Citat:
Ursprungligen postat av
forening
Ja jag kan tänka mig och förstå att fåtal vill sitta i styret eller agera som VD. Det är ett seriös företag med inget att gömma. Vill bara inte att min namn skall visas offentligt.
Har tänkt på det med utländsk företag, med avdelning i Sverige. Men jag måste registrera VD/ansvarig/kontaktperson för det svenska orgnr. Jurist blir nog väldig svårt det med, tänkte mer på personer med "sak samma" mentalitet.
Om man inte vill synas själv brukar det finnas någon anledning och ofta av dålig orsak. Visst du kan säkert hitta någon idiot som är desperat som skuile göra det för några tusen. Skulle dock säga inte precis riskfritt.
Seriösa kräver bra betalt och full insyn och granskning, dom bolag jag förvaltar åt folk tar jag 50-250k motsvarade om året för och bara för sitta sedan väldig bra betalt per timme om måste göra något.
Nu handlar det endast om utländska bolaget och inte i Sverige, men har stenkoll på dom verksamheter för inte riskera problem. Och alla avtal granskas juridiskt innan ens skriver under något.
Samma sak egna bolag där jag har extrern styrelse och VD som hanterar allt åt mig, men allt handlar om administrativa fördelar och juridiska fördelar sett till internationell lagstiftning och praxis.
Beroende på om du har en person i bara styrelse / VD eller agerar som full ägare riskerar den person få all skatt med eller slutar med pengatvätt eller form av skattebrott.