2017-02-21, 21:56
Medlem
Bunnys avatar
Det är VAB-tider och föräldrar stannar med kort varsel hemma för att ta hand om sina små. Ibland passerar det smärtfritt för arbetsgivaren, ibland ställer det till med stora bekymmer. Jag är nyfiken på att få veta hur ni på påverkas av VAB på det företag/den organisation där du arbetar, eller hur du som är arbetsgivare påverkas. Är även intresserad av vilka lösningar ni har för att hantera VAB hos medarbetare.

Så berätta!
Citera
2017-02-21, 22:06
Medlem
MelPoomenes avatar
Företagen löser problemet med låtsasleken att kvinnor bara behövs på viss tid.
Viss tid. Timanställning. Viss tid. Timanställning. Viss tid. Timanställning. Viss tid ...
Citera
2017-02-21, 22:32
Medlem
cacas avatar
1 övertid för de övriga eller omflyttning av personal till där de behövs.
2 bemanna upp med en viss överbemaning beräknat på förväntad frånvaro/år och avsnitt då man vet att x personer är sjuka i snitt x dagar, vab, semester, annan frånvaro. Men man lägger sig ändå på minus då man beräknar att visst övertidsmått krävs.
3 okvalificerade arbeten bemanningsföretag.
4 förproduktion då det är veckor med låg frånvaro då man har viss överbemaning.

Eller en kombo av ovan beroende på hur många som är borta och var det saknas personal.
Citera
2017-02-21, 23:33
Medlem
Vi jobbar i scrumteam så det som inte hinns med puttas vidare till nästa sprint eller tillbaka till product backlog. Vi gör alltså inget extra bara för att någon vabbar. Samma hantering som om någon är ledig, sjuk, kurs eller vad man nu gör.
Citera
2017-02-22, 09:17
Medlem
mastejags avatar
Hanteras på samma sätt som om någon är sjuk, på kurs eller annat. I regel ingen större påverkan så länge det inte sker under väldigt lång sammanhållen tid.
Citera
2017-02-22, 09:32
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ja vi andra får planera om, jäkla massa ringande och trixande och allmänt jobbigt.

Vi har en på firman som inte jobbat en hel vecka på ett halvår, vab och sjukdom. Visst dagis barn men det börjar bli irriterande för dom övriga...
Citera
2017-02-22, 18:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
1 övertid för de övriga eller omflyttning av personal till där de behövs.
2 bemanna upp med en viss överbemaning beräknat på förväntad frånvaro/år och avsnitt då man vet att x personer är sjuka i snitt x dagar, vab, semester, annan frånvaro. Men man lägger sig ändå på minus då man beräknar att visst övertidsmått krävs.
3 okvalificerade arbeten bemanningsföretag.
4 förproduktion då det är veckor med låg frånvaro då man har viss överbemaning.

Eller en kombo av ovan beroende på hur många som är borta och var det saknas personal.
Vilken bransch? Mycket extrajobb för chef som ska planera bemanningen?

Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Vi jobbar i scrumteam så det som inte hinns med puttas vidare till nästa sprint eller tillbaka till product backlog. Vi gör alltså inget extra bara för att någon vabbar. Samma hantering som om någon är ledig, sjuk, kurs eller vad man nu gör.
Tolkar ditt svar som att ni inte drabbas speciellt mycket, att arbetet fördröjs bara.

Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Hanteras på samma sätt som om någon är sjuk, på kurs eller annat. I regel ingen större påverkan så länge det inte sker under väldigt lång sammanhållen tid.
Vilken bransch?

Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Ja vi andra får planera om, jäkla massa ringande och trixande och allmänt jobbigt.

Vi har en på firman som inte jobbat en hel vecka på ett halvår, vab och sjukdom. Visst dagis barn men det börjar bli irriterande för dom övriga...
Vilken bransch?
Citera
2017-02-22, 18:40
Medlem
Bunnys avatar
Av de svar som hittills getts i tråden, verkar VAB inte vara något större bekymmer, även om det ibland ställer till det. Min erfarenhet är att det ordnar sig om det gäller vanliga medarbetare och vanliga arbetsdagar, men om det är "nyckelpersoner" eller inträffar när folk ska delta i möte, resan någonstans eller nåt liknande, så kan VAB drabba väldigt många. Till exempel blir det en hel del trubbel när föreläsare på universitet plötsligt måste vabba, och 50-100 studenter, som ibland bor åtskilliga mil från universitetet, får veta det först när dom anländer till föreläsningssalen.
Andra exempel är då man ska ha jobbmöten, IRL eller via nätet, med folk från olika delar av företaget/organisationen, och nån på morgonen meddelar att hen vabbar. Är man många som skulle delta i mötet så kan det ta åtskilliga veckor innan alla har möjlighet igen.
Citera
2017-02-22, 18:48
Medlem
iDiot5s avatar
Löses med VOB
Citera
2017-02-22, 19:19
Medlem
Germanofils avatar
Beror ju på vad som ska ske på just den arbetsdagen eller de arbetsdagar man saknas. Om inget viktigt är inplanerat så fortlöper arbetet som vanligt och en kollega bearbetar de kunduppdrag som kommer in och inte kan vänta. Om man däremot har ett viktigt kundmöte eller någon datamigration eller liknande som måste ske just den dagen så "får" man helt enkelt inte vabba. Då säger man åt sin fru/man att denne måste stanna hemma från sitt jobb istället.

Arbetsrättsligt är detta naturligtvis inte helt kosher men jag gissar att liknande gäller för många "kvalificerade" jobb. Bransch: IT om det nu inte framgick av texten.
Citera
2017-02-24, 08:02
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vilken bransch?

Hmm en väldig speciell bransch men man skulle kunna säga energisektor.
Citera
2017-02-24, 14:50
Medlem
irrljuss avatar
För mig personligen får jag jobba så gott jag kan hemifrån om barnen eller jag själv är sjuk då det saknas backup för min tjänst. Telefon och dator fungerar var som helst och möten kan bokas om antingen till någon annan dag eller annan placering (har faktiskt haft möten hemma i köket). Just nu är jag sjukskriven efter en planerad operation och det gick ändå inte att hitta någon ersättare fullt ut trots två månaders planering.
Skulle jag dö idag kanske de hittar någon kan sköta mitt jobb om något år, en extern konsult kanske de kan hitta på några månader.

Det är otroligt vilken unik tjänst jag har , det blir till att diskutera upp lönen så fort jag är tillbaka!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in