Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 18:54
  #1
Medlem
Det känns som att fler och fler tonåringar skaffar moppebil, vad tycker ni om det? Är det bara töntigt eller kan ni se varför de vill köra runt i en sån?
Citera
2017-02-19, 19:24
  #2
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Vad kostar en mopedbil 50- 60 000 ? Ta körkort och skaffa dig en riktig bil istället
Citera
2017-02-19, 19:38
  #3
Medlem
INTPs avatar
Efter att ha haft "vanlig" moped som bruksfordon åtskilliga år, och bl.a. ha behövt åka till jobbet i 10-15 minusgrader eller åka till affären i snöblandat regn förstår jag absolut vad som lockar med att kunna sitta bekvämt, torrt och varmt i en mopedbil.
Citera
2017-02-19, 19:43
  #4
Medlem
Zitechos avatar
Ganska meningslöst för just ungdomar att skaffa en mopedbil. Som nämnt ovan kostar dessa bra mycket mer än de smakar, pengar som ungdomar sällan hostar upp själv.

Skaffa en billig moped eller stå ut med en cykel tills B-körkort blir tillgängligt.
Citera
2017-02-20, 06:14
  #5
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahboi
Är det bara töntigt?

Ja, det är jävligt töntigt, att bry sig ifall det är töntigt istället för att göra det man vill.
Citera
2017-02-25, 00:02
  #6
Medlem
Jag tycker att det är fränt, tänk om man själv slapp sitta på moppen när det är -20 grader ute. Visst de kostar strax under 100k men om de går att sälja med några tusen back till nästa bortskämda 15-åring, så varför inte.
Citera
2017-02-25, 00:08
  #7
Medlem
EddanKashmirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahboi
Det känns som att fler och fler tonåringar skaffar moppebil, vad tycker ni om det? Är det bara töntigt eller kan ni se varför de vill köra runt i en sån?

Asså frågar du mig så är det samma sak med A-traktorerna. Dem är onödiga att köpa med tanke på att man får övningsköra ett år senare. Om du ska ha en traktor i fint skick får du pröjsa en bra bit över 40. Fördelen med moppebilarna skulle ju vara att dom drar 10% av vad traktorerna gör, och vad jag uppfattat så håller dom länge också
Citera
2017-02-25, 04:17
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddanKashmir
Asså frågar du mig så är det samma sak med A-traktorerna. Dem är onödiga att köpa med tanke på att man får övningsköra ett år senare. Om du ska ha en traktor i fint skick får du pröjsa en bra bit över 40. Fördelen med moppebilarna skulle ju vara att dom drar 10% av vad traktorerna gör, och vad jag uppfattat så håller dom länge också

Moppebilarna är bra mycket snabbare än A-traktorerna eftersom de får gå 45 km/h lagligt (de flesta gör ganska exakt 50 km/h). En A-traktor som körs i 50 och som inte är modifierad övervarvar motorn rätt rejält vilket drar soppa..

Av tekniska skäl så har i princip alla mopedbilar dieselmotor (man får ha större cylindervolym vilket ger bättre vridmoment då maxeffekten 5,4 hästar erhålls i princip hela varvtalsområdet vilket man över huvudtaget inte får med en 50 cc bensinmotor). Dieselmotorn brukar ha rätt låg förbrukning ca 0.3-0.4 liter/mil, vissa med modernare motor drar bara runt 0.2 liter/mil.
Citera
2018-10-10, 18:28
  #9
Medlem
Fitchs avatar
Hallå där!! Bumpar denne tråd litegrann...

Dottern har en mopedbil, Grecav EKE, där vi behöver byta startmotor....nån som gjort detta? Min bilmek har kört fast då han inte får bort svänghjulet....behöver det tas bort?

Anders
Citera
2018-10-10, 18:31
  #10
Medlem
YLD1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitch
Hallå där!! Bumpar denne tråd litegrann...

Dottern har en mopedbil, Grecav EKE, där vi behöver byta startmotor....nån som gjort detta? Min bilmek har kört fast då han inte får bort svänghjulet....behöver det tas bort?

Anders
Jag har då aldrig hört att det skall bort. Oftast så har väl svänghjulet kuggar där startmotorn tar tag i och vrider runt motorn?
Citera
2018-10-11, 11:54
  #11
Medlem
Samowiedzas avatar
Förstår inte kritiken mot dessa. De må se hemskt fula ut men du blir inte dyngsur när det regnar, du kör inte omkull på vintern, du har värme, du slipper springa omkring med hjälm+handskar, du kan lämna saker i mopedbilen.

Du kan dessutom köra omkring i din fula lilla bil utan ryckspärr, och sparar en hel del soppa jämfört med en A-traktor.

Deras föräldrar får göra vad de vill med sina pengar, det är säkert guld värt att slippa agera taxi åt sina tonåringar.


Att man får övningsköra vid 16 känns inte relevant, vem vill ha med sig mammsen vart man än åker?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback