2023-09-07, 20:44
Medlem
Everdell med spelgruppen. Kommer nog bli kul när reglerna sjunker in. Väldigt fint artwork även om det uppbyggda trädet i kartong är lite instabilt och pjäserna ramlar när från det.
Citera
2023-09-08, 07:01
Medlem
Memoir ’44

Frustrerande i början med funktionen med kort och order.
Men när det satt sig och vi spelar utifrån förutsättningarna, samt några house rules,
så är det riktigt roligt. Så roligt att jag köpt expansioner för 3000kr.
Citera
2023-09-08, 07:05
Medlem
pn222jws avatar
Othello - reversi . är roligt.
Citera
2023-09-10, 00:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Bastill

Temat är franska revolutionen, du ska samla ihop den bästa gruppen, och beväpna dom.

Ett lite annorlunda "worker placement spel", varje drag får man placera ut tre marker, men det finns sju ställen att sätta dom på.
Rekrytera motståndsman, få pengar, inhösta poäng, placera kuber i en säck där det ges olika bonusar, köpa vapen, osv.
Man vill göra väldigt mycket, men man kan bara göra tre saker per omgång.

Jag är normalt ingen fantast av den här typen av spel, men Bastill var faktiskt riktigt trevligt att spela.
Mest poäng efter åtta omgångar vinner.

Ingen orimlig speltid, drygt en timma med regelgenomgång för nya spelare, såsom jag.
Ingen vinst, inte ens nära.
7/10
Citera
2023-09-16, 23:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
El Dorado : Heroes and hexes

Expansion till det ypperliga grundspelet.

Nu har man lagt till en massa nya kort.
Bl.a. kan man besöka en by, där får man en hjälte som är ett kraftfullt kort.
Men jag tycker att man lämnat enkelheten som fanns i grundspelet, nu är det inte längre tillgängligt för alla, det går inte att plocka fram det med ovana spelare.
Jag tycker att expansionen gjorde spelet sämre, synd.

5/10
Citera
2023-09-17, 00:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Clank : in space

Clank finns i en massa varianter, det är ett deckbuildingspel.
Det betyder att man köper kort varje drag, bläddrar fram sex kort, köper än flera kort.

Här ska man tassa omkring på ett rymdskepp, alla ljud retar upp någon som huserar på rymdskeppet och straffar dom med skador.
Spelarna irrar omkring från rum till rum där det händer olika saker.
Man förväntas ta en artefakt och smita från rymdskeppet.
Det var inte så lätt som det verkade.

Inget spel som jag uppskattar på något sätt
Alla dog i vårat parti, ingen kom levande ut.
Citera
2023-09-23, 15:58
Medlem
Hammare och spik
Citera
2023-09-24, 11:28
Medlem
Alvids avatar
Merchants and Marauders (med expansionen Seas of Glory).
Citera
2023-10-05, 22:13
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Merchants and Marauders (med expansionen Seas of Glory).

Ser ballt ut. Var spelet kul?
Citera
2023-10-06, 20:23
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Ser ballt ut. Var spelet kul?
Ja, det blev ännu bättre och roligare med expansionen! Många beslut att fatta och det finns en uppsjö av olika strategier. Ju mer lyckosam du är som pirat, desto svårare blir det eftersom du blir jagad av flera nationer och andra pirater.
Citera
2023-10-06, 20:29
Medlem
Alvids avatar
Den här helgen blir det Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island.

Här gäller det att överleva faror som farliga djur, sjukdomar, fällor och samtidigt jaga föda och bygga upp ett läger som ger dig skydd. Dagliga rutiner som att ge sig ut på upptäcktsfärd, samla saker, utforska olika mysterier och lösa uppdrag. Riktigt kul och fängslande spel som dessutom är oerhört tematiskt och snyggt!
Citera
2023-10-08, 12:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Canvas

Alla spelare ska göra tavlor. (Nej, inte på det sättet)
Det finns en massa genomskinliga plastkort med olika motiv som läggs på varandra för att göra en tavla.
Men vad det handlar om är färger och olika tecken i bildens nederkant som ska kombineras.
En tavla får bara bestå av tre kort, och hur man än kombinerar sina kort, så verkar man aldrig få dom kombinationer man vill.
På hand får man bara ha fem kort.
Dessa hämtas från en marknad där det första kortet är gratis, sedan kostar det att köpa kort längre bak i raden.

Jovars, Canvas var ett ganska trevligt lättillgängligt spel med måttlig speltid, runt timman.

Kul detalj var att spelasken såg ut som en tavla, och hade uttag för att kunna hängas upp på väggen.
6/10
Senast redigerad av Herr.Dittling 2023-10-08 kl. 12:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in