2017-11-01, 00:25
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Bra iakttagelse. Köksmästaren som pappa till äldsta barnet Gustaf kanske inte är en omöjlighet...

Ja, köksmästaren och Gustaf är ju 'rundhuvud' båda två...
Citera
2017-11-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Bra iakttagelse. Köksmästaren som pappa till äldsta barnet Gustaf kanske inte är en omöjlighet...

Ulf Kvensler sa i Aftonbladet att deras förhållande var strax innan Peter föddes, Gustav har ärvt faderns missbruk och fadern var ingen bra krögare, det är säkerligen därför som handlingen börjar gå ut på att Peter ska förändra restaurangen från grunden, kasta ut de gamla gästerna och in med nya yngre moderna gäster, och in med en ny matkultur, så som utvecklingen faktiskt var.

De har hämtat mycket från Riches och Operakällarens historia i det här, Den fattige unge kocken blir nog seriens Tore Wretman vad det lider.
Citera
2017-11-01, 15:30
Medlem
Koppykatts avatar
Nog är väl kökspojkens karaktär väl platt?

När Nina säger att hon fått missfall så är hans reaktion helt nollad, "jaha", och sen över till nästa replik.
Visst är han naiv och gullig, men lite mer substans i deras kommunikation skulle behövas.

Avsnitten är vackra, men ack så förutsägbar storyline!

Blir inte klok på var det är filmat baksidan av restaurangen: Är det inte bakom gamla televerket på Kungshöjd?

Restaurangen är väl där 7.an och 2.an går upp i backen mot seminariegatan? Eller är det på Vasagatan?

Parken där Nina sitter på bänken är i alla fall den bakom universitetet bredvid Aschebergsgatan.
Citera
2017-11-01, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Nog är väl kökspojkens karaktär väl platt?

När Nina säger att hon fått missfall så är hans reaktion helt nollad, "jaha", och sen över till nästa replik.
Visst är han naiv och gullig, men lite mer substans i deras kommunikation skulle behövas.

Avsnitten är vackra, men ack så förutsägbar storyline!

Blir inte klok på var det är filmat baksidan av restaurangen: Är det inte bakom gamla televerket på Kungshöjd?

Restaurangen är väl där 7.an och 2.an går upp i backen mot seminariegatan? Eller är det på Vasagatan?

Parken där Nina sitter på bänken är i alla fall den bakom universitetet bredvid Aschebergsgatan.
Jag håller med dig om historien/manuset.
Sedan gillar jag inte att det är inspelat i Göteborg när det ska föreställa Stockholm.
Och sjön där de badade nakna såg ut som en insjö, när Nina frågade om Kalle ville följa med och bada vid havet.
Jag gissar att sjön är vid Jonsered någonstans där?
Interiör scenerna är ju inspelade i Jonsered studios.
Citera
2017-11-01, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Interiör scenerna är ju inspelade i Jonsered studios.
Eller på Nääs slott:
http://www.gp.se/n%C3%B6je/tv/se-bilderna-fr%C3%A5n-sveriges-downton-abbey-1.3981643
Citera
2017-11-01, 23:45
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Ulf Kvensler sa i Aftonbladet att deras förhållande var strax innan Peter föddes, Gustav har ärvt faderns missbruk och fadern var ingen bra krögare, det är säkerligen därför som handlingen börjar gå ut på att Peter ska förändra restaurangen från grunden, kasta ut de gamla gästerna och in med nya yngre moderna gäster, och in med en ny matkultur, så som utvecklingen faktiskt var.
Förstår inte riktigt hur du menar. Skulle alltså köksmästaren i så fall eventuellt vara pappa till Peter men inte till Gustaf?
Jag trodde att hon hade förhållandet med köksmästaren innan hon gifte sig och Gustaf är ju äldsta barnet så rent tidsmässigt passar det ju bättre om köksmästaren eventuellt skulle vara hans pappa. Sen kan de ju i och för sig ha fortsatt att träffas fast hon var gift så rent hypotetiskt kan det ju handla om vilket som helst av barnen i så fall.
Du har ingen länk till Kvenslers uttalande?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
De har hämtat mycket från Riches och Operakällarens historia i det här, Den fattige unge kocken blir nog seriens Tore Wretman vad det lider.
Så kan det kanske vara. Intressant.
Citera
2017-11-02, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarieMM
Eller på Nääs slott:
http://www.gp.se/n%C3%B6je/tv/se-bilderna-fr%C3%A5n-sveriges-downton-abbey-1.3981643
Okej.
Fast det mesta är inspelat på Jonsereds studios.
Citera
2017-11-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Såg första avsnittet och tycker det känns sådär. (–*–*–)
Dessutom tycks serien vilja köra in vinkeln att nästan alla i samhällets övre skikt var naivt tyskvänliga ända fram på våren 1945, och att halvnazism och antisemitism hängde kvar uppe i de fina salongerna långt efter dess - avsnittet kryllar av överklasstyper som fnyser åt glädjen över freden och hummar om att i Hitler gick en bra man förlorad. Det är en typiskt nutida och agendadriven syn på Sverige under 40-talet,

Möjligen har du rätt i det, men seriens poäng är ju _inte_ att det gällde ”nästan alla i samhällets övre skikt”, utan att Djurgårdskällarens problem bottnade i att det bara fanns en sådan klick, d v s inte tillräckligt många för att hålla liv i restaurangen.
Citera
2017-11-02, 14:19
Medlem
groovesnuss avatar
Kanske redan sagts i tråden, men Kalle är jävligt lik Kim Källström
Citera
2017-11-02, 14:21
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Kanske redan sagts i tråden, men Kalle är jävligt lik Kim Källström
Haha, tänker på det varje gång han är i bild.

Citera
2017-11-02, 21:09
Medlem
Tsarevitjs avatar
Trots vissa brister är serien dock ganska spännande. Det är inte lätt att idag återskapa en 40-talsmiljö men jag tycker de har lyckats ganska bra. Det som drar ned betyget är utan tvekan hur generalen framställs. Det skulle kanske passa i en Åsa-Nisse film men här förstör det en i övrigt bra produktion.
Citera
2017-11-03, 14:54
Medlem
Jag kan inte hålla med om att flertalet karaktärer spelas övertygande. Bröderna känns trovärdiga och Ragnarsson också men det är stora brister också. Paret Dugge har nämnts men flatorna är väl moderna, kökspojken alltför naiv och fina dottern får lite för stora friheter av matriarken. Det känns återigen som om man velat lägga in dagens värderingar i en annars intressant tid. Serien i sig är klart sevärd men börjar likna såpa nu när judinnans man plötsligt dyker upp. Jag ska fortsätta titta i brist på bättre men blir ledsen när jag konstaterar att seriens manus trots allt tvingats gå igenom ett PK filter. Jag vill ha ett historiskt drama utan överspel, moderna värderingar och rena pekpinnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in