Citat:
Ursprungligen postat av Shujka
Nej jag har varken läst manstein eller guderian än. Har skaffat böckerna thou.
Katze: Ja begreppen innefattar liksom rörelse och kontinuitet i anfallet. Man skulle slå längs hela fronten samtidigt och efter att ha brytit igenom nånstans skulle man föra striden på djupet. Det vill säga att man ska träffa fiendens logistik och ledning främst. Utan logistik och ledning kan fientliga styrkor vid fronten inte strida längre och kan inringas.
Både blixtkriget och deep battle har första världskrigets ställningskrig som ursprung och båda trodde mycket på tekniken i form av flygplan och stridsvagnar.
I praktiken använde sig ryssarna av något slags vågscenario. Det vill säga den första vågen avancerar en viss sträcka. Då dör/deserterar/såras ett antal soldater. När denna våg har avancerat klart eller satts ur stridsbart skick sätter man i nästa våg och samtidigt bygger upp en tredje våg av nya rekryter och överlevare från den första.
Men min fråga återstår vad heter deep battle på svenska?
Djupgående operationer som jag nämnde innan verkar ha något med marin verksamhet att göra.
Hej,
Tror det svenska namnet på det du söker är manöverkrigföring.
De som först satte det i system var tyskarna under ww2. Systemet är det som sedermera ligger till grund för USA/NATOs Air-Land-Battle doktrin samt ryssarnas echelongkrigföring. Gemensamt för dessa är bla att föra striden över ytan (och komma bort från traditionellt frontkrigföring) med nyttjande av flygunderstöd, taktiska luftlandsättningar mm.