Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-24, 01:41
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Hur ställer sig feminister till ex. Marine Le Pen? jag menar feminism skall på något sätt framhäva kvinnor och här har vi en (den enda?) kvinnan som ställer upp i det franska president valet... måste ju vara något av en feministiskt hjälte att se upp till?

Eller är feminism bara en liten vänsterextrem sekt? som egentligen skiter i kvinnor generellt och helst bara vill trycka ner män? (generellt)

Så hur fungerar det? Är feminism någon politisk vänsterextrem avart eller ställer ni upp för starka kvinnor och ger dem er fulla support?
Citera
2017-02-24, 01:51
  #2
Medlem
ninjutsus avatar
Mja, för det första bör nog kvinnan/personen ifråga vara en feminist som bedriver feministiska frågor. Tror inte feminister ser upp till starka och framgångsrika kvinnor bara för att de är kvinnor.
Citera
2017-02-24, 02:00
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Mja, för det första bör nog kvinnan/personen ifråga vara en feminist som bedriver feministiska frågor. Tror inte feminister ser upp till starka och framgångsrika kvinnor bara för att de är kvinnor.

Så du menar/påstår att feminism generellt är avart av vänsterextremism och inte egentligen för kvinnor som sådant...
Citera
2017-02-24, 02:13
  #4
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Så du menar/påstår att feminism generellt är avart av vänsterextremism och inte egentligen för kvinnor som sådant...
Feminism är en tanke som grundar sig i (konspirations)teorin om den patriarkala könsmaktsordningen där kvinnan som grupp är underordnad mannen som grupp och systematisk diskriminerad. För att uppnå jämställdhet så måste man alltså höja kvinnan till mannens nivå genom att bryta dessa strukturer. Det kan ske på olika sätt och ser antagligen olika ut beroende på vad för typ av feminist man är. Om man däremot inte köper det här med könsmaktsordning så är man ingen feminist.

Jag vet inte hur Le Pen ser på det, men driver hon inte kvinnofrågor ur ett feministiskt perspektiv så finns det ju ingen anledning att feminister skulle se upp till henne.
Citera
2017-02-24, 02:31
  #5
Medlem
AlkoholistFascists avatar
Problematiken här är att feministerna värnar om kvinnors rättigheter, men samtidigt anti-rasism som på senare år slängts ihop med kampen mot Islamofobi och därför har de svårt att uttala sig negativt om Islam även om många kanske vet innerst inne att feminism och Islam är två motpoler. Har till och med sett en "feministisk muslim" i SVT debatt, det är väl definitionen av en ren och skär oxymoron? Även HBTQ rörelsen har skjutit sig i foten när de attackerat folk för islamofobi genom åren, de försvarar en ideologi som hatar de och de kan inte backa nu.

Första och andra vågens feminister vänder sig i graven när dagens feminister särar på skinkorna för deras islamistiska erövrare utan att blinka, förstår de inte att feministerna och bögarna är de första som blir halshuggna när väst blir Islamiserat?
Citera
2017-02-24, 02:31
  #6
Medlem
Jellohs avatar
Kön är en social konstruktion. Marine Le Pen har ju bara en massa hatiska mans-åsikter, vägrade slöja i Iran, och är ganska grovhuggen och stor när man jämför henne med små och nätta normfransyskor.
Citera
2017-02-24, 06:04
  #7
Medlem
Eftersom det var sexism som gjorde att Trump segrade över Hillary så är det ju ren och skär sexism att gå emot Le Pen. Självklart bör feministerna stödja sin medsyster Le Pen.
Citera
2017-02-24, 06:46
  #8
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Mja, för det första bör nog kvinnan/personen ifråga vara en feminist som bedriver feministiska frågor. Tror inte feminister ser upp till starka och framgångsrika kvinnor bara för att de är kvinnor.

samtidigt skall kvinnor kvoteras in i bolagsstyrelser enligt feminister, oavsett om de är feminister eller inte.

Kanske är så förresten att feminister har ett ambivalent förhållande till kvinnor som lyckas utan kvotering för om det börjar bli "för vanligt" (feminister är förstås aldrig nöjd förrän det är mint 50 % kvinnor) så signalerar det att deras teorier om könsmaktsordningen har gigantiska hål?
__________________
Senast redigerad av TheChain 2017-02-24 kl. 06:49.
Citera
2017-02-24, 08:40
  #9
Medlem
Feminism = vänster.

Högerkvinnor (oftast starka) är för jämställdhet men skiter högaktligen i femknizm.
Citera
2017-02-24, 20:28
  #10
Medlem
stone_sleepers avatar
Feminismen som trendar idag (intersektionell feminism) är bara marxism i en annan förpackning. De skulle aldrig ens stödja svenska kvinnliga borgerliga partiledare, än mindre kontroversiella politiker som Marine Le Pen. Däremot är Lars Ohly feminist och honom stödjer de alltid.
Citera
2017-02-24, 21:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hur ställer sig feminister till ex. Marine Le Pen? jag menar feminism skall på något sätt framhäva kvinnor och här har vi en (den enda?) kvinnan som ställer upp i det franska president valet... måste ju vara något av en feministiskt hjälte att se upp till?

Eller är feminism bara en liten vänsterextrem sekt? som egentligen skiter i kvinnor generellt och helst bara vill trycka ner män? (generellt)

Så hur fungerar det? Är feminism någon politisk vänsterextrem avart eller ställer ni upp för starka kvinnor och ger dem er fulla support?

Du underlåter dig att ställa upp en falsk dikatomi.

Det finns fler alternativ än att antingen stödja en konservativ presidentkandidat eller att vara en vänsterextrem sekt som vill trycka ned män.

Till exempel så kan man vara feminist istället.
Något som de flesta som är här och gapar borde läsa på lite om först.
Citera
2017-02-24, 22:07
  #12
Medlem
Nej, jag ställer verkligen inte upp för vilka kvinnor som helst och ger dem min fulla support bara för att jag är feminist. Det vore ju synnerligen idiotiskt. Jag antar att du inte heller ställer upp för och stöttar alla män bara för att du är antifeminist?

Däremot kan jag glädja mig på ett plan åt att en kvinna hamnar i toppen någonstans eftersom det fortfarande är sällsynt, samtidigt som jag på ett annat plan t.o.m. argumenterar för och hoppas på att hon ska petas snabbt som fan.

Vem vet, någon dag när du och jag och våra barnbarnsbarnbarnsbarnbarn ligger i jorden sen länge, kanske ingen bryr sig om vilket kön den som har makten har, utan ser bara till meriter. Man får väl hoppas på att de som tror på en chans till, har rätt så att man får uppleva det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback