2017-11-07, 01:59
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Nog är väl kökspojkens karaktär väl platt?

När Nina säger att hon fått missfall så är hans reaktion helt nollad, "jaha", och sen över till nästa replik.
Visst är han naiv och gullig, men lite mer substans i deras kommunikation skulle behövas.

Avsnitten är vackra, men ack så förutsägbar storyline!

Blir inte klok på var det är filmat baksidan av restaurangen: Är det inte bakom gamla televerket på Kungshöjd?

Restaurangen är väl där 7.an och 2.an går upp i backen mot seminariegatan? Eller är det på Vasagatan?

Parken där Nina sitter på bänken är i alla fall den bakom universitetet bredvid Aschebergsgatan.
Restaurangens entré ligger där Haga Kyrkogata byter namn till Västergatan. Spårvagnshållplatsen Handelshögskolan ligger utanför, staketet är maskerat och glaskuren har gjorts om till ett sorts träskjul.

Fröken Löwander bytte frisyr i samband med nyöppningen, är det historiskt korrekt?
Citera
2017-11-07, 11:35
Medlem
märkligt att fröken Löwander pussar på en man som hon bara träffat två gånger tidigare mitt framför vänner och gäster utan att någon reagerar, ingen tisslar eller något, hände verkligen det på denna tiden?
Citera
2017-11-07, 12:02
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
De har hämtat mycket från Riches och Operakällarens historia i det här, Den fattige unge kocken blir nog seriens Tore Wretman vad det lider.

Det ser ut som du får rätt, Calle har redan hunnit uppfinna husmanskosten!
Citera
2017-11-07, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Kanske redan sagts i tråden, men Kalle är jävligt lik Kim Källström

Haha nämnde det redan efter avsnitt ett men den liknelsen blir bara mer och mer slående. Han pratar till och mer som Kim Källström. Det gör en djurgårdare som jag varm i hjärtat.
Citera
2017-11-07, 13:28
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Suzanne Reuter spelar samma roll som hon gjort i flera decennier - lite snipig och irriterad kvinna som aldrig skrattar i övre medelåldern. Ungefär som när Persbrandt spelar Persbrandt.

Ha ha, precis min tanke också.
Fast i den här serien passar hennes sätt riktigt bra, gillade när hon talade i telefon med sin bankkamrer...
I förra avsnittet vill jag minnas att hon gjorde ett försök att ge sin dotter en kram. Hon spelar en typisk överklassdam som inte visar sina känslor i onödan.
Citera
2017-11-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Trodde serien skulle gå framåt lite fortare i tiden.

Kollade lite på Hedda Stjernsdets instagram, där skriver hon att hon spelat Nina Löwander i 2 år och gör en parantes på 17 år, tolkar det som att de ska röra sig 17 år i tiden på de 20 avsnitt som är inspelade, så då lär det förmodligen gå fort framåt sen. om hon inte menar att de rör sig om 17 år förstår jag inte alls varför hon skrivit så.
Citera
2017-11-07, 13:53
Medlem
Är det bara jag som tycker att Nina (Hedda) Är väldigt lik Lotta Lundgren i Historieätarna?
Citera
2017-11-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HittaDoris
Är det bara jag som tycker att Nina (Hedda) Är väldigt lik Lotta Lundgren i Historieätarna?

Jag trodde att det var hon först. Tänkte att hon såg så ung ut, men det var ett tag sedan jag såg Historieätarna, så jag tänkte att jag kanske mindes henne som äldre där. Sedan såg jag att det var två helt olika personer och blev lite förvånad över det.
Citera
2017-11-07, 15:05
Avstängd
Viktoria Tolstoy (som "Alice Jo" igår) är ganska lik Veronica Maggio till utseendet - liknande ögon och hår - bortsett från att Maggio har ett mer avlångt ansikte.
Citera
2017-11-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Haha nämnde det redan efter avsnitt ett men den liknelsen blir bara mer och mer slående. Han pratar till och mer som Kim Källström. Det gör en djurgårdare som jag varm i hjärtat.

Blir mycket snack om vem som är lik vem nu, men du som djurgårdare borde väl även hålla med om att han påminner mycket om Anton Ehlin i 08 fotboll?
Citera
2017-11-07, 17:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Kollade lite på Hedda Stjernsdets instagram, där skriver hon att hon spelat Nina Löwander i 2 år och gör en parantes på 17 år, tolkar det som att de ska röra sig 17 år i tiden på de 20 avsnitt som är inspelade, så då lär det förmodligen gå fort framåt sen. om hon inte menar att de rör sig om 17 år förstår jag inte alls varför hon skrivit så.

Misstänker att de har spelat in eller åtminstone förberett en del scener till den tredje säsong, efter avsnitt 20, som ännu inte är beslutad. Tror knappast att de tänker ta sig ända till Beatles ankomst till Sverige på tjugo avsnitt.
Citera
2017-11-07, 18:35
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Misstänker att de har spelat in eller åtminstone förberett en del scener till den tredje säsong, efter avsnitt 20, som ännu inte är beslutad. Tror knappast att de tänker ta sig ända till Beatles ankomst till Sverige på tjugo avsnitt.

Ungefär 1,4-1,5 miljoner tittare per avsnitt. SVT är så klart nöjda. Det vore konstigt om de inte kör vidare.

Kanske är det den yngre generation som inte ser det, men det är väldigt tydligt att den här serien är väldigt mycket SVT-drama. Det går en tydlig rät linje från Varuhuset hit, med allt från hur man gestaltar miljö, persongalleriet, intrigen osv. Det är bara lite mer påkostat nu. Det är lite därför jag gillar det trots att det finns brister. Jag har alltid gillat den här typen av SVT-drama.
Senast redigerad av mishima 2017-11-07 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in