullök (ingen vill ha lökbitar) så lök efter färs typ 1kg färs / 2 stora lökar
!-2 ägg efter mängd. Ägg binder.
Ströbröd, salt, vit o svartpeppar spädes m grädd/mjölk
Halvfastlös massa. God kryddsmak. Smaka gott. Ner i Färsen.
Veva runt.

Massor av Köttbullar, bollar med gräddsås eller några goda halvhöga pannbiffar m lök
Ett bra mos med mycket grädd/mjölk och smör till puré. Gräddlingonsås och pressgurkgurka.
Uteslut självklart lingon om den syran icke passar denna HögNordiska Husmanskost.
Citera
2017-04-11, 11:46
  #55
Medlem
autokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Oj vad det kryllar av Världsmästare....

"Vanliga enkla köttbullar mainstream"

Blandfärs ger saftigare bullar.....
Välkryddat m salt, vit o svartpeppapar (försiktigt m vitpeppar)
Riven gullök (ingen vill ha lökbitar) så lök efter färs typ 1kg färs / 2 stora lökar
!-2 ägg efter mängd. Ägg binder.
Ströbröd, salt, vit o svartpeppar spädes m grädd/mjölk
Halvfastlös massa. God kryddsmak. Smaka gott. Ner i Färsen.
Veva runt.

Massor av Köttbullar, bollar med gräddsås eller några goda halvhöga pannbiffar m lök
Ett bra mos med mycket grädd/mjölk och smör till puré. Gräddlingonsås och pressgurkgurka.
Uteslut självklart lingon om den syran icke passar denna HögNordiska Husmanskost.
Nja, man behöver inte vara någon världsmästare för att laga äggfria köttbullar...

Däremot tror jag nog att ditt recept är ett av de mer klassiska och det lät jävligt gott med.
Citera
2017-04-11, 12:22
  #56
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autokrat
Nja, man behöver inte vara någon världsmästare för att laga äggfria köttbullar...

Däremot tror jag nog att ditt recept är ett av de mer klassiska och det lät jävligt gott med.


Självklart kan man skippa ägg. Inget heligt.
Binder samman färsen bra tycker jag... men...

Citera
2017-04-11, 12:23
  #57
Avstängd
En såndär glastång funkar utmärkt, pratar av egen erfarenhet, en såndär som "klipper"
Citera
2017-04-13, 16:51
  #58
Medlem
Pojkekorvs avatar
Jag rullar för hand, men ska nog testa mig en sådan där köttbulle/glassskopa.

Själv använder jag mig endast av färs, riven lök och kryddor när jag gör köttbullar och inte faller de isär. Kryddorna jag brukar använda mig av är kryddpeppar, timjan, rosmarin och vitlök i olika konstellationer. Köttbullarna skall sedan stekas hårt i smör, så att mina så bollar får en trevlig brynt yta. Till detta så så ska det serveras med traditionellt mos av jordpäron, lingonsylt, inlagd gurka eventuellt nån kokt grönsak av typen morot eller sparris till. Såsen är något jag betackar mig för, såsen och moset blir en mindre trevlig kombination, utan istället för en sås så nyttjar jag stekskyn, lingonsylten och möjligtvis någon röra som får göra att det saftar till sig.

Det tycker jag är gott.
Citera
2017-04-13, 20:43
  #59
Medlem
JerryCottons avatar
Gillar små köttbullar. Brukar göra en lång "korv" av färsen på en våt skärbräda och sedan kapa av lagom bitar och fösa ner i stekjärnet och skaka det under stekningen. Blir nästa helt runda bullar.
Går snabbt och ganska lite kladd.
Citera
2017-04-13, 22:16
  #60
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Oj vad det kryllar av Världsmästare

Riven gullök (ingen vill ha lökbitar)(?)

Jag vill ha brynta lökbitar. Och riven lök. Men inga stora lökbitar förstås, då håller inte köttbullen ihop.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback