2017-02-22, 21:52
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Hittade ett gammalt papper som jag totalt glömt bort för cirka 2 år sedan..

Jag gjorde ett blodprov för 2 år sedan hos en en endokrinolog och han noterade att jag hade hypercalicuri samt en mild form av trombocytopeni som behövde undersökas grundligare.

Tyvärr kunde jag inte göra ett kortisol-test på 24 timmar, då jag var på semester. Han rådde mig dock att titta närmare på hypercalciurin och den milda trombocytopenin, vilket jag aldrig riktigt kollat ordentligt..

Idag dras jag med en oerhörd insomnia som varat i snart över 4 år, och är konstant täppt i näsan, har uppsvälld mage samt typ ont i njuren (främst höger sida) till och från. Vissa dagar gör det oerhört ont andra dagar är jag bara uppsvälld.

Jag är ibland också tidvis förstoppad samt att det ibland kommer blod när jag torkar mig efter toaletten (ljusare blod)

Vad kan detta vara egentligen ? Och har det ena att göra med det andra ? Ifall jag ska undersöka detta närmare, som läkaren instruerade, vilka prover ska jag då göra ?

Mvh
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2017-02-22 kl. 21:58.
Citera
2017-02-23, 05:52
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Hittade detta om ökad mängd utsöndrad calcium i urinen (hypercalciuri):

"Hypercalciuria, or excessive urinary calcium excretion, is the most common identifiable cause of calcium kidney stone disease."

http://emedicine.medscape.com/article/2182757-overview

Att du har lågt antal blodplättar kan ge upphov till:

"Oberoende av orsak ger svår trombocytopeni karakteristiska blödningar i hud (petekier, hematom) och slemhinnor (mun, näsa, tarm, urinvägar och uterus)."

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=339

Tillägg: boka tid hos läkare och kolla upp igen med samma prover (urin och blodprov).
Senast redigerad av Thursdays-Girl 2017-02-23 kl. 05:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in