2017-02-23, 00:47
Medlem
Hej
Jag läste någonstans att ifall sprickan skymmar förarens sikt kan bilen underkännas vid besiktning. Jag har en spricka/repa som går från ena sidan till nästa. Detta är i nedre delen av rutan och skymmer inte min sikt. Det är nästan där torkarbladerna vilar.

Bild finns nedan. Snart skall bilen besiktas. Uppskattar hjälp

SE BILD HÄR
Citera
2017-02-23, 01:11
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Hej
Jag läste någonstans att ifall sprickan skymmar förarens sikt kan bilen underkännas vid besiktning. Jag har en spricka/repa som går från ena sidan till nästa. Detta är i nedre delen av rutan och skymmer inte min sikt. Det är nästan där torkarbladerna vilar.

Du har rätt i att sprickan inte skymmer din sikt, men om den växer med 1-2dm till så riskerar du att få hela rutan (i granulerad form) i både knä och ansikte.

Hur rustad känner du dig för att kunna ta en sådan plötslig händelse i 110 km/h?

Känner du dig trygg med att du kommer att ha sinnesnärvaro nog att med 200 små skärsår i ansiktet och ett samtidigt vinddrag på 50-100km/h inne i bilen och med 0,1 sekunders förvarning, kunna styra in bilen till vägkanten och stanna på ett säkert sätt utan att riskera dina medtrafikanter under en sådan situation?

Om JA, too bad.. Det finns inga möjligheter för staten att certifiera denna typ av sinnesnärvaro, varpå din bil helt enkelt blir underkänd ändå.

Laga rutan.
Senast redigerad av Trolltestet 2017-02-23 kl. 01:14.
Citera
2017-02-23, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Du har rätt i att sprickan inte skymmer din sikt, men om den växer med 1-2dm till så riskerar du att få hela rutan (i granulerad form) i både knä och ansikte.

Hur rustad känner du dig för att kunna ta en sådan plötslig händelse i 110 km/h?

Känner du dig trygg med att du kommer att ha sinnesnärvaro nog att med 200 små skärsår i ansiktet och ett samtidigt vinddrag på 50-100km/h inne i bilen och med 0,1 sekunders förvarning, kunna styra in bilen till vägkanten och stanna på ett säkert sätt utan att riskera dina medtrafikanter under en sådan situation?

Om JA, too bad.. Det finns inga möjligheter för staten att certifiera denna typ av sinnesnärvaro, varpå din bil helt enkelt blir underkänd ändå.

Laga rutan.

Visst finns risken att rutan ska gå sönder mer men jag har då aldrig hört att en laminerad ruta går i molekyler och kommer in i kupén på det sätt du beskriver.
Vad besiktningen säger har jag ingen aning om, dom har ju sitt regelverk att förhålla sig till, däremot tror jag att den där sprickan borde gå igenom då den är så långt ner att den inte stör sikten.
Citera
2017-02-23, 07:30
Medlem
Vid kontrollbesiktning kommer inte den spricka som åskådliggörs på bilden att resultera i någon form av anmärkning. Ligger inte i siktfältet.

Att det däremot är orsak till rutbyte är uppenbart, dock inte pga risk för att rutan fragmenteras eller liknande.
Citera
2017-02-23, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Laga rutan.
Jag vet inte hur gamla bilar du kör.
Men jag har ett trauma sedan jag var ett barn. I dag vet jag bättre men just då, visste jag att jag skulle dö.
Min morfar hade precis köpt sig en Passat. Får jag gissa så var det den första modellen som kom. Vi mötte en timmerbil och från ingenstans så hade morfar, mosaik att titta igenom. Men någon ruta kom inte farande. Denna säkerhet fanns med andra ord, redan på 70-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in