2005-12-24, 14:23
Medlem
pictureofdorians avatar
Nu är det så att jag under en relativt lång tid aktivt letat efter vad bibeln i grunden säger om världslig och gudomlig hämnd, kamp, våld, rätt att döda med mera. Då jag inte har kunnat vaska fram tillräckligt med information från Koranen kommer jag i min post endast skriva om Bibeln och dess syn på ämnet.

Det man märker ganska snabbt är att det finns ett otal texter där döden beskrivs som det rätta straffet för syndare.

Rom 6:23 P
Citat:
Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår herre.

I Moseboken utmålas även döden som en synonym till synd, och liv en synonym till tro och lycka.

5 Mos 30:15 P
Citat:
Valet mellan liv och död
Se, jag ställer dig i dag inför liv och lycka eller död och olycka.

5 Mos 30:16 N
Citat:
Om du lyssnar till Herrens, din Guds, bud, som jag i dag ger dig, och om du älskar Herren, din Gud, vandrar hans vägar och följer hans bud, stadgar och föreskrifter, då skall du få leva och bli talrik, och Herren, din Gud, skall välsigna dig i det land som du kommer till och tar i besittning.

5 Mos 30:17
Citat:
Men om du stänger ditt hjärta och inte vill lyssna utan låter dig förledas att tillbe andra gudar och tjäna dem,

5 Mos 30:18
Citat:
då säger jag er i dag att ni skall förintas. Ni får inte leva länge i det land som du kommer till och tar i besittning när du går över Jordan.

5 Mos 30:19 P
Citat:
Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva.

5 Mos 30:20
Citat:
Du skall älska Herren, din Gud, lyssna till honom och hålla dig till honom, ty detta ger dig liv, och du får leva länge i det land som Herren med ed har lovat att ge dina fäder Abraham, Isak och Jakob.

Dock finns det en hel del motsägelser.

Vish 1:13 P
Citat:
Det är inte Gud som har gjort döden,
han gläder sig inte åt att liv släcks.

Hes 18:32
Citat:
Jag önskar ingens död, säger Herren Gud. Vänd om, så får ni leva.

Förutom detta och mycket mer så får man inte glömma bort Kristus alla ord om förlåtelse med mera.

Dock är det inte döden som jag vill ha klarhet i, utan egentligen är det hämnden. Den gudomliga och världsliga hämnden, hur uttrycker den sig i Kristendomen och i Islam?

Finns det några verser, suror som påvisar att man som människa får hämnas en oförrätt? Hämnas Gud? Hämnas Allah?

Detta undrar jag då jag uppfattar att det finns ett tvetydigt budskap angående hämnd inom Kristendomen och även Islam. Jag har lärt mig att hämnd är fel inom Kristendomen men man har sett i vissa medier och texter att så är nödvändigtvis inte fallet. T ex så brukar man i vissa filmer se personer som ber vissa verser om guds tillåtelse till hämnd innan de dödar/skadar valt offer. Det mest kända citat är troligtvis Samuel L Jacksons i Pulpfiction. Men är det citatet representativt för religionen. Finns det andra verser som uttrycker samma syn?
Citera
2005-12-24, 14:52
Medlem
Linkolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pictureofdorian
Detta undrar jag då jag uppfattar att det finns ett tvetydigt budskap angående hämnd inom Kristendomen och även Islam. Jag har lärt mig att hämnd är fel inom Kristendomen men man har sett i vissa medier och texter att så är nödvändigtvis inte fallet. T ex så brukar man i vissa filmer se personer som ber vissa verser om guds tillåtelse till hämnd innan de dödar/skadar valt offer. Det mest kända citat är troligtvis Samuel L Jacksons i Pulpfiction. Men är det citatet representativt för religionen. Finns det andra verser som uttrycker samma syn?

Kristendomen lider lite av sitt judiska arv. Judendomen och islam är båda lagreligioner med klara direktiv för vad som är tillåtet/otillåtet och hur brott ska straffas. Kristendomen däremot pratar mer om etik och moral än några konkreta regler och öppnar upp för en sekulär lagstiftning separat från de religiösa ledarnas "juridiska" påhitt och försök till analogier.
Citera
2005-12-25, 00:05
Medlem
nymans avatar
Bibeln o Islam kan man tolka hur fan man vill och olika ínriktningar inom dom olika religionerna gör så också, se bara på idioten pastor Åke Green som säger att homosexuella är cancer och vad gör man med cancer? jo man skär bort den.
Sen har vi tokskallarna i Livets Ord, så tokskallar inom alla religioner finns det och så är det med Judedomen och Islam och dom andra religionerna.
Så att någon religion skulle vara mer hämndinriktad än någon annan är ju skitsnack för det beror helt på hur man tolkar det man läser, se bara på USA:s dödsstraff det om något är hämnd.
Citera
2005-12-25, 16:25
Medlem
Himmelwagens avatar
Citat:
Finns det några verser, suror som påvisar att man som människa får hämnas en oförrätt? Hämnas Gud? Hämnas Allah? [/b]

Skulle vilja påstå mig vara en av detta forums främsta auktoriteter på Islam. Är för trött för att söka upp exakta referenser, men ska ge en överblick.

I Islam är frälsning nästan enkom en fråga om gärningar. Alla får vad dom förtjänar. För goda gärningar belönas man, i himlen om inte på jorden. För onda gärningar straffas man, i helvetet om inte på jorden. Ställföreträdande lidande eller frälsning genom Guds nåd kan man glömma. Med andra ord, ja, Gud straffar. Se det som hämnd eller rättvisa eller både och om du vill.

I Islam ses förlåtande som en stor dygd, men inte en plikt. Öga för öga är den allmänna principen rättvisa skipas genom såvida man inte är på förlåtande humör.
Citera
2005-12-26, 20:37
Medlem
Citat:
Nu är det så att jag under en relativt lång tid aktivt letat efter vad bibeln i grunden säger om världslig och gudomlig hämnd, kamp, våld, rätt att döda med mera. Då jag inte har kunnat vaska fram tillräckligt med information från Koranen kommer jag i min post endast skriva om Bibeln och dess syn på ämnet.

Det man märker ganska snabbt är att det finns ett otal texter där döden beskrivs som det rätta straffet för syndare.

Rom 6:23 P

I Moseboken utmålas även döden som en synonym till synd, och liv en synonym till tro och lycka.

5 Mos 30:15 P

5 Mos 30:16 N

5 Mos 30:17

5 Mos 30:18

5 Mos 30:19 P

5 Mos 30:20

Dock finns det en hel del motsägelser.

Vish 1:13 P

Hes 18:32

Förutom detta och mycket mer så får man inte glömma bort Kristus alla ord om förlåtelse med mera.

Dock är det inte döden som jag vill ha klarhet i, utan egentligen är det hämnden. Den gudomliga och världsliga hämnden, hur uttrycker den sig i Kristendomen och i Islam?

Finns det några verser, suror som påvisar att man som människa får hämnas en oförrätt? Hämnas Gud? Hämnas Allah?

Hämnens icke eder själva, mina älskade, utan lämnen rum för vredesdomen; ty det är skrivet: 'Min är hämnden, jag skall vedergälla det, säger Herren." (Rom. 12:19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in