2005-12-24, 22:46
Medlem
Shujkas avatar
Jag läste lite om Tukhaschevskis Deep Operations doktrin från 1936. Min fråga är finns det något officiell svensk översättning på detta. Säger man djupgående operationer eller?
Citera
2005-12-25, 18:02
Medlem
HonkenLarssons avatar
Inästling eller bakom fiendens linjer tror jag är vedertagna begrepp på svenska för det jag misstänker du menar med "deep operations"
Citera
2005-12-25, 19:00
Medlem
Katzespeiens avatar
Handlar det möjligen om att slå på djupet med pansarkilar ala Guderian?
Citera
2005-12-25, 23:50
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_operations

Latmaskar!
Citera
2005-12-28, 00:31
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma2k
http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_operations

Latmaskar!
Det handlar inte om lättja! Jag trodde inte ens i min vildaste fantasi att utrycket deep operations var en vedertagen term. Dessutom hade jag rätt.

Till OP: har du läst "Achtüng Panzer!" av Henz Guderian?
Citera
2005-12-28, 02:14
Medlem
Shujkas avatar
Nej jag har varken läst manstein eller guderian än. Har skaffat böckerna thou.

Katze: Ja begreppen innefattar liksom rörelse och kontinuitet i anfallet. Man skulle slå längs hela fronten samtidigt och efter att ha brytit igenom nånstans skulle man föra striden på djupet. Det vill säga att man ska träffa fiendens logistik och ledning främst. Utan logistik och ledning kan fientliga styrkor vid fronten inte strida längre och kan inringas.

Både blixtkriget och deep battle har första världskrigets ställningskrig som ursprung och båda trodde mycket på tekniken i form av flygplan och stridsvagnar.

I praktiken använde sig ryssarna av något slags vågscenario. Det vill säga den första vågen avancerar en viss sträcka. Då dör/deserterar/såras ett antal soldater. När denna våg har avancerat klart eller satts ur stridsbart skick sätter man i nästa våg och samtidigt bygger upp en tredje våg av nya rekryter och överlevare från den första.

Men min fråga återstår vad heter deep battle på svenska?
Djupgående operationer som jag nämnde innan verkar ha något med marin verksamhet att göra.
Citera
2005-12-28, 07:24
Medlem
Katzespeiens avatar
Jag antar att du har achtung panzer på engelska? Jag minns inte om det fanns en källförtekning/litteraturlista men i min upplagas förord nämde man några sovjetiska generaler. Du bör kunna göra en sökning på deras namn.

Jag tittade på Tukhachevskii hos amazon och ex libris. Hittade en träff på ex libris men inget på amazon. Boken hette :
Plans for Stalin's War Machine: Tukhachevskii and Military-Economic Planning
och verkar inte ha allt för mycket med hans doktrin att göra. I värsta fall finns han inte ens översatt till engelska. Det var först nyligen som Achtung Panzer översattes.
Citera
2005-12-28, 19:13
Medlem
Shujkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Jag antar att du har achtung panzer på engelska? Jag minns inte om det fanns en källförtekning/litteraturlista men i min upplagas förord nämde man några sovjetiska generaler. Du bör kunna göra en sökning på deras namn.

Jag tittade på Tukhachevskii hos amazon och ex libris. Hittade en träff på ex libris men inget på amazon. Boken hette :
Plans for Stalin's War Machine: Tukhachevskii and Military-Economic Planning
och verkar inte ha allt för mycket med hans doktrin att göra. I värsta fall finns han inte ens översatt till engelska. Det var först nyligen som Achtung Panzer översattes.

Finns en bok av richard sampkin Deep Battle: the brain child of Marshall Tukhachevskii (1987). Men grejen är tror jag att stalinisterna brände hans ryska verk då detta kanske kom ut i fem kopior eller något.
Citera
2005-12-28, 19:32
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shujka
Finns en bok av richard sampkin Deep Battle: the brain child of Marshall Tukhachevskii (1987). Men grejen är tror jag att stalinisterna brände hans ryska verk då detta kanske kom ut i fem kopior eller något.
Det låter inte bra

Får jag fråga vaför du just är inne på Tukhachevskii? Eventuella lärdomar som han haft borde gå att hitta hos Guderian och andra. Men å andra sidan är det mysigt att ha orginalkällan.
Citera
2005-12-29, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shujka
Nej jag har varken läst manstein eller guderian än. Har skaffat böckerna thou.

Katze: Ja begreppen innefattar liksom rörelse och kontinuitet i anfallet. Man skulle slå längs hela fronten samtidigt och efter att ha brytit igenom nånstans skulle man föra striden på djupet. Det vill säga att man ska träffa fiendens logistik och ledning främst. Utan logistik och ledning kan fientliga styrkor vid fronten inte strida längre och kan inringas.

Både blixtkriget och deep battle har första världskrigets ställningskrig som ursprung och båda trodde mycket på tekniken i form av flygplan och stridsvagnar.

I praktiken använde sig ryssarna av något slags vågscenario. Det vill säga den första vågen avancerar en viss sträcka. Då dör/deserterar/såras ett antal soldater. När denna våg har avancerat klart eller satts ur stridsbart skick sätter man i nästa våg och samtidigt bygger upp en tredje våg av nya rekryter och överlevare från den första.

Men min fråga återstår vad heter deep battle på svenska?
Djupgående operationer som jag nämnde innan verkar ha något med marin verksamhet att göra.

Hej,
Tror det svenska namnet på det du söker är manöverkrigföring.
De som först satte det i system var tyskarna under ww2. Systemet är det som sedermera ligger till grund för USA/NATOs Air-Land-Battle doktrin samt ryssarnas echelongkrigföring. Gemensamt för dessa är bla att föra striden över ytan (och komma bort från traditionellt frontkrigföring) med nyttjande av flygunderstöd, taktiska luftlandsättningar mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in