Citat:
Ursprungligen postat av
thepirate
Varför drar du det till sin spets? Det är ingen som har påstått att bibliotek skall samla på sig alla böcker som någonsin finns.
Vad gäller Astrid Lindgrens böcker, varför skall man ta in reviderade versioner av texter som skrevs för länge sedan? Bör man även revidera gamla kartor så att de överensstämmer med de moderna kartor som finns idag?
Vad gäller Tino Sanandajis bok bör det rimligtvis finnas ekonomiska incitament att ta in boken med anledning av den uppenbara efterfrågan.
Går jag in på mitt kommunbiblioteks hemsida så är tre böcker av Karl Marx tillgängliga, Mein Kampf finns på hyllan, SCUM-manifestet likaså. Massutmaning är inte tillgänglig.
Gamla kartor revideras såklart, så att nya vägar och besöksmål finns med. Sen ska såklart de gamla kartorna också finnas kvar, om inte annat på universitetsbiblioteken och de större kommunbiblioteken, för forsknings- och studieändamål.
Just gällande Astrid Lindgrens böcker och ordet neger som allting handlar om; där uttryckte ju författaren själv att hon inte skulle använt det ordet om hon skrivit dem "nu" (vid intervjutillfället). Böckerna ska såklart inte raderas från jordens yta, men om de ska användas av dagens 8-åringar tillför ordet neger ingenting av värde i deras liv. Det är samma böcker med samma historier, men ett föråldrat och potentiellt stötande ord har tagits bort ur de böcker som 8-åringarna läser. För den som vill läsa att Efraim Långstrump är negerkung och inte bara kung, så finns de gamla böckerna att få tag i utan större problem.
Jag tycker att alla böckerna du nämner i ditt sista stycke ska finnas med, liksom Sanandajis bok. De förstnämnda på grund av den otvistbara historiska betydelsen, den sistnämnda på grund av debatten som varit.
Dock är Sanandajis bok problematisk eftersom hans hantering av fakta kanske är tendentiös (?), samt att den är ovanligt dyr.
Därtill brukar print-on-demand-böcker vara av så förbonkat dålig kvalitet, alltså själva inbidningen.... Risken är att den bara håller för typ tre läsningar. Och då kommer biblioteken att bli tvungna att slänga bort den vare sig de vill eller inte.