2017-02-19, 15:01
Medlem
trackbones avatar
Hej Flashback. Har totalt glömt bort hur det är då jag alltid har haft en revisor fram tills nu. Jag har egen firma och precis deklarerat för inkomståret 2016. Skall jag även deklarera 2 maj som alla andra?
Citera
2017-02-19, 15:30
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trackbone
Hej Flashback. Har totalt glömt bort hur det är då jag alltid har haft en revisor fram tills nu. Jag har egen firma och precis deklarerat för inkomståret 2016. Skall jag även deklarera 2 maj som alla andra?
Lite fel frågor att ställa om man har egen firma. Skaffa genast en ny revisor om du inte anlitar den du alltid har haft.
Citera
2017-02-20, 13:17
Medlem
Om du har enskild firma och kalenderår som räkenskapsår, antar jag att du nyss gjort årsbokslut? Den ska inte lämnas in till SKV, men du ska lämna in vanliga deklarationen i maj.
Citera
2017-02-20, 15:37
Medlem
Bedriver du firman som enskild näringsidkare?

Om du ska lämna förenklat årsbokslut så lämnas bokslutet in samtidigt som din privatdeklaration i maj, och på din privatdeklaration tar du med överskott från enskild näringsverksamhet om du går med vinst.

Däremot om du handlat med utlandet ska du lämna in momsdeklarationen för 2016 senast måndag 27:e februari.

Det är lätt att lära sig förenklat årsbokslut bara man kan de fyra räknesätten, ser mer info här: https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2150.4.7459477810df5bccdd4800015076.html

Moms är enklare än bokslut som också är enkelt att lära, bara att summera försäljning exkl moms, ingående moms och utgående moms, sen notera mellanskillnaden om du ska få tillbaka eller betala moms på momsdeklarationen. Istället för att betala en revisionsbyrå flera hundra kronor i timmen så kan du summera utifrån bokföringsprogrammet, eller med papper, penna och miniräknare, eller i excel. Om du omsätter mindre än 3 miljoner kronor om året så omfattas du inte av revisionsplikten heller, så spola revisor framöver.
Citera
2017-02-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trackbone
Med egen firma antar jag att du menar enskild firma. Det går inte att deklarera för 2016 förrän tidigast 21 mars så exakt vad är det du har gjort när du har "deklararerat"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in