Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Du kan hitta videos på youtube med folk som har tama lodjur så uppenbarligen går det.(Vet inte hur stor skillnad det är mellan svenska och amerikanska lodjur dock) Det är dock vare sig lagligt eller att rekommendera. Det är de som lyckas som lägger upp filmer, inte de som tvingas avliva lodjuret för att det blir för svårhanterligt.
Att slänga åt dem en matbit ibland är på gränsen, men jag tror inte lodjur kan bli aggressiva av det. Bara ingen gör detsamma med varg eller björn, det är att tigga om problem, inte bara för en själv utan för omgivningen och djuret ifråga när det börjar associera människor med mat. Nöj dig du med om du får se det vackra lodjuret emellanåt. Tänk bara på att lodjur som inte är rädda för människor ligger värre till vid jakt, så det är inte säkert du gör lodjuret en tjänst när du matar det.
Amerikansk lo (Bobcat?) är väl
något mindre än den skandinaviska, har jag för mig, helt fritt ur minnet!
Tycker också att TS ska nöja sig med att få se det vackra djuret då och då, men det känns som att riskerna under normala omständigheter är små.
Tror inte att lodjuret blir tamt i första taget och att ett friskt lodjur skulle bli aggressivt av att bli matat någon enstaka gång är så gott som uteslutet skulle jag säga.
Men som sagt kan det vara olämpligt av andra anledningar än att det skulle bli aggressivt. Det är ett vilt djur, och ska fånga sin egen mat!
Blir det mot all förmodan aggressivt så beror det nog på nåt annat. Typ sjukdom eller att det är skadat!
(Lodjurens rykte om att vara aggressiva och farliga ska väl under normala omständigheter vara ganska överdrivet vad jag förstår.) Ett lodjur går liksom inte på en fullvuxen människa i första taget! Däremot kan de väl fräsa ganska lätt..
Ska man göra ett lodjur till husdjur får man nog börja tidigt och dessutom gärna ha lite handlag för det..