2011-04-29, 15:05
Medlem
Byfnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vad hans politiska agenda bestr av r ingenting jag orkar gna mig t eller engagera mig i. Han skriver underhllande bcker och det str jag vid, lttsamma och underhllande.

Inget srskilt starkt stllningstagande, men okey =)
Citera
2011-04-29, 15:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Inget srskilt starkt stllningstagande, men okey =)

Frstr inte varfr man mste lta en frfattares personliga image pverka det denne skriver s lnge det inte gr till verdrift med en massa politiska stndpunkter mellan raderna. Nu minns jag att Jan Guillou formade Carl Hamtilton som en slags finsmakare fast han rstar vnster, och det kan man ju ana har en historia bakom sig kopplad till Guillous agenda. Utver det s r det knappast s att jag bryr mig ver att de flesta frfattare i Sverige i samma rang som Janne r socialdemokrater eller s.
Citera
2011-04-29, 16:16
Medlem
Byfnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Frstr inte varfr man mste lta en frfattares personliga image pverka det denne skriver s lnge det inte gr till verdrift med en massa politiska stndpunkter mellan raderna. Nu minns jag att Jan Guillou formade Carl Hamtilton som en slags finsmakare fast han rstar vnster, och det kan man ju ana har en historia bakom sig kopplad till Guillous agenda. Utver det s r det knappast s att jag bryr mig ver att de flesta frfattare i Sverige i samma rang som Janne r socialdemokrater eller s.

Beror p vilken image frfattaren har. Skulle inte lsa en bok av Pol Pot, fast den r lttlst och rolig. Men skulle kanske kunna tnka mig att lsa en bok av Lars Ohly.

Tycker dock att det r en smula pinsamt att lsa Dan Brown medan jag stolt lser en bok av Fjodor Dostojevskij. Dr har jag ett problem med mitt ego =)
Citera
2011-05-19, 16:32
Medlem
CokeAcolas avatar
Om du har sett Hamilton!

Jo nu har jag sett Hamilton (Filmen), Och jag kom tnka p att jag kanske ska lsa boken ocks.
Jo, nu har jag en frga till er alla som lst boken "Ingen mans land" och sett filmen...
Vad r det fr skillnad p filmen och boken, Ngra andra stora hndelser som skiljer sig frn film/bok, och vilken r bst Filmen eller Boken?`
Tacksamm fr svar
Citera
2011-05-19, 17:36
Medlem
Rakiis avatar
Bygger verkligen filmen Hamilton med Peter Stormare p ngon av bckerna? Trodde att filmen var enbart lst baserad p karaktren Carl Hamilton.
Citera
2011-05-21, 05:34
Medlem
Det finns ju ett antal bcker om Hamilton och jag kan inte finna alltfr stora likheter mellan filmen och dessa, frutom att det r just Carl Hamilton som r med.
Citera
2011-05-21, 06:00
Medlem
CaptMorgans avatar
Filmen baseras bde p Ingen mans land och Den enda segern. Bckerna r mycket bttre. Filmerna hller dessvrre sorglig klass, smst r nog nd Vendetta (boken Vendetta r fr vrigt en av mina favoriter i serien).

Jag sg bara Hamilton en gng eftersom jag blev s besviken, minns drfr inte vad det var fr delar av historien som de frstrt.
Citera
2011-05-21, 06:29
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CokeAcola
Vad r det fr skillnad p filmen och boken, Ngra andra stora hndelser som skiljer sig frn film/bok, och vilken r bst Filmen eller Boken?

Nu r det vldigt lnge sedan jag lste bckerna och sg filmerna s ngra detaljer kommer jag inte att nmna. Nu lste jag bckerna innan jag sg filmerna, vilket fick mig att tycka att filmerna var dliga d de skalat bort vldigt mycket av det som fanns i bckerna.

Ls grna alla bckerna i serien, frutom den sista "Madame Terror". I den r Hamilton med p typ en sida.
Citera
2011-05-21, 07:44
Medlem
Ngra saker som jag kommer ihg.
Som oftast s r bckerna bra mycket bttre.
Saker som skiljer sig.
Nu vet jag inte om spoiler taggen r ndvndig d vi pratar om en 10 r gammal film men men...

Finns skert en hel del saker till som jag inte kommer ihg nu
Citera
2011-05-22, 17:42
Medlem
filmen bygger p de brande delarna och liknar bckerna i mycket.
Citera
2011-09-25, 14:10
Medlem
Hur dr Carl Hamiltons familj?

Finns redan ett par trdar om denna karakatr, dock ingen strre samlingstrd svitt jag kunde se s drfr valde jag att starta en ny. Nvl, Jan Guillou tar ju livet av Hamiltons familjemedlemmar en efter en, p grund av det som sker i romanen Vendetta, med maffian nere p Sicilien.

Jag har lst huvuddelen av bckerna i denna romansvit och kan sammanfatta det shr (spoilervarning).
Nr vi kommit shr lngt r dock Tessie och deras gemensamma son (namnet p denne minns jag inte) redan dda. Lste ngonstans att om Eva-Britt dog sommaren ett visst r, s dog Tessie ganska exakt ett r eftert. Eftersom mordet p modern nrmast r en prolog i boken "En medborgare...", och den tidigare boken r just den dr Eva-Britt och vriga ddas, s frstr jag inte vart det finns utrymme att beskriva mordet p Tessie? Ngon som vet detta, det finns ju ingen mellanliggande bok s fr man helt enkelt veta detta i efterhand i "En medborgare.."?
Citera
2011-09-25, 14:40
Medlem
Mamman och barnet blir vl inprejade/krossade mot en vgg av en van.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in