Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-18, 14:01
  #1
Medlem
Har bott i snart två år här och han som bodde innan hade bott i två år med utan att ha rökt. Tror han sa att innan han flyttade in till lgh så gjorde dom fint med nya tapeter, målade om osv. Idag såg jag för första gången några fläckar till höger om mig där ja ser på tv. Jag lyckas inte få bort dom med vatten och trasa, men jag får bort den kladdiga ytan, men själva fläckarna är kvar.

Jag kollade andra väggar noggrant efter och på någon vägg har det funnits enstaka liknande fläckar. Här är bild:

https://s31.postimg.org/iukdrexhn/Fl_ck.jpg

är det nikotinfläck eller något annat? det har aldrig luktat rök här hemma och när jag luktar på fläckarna känner jag ingen röklukt eller speciellt alls.
Citera
2017-02-18, 14:07
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ser ut som snus eller kiss fläckar
Citera
2017-02-18, 14:23
  #3
Avstängd
therefores avatar
Rök "fläckar" blir inte små fläckar på väggen. Utan det färgar hela ytor. Det blir som en gul beläggning.

Det där är typ kaffe fläck eller blodstänk.
Citera
2017-02-18, 14:23
  #4
Medlem
Vill tillägga att fläckarna alltså inte alltid varit på väggen/tapeten, utan synts först nu.
Citera
2017-02-18, 14:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Rök "fläckar" blir inte små fläckar på väggen. Utan det färgar hela ytor. Det blir som en gul beläggning.

Det där är typ kaffe fläck eller blodstänk.

Det är definitivt kaffe.
Citera
2017-02-18, 14:26
  #6
Medlem
Couplets avatar
Håller med övriga, det är inte nikotinfläckar.
Citera
2017-02-18, 14:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Rök "fläckar" blir inte små fläckar på väggen. Utan det färgar hela ytor. Det blir som en gul beläggning.

Det där är typ kaffe fläck eller blodstänk.
Ok jag minns att jag läst att om man tapetserar över nikotinskadade ytor kan det ändå tränga igenom nya målningen/tapeterna och då i form av små fläckar.

menar ni att det här är kaffefläckar som man tapetserat över men som nu kommit fram igen? såg liknande fläckar på en dörr och annan hög placering på en vägg där kaffefläck inte borde kommit. om det var kaffe man spillt på en vägg borde inte det finnas tecken på att vätskan runnit neråt?
Citera
2017-02-18, 15:03
  #8
Medlem
dwgs avatar
Kolla takvinkel (hörnen specifikt ) där brukar det "blöda igenom" först.

Har fläkarna kommit på stört eller blivit större på en längre tid?

Fanns dom inte i går tex men finns nu så har nån spillt kaffe utan att berättat det
Citera
2017-02-18, 15:31
  #9
Medlem
Couplets avatar
Om det är nikotin så luktar det. Väldigt starkt och karaktäristiskt.
Citera
2017-02-18, 15:38
  #10
Avstängd
therefores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bopbo
Ok jag minns att jag läst att om man tapetserar över nikotinskadade ytor kan det ändå tränga igenom nya målningen/tapeterna och då i form av små fläckar.

menar ni att det här är kaffefläckar som man tapetserat över men som nu kommit fram igen? såg liknande fläckar på en dörr och annan hög placering på en vägg där kaffefläck inte borde kommit. om det var kaffe man spillt på en vägg borde inte det finnas tecken på att vätskan runnit neråt?

Testa att skura bort dom?

Vätska rinner neråt ja. Men är det bara kaffestänkt sugs det ju upp av pappret. Behöver ju inte ha hällt kaffekoppen över väggen.
Citera
2017-02-18, 15:47
  #11
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ser ut som att någon har kastat snusprillor på väggen.
Citera
2017-02-18, 21:27
  #12
Medlem
Tack för alla svar från er hittills!

Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Kolla takvinkel (hörnen specifikt ) där brukar det "blöda igenom" först.

Har fläkarna kommit på stört eller blivit större på en längre tid?

Fanns dom inte i går tex men finns nu så har nån spillt kaffe utan att berättat det
Kollade med ficklampa i vissa hörn men såg inget men sen är det ju fortfarande mörkt nu och inte rätt ljus från ficklampan för att se klart nog.

fläckarna har kanske inte kommit just idag, men absolut i veckan, vet inte hur långt tid det skulle ta för nikotinfläckar att "krypa fram". ingen här hemma dricker kaffe och ingen dryck alls i närheten där fläckarna är, så vad säger det?

Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Testa att skura bort dom?
pröva med trasa jättemycket men dom gick inte bort för det.

tack igen för alla era svar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback