2017-02-20, 14:51
Medlem
Hejsan!

Hade en stor sida på webbhotellkonto som gick ut, så jag tog en backup genom att logga in på FTP och ladda ner allt från root till en mapp på datorn.

Efter det pekade jag om domänet mot ett annat webbhotellskonto som fungerar, domänet pekades om rätt och alla filer syns.

Dock i filen bilder ändrades strukturen på filnamnet(?), alltså gick det
från ÅÅÅÅ-MM-DD_HH:MM:SS_randomText (exempel: 2017-01-22_12:28:33_445323dwpe.jpg)

till ÅÅÅÅ-MM-DD_HH_MM_SS_randomText (exempel: 2017-01-22_12_28_38_445323dwpe.jpg).

Vad F*n hände där?!
Kan lixom inte sitta och döpa om flera hundra bilder nu som har laddats upp av användare? Och varför blev det så?!
Senast redigerad av extra-c 2017-02-20 kl. 14:56.
Citera
2017-02-20, 15:10
Medlem
Soluss avatar
Du kan inte ha kolon i filnamn. Det bara ska inte vara där. Hur du fått det att fungera tidigare (om det nu verkligen gjort det) är det stora mysteriumet här.
Citera
2017-02-20, 15:20
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Du kan inte ha kolon i filnamn. Det bara ska inte vara där. Hur du fått det att fungera tidigare (om det nu verkligen gjort det) är det stora mysteriumet här.
Tycker mig se att det inte ska vara några problem med det på ett Linux-system.

OnT: TS kanske kunde tåta ihop ett litet script som byter namn på filerna, men : är inte ett giltigt tecken i ett filnamn under windows.
Citera
2017-02-20, 18:27
Medlem
Jag har ju klurat ihop ett uppladdningssytem som är FTP baserad då att lagra massa bilder på en och samma server skulle självklart sega ner vår sida.

Systemet tar emot kundens fil och döper om den till önskad formel. frågan är, hur ska jag nu kunna exportera och importera dessa filer utan att windows eller andra system påverkar filnamnen?
Citera
2017-02-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extra-c
Jag har ju klurat ihop ett uppladdningssytem som är FTP baserad då att lagra massa bilder på en och samma server skulle självklart sega ner vår sida.

Systemet tar emot kundens fil och döper om den till önskad formel. frågan är, hur ska jag nu kunna exportera och importera dessa filer utan att windows eller andra system påverkar filnamnen?
Ändra formlen till att inte lägga in semikolon. Ta sen bort semikolon från alla filer som finns lagrade. Då behöver du inte tänka på att det kan bli problem med filnamn.
Skippa även åäö och andra specialtecken.

På ett linuxsystem (med perl rename installerat) så räcker det med ett kommando för att byta ut alla : mot _:
rename -n 's/:/_/g' *.jpg

-n gör att man listar alla filer som kommer byta namn. Ta bort -n när du ska göra själv ändringen.
Senast redigerad av e7andy 2017-02-20 kl. 19:11.
Citera
2017-02-21, 08:30
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Tycker mig se att det inte ska vara några problem med det på ett Linux-system.

OnT: TS kanske kunde tåta ihop ett litet script som byter namn på filerna, men : är inte ett giltigt tecken i ett filnamn under windows.
Du har så rätt, så. Under Linux går det utmärkt att använda samtliga tecken förutom "/" och "null", även om det är rekommenderat att man bara använder alfanumeriska tecken, samt bindestreck, underscore och punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in