Citat:
Ursprungligen postat av
NineLightsOut
Det här tycker jag är en väldigt intressant fråga pga av att de uttalade feminister jag känner har väldigt olika uppfattningar om vad som är feministiska värderingar.
Jag själv är väldigt PK, tror jag. Jag vill exempelvis inte förbjuda dockor till flickor och leksaksbilar till pojkar, men jag tänker att om jag i en avlägsen framtid av misstag får barn, så ska jag ge det både traditionella pojkleksaker och traditionella flickleksaker tills ungen kan prata och själv ge önskemål på vad för leksaker hon/han vill ha - det tror jag skapar ett jämställt samhälle, vilket är en värdegrund man måste lära ut tidigt, helst innan individen lärt sig prata.
Fyll på med era idealtypiska samhällen.
Du kan inte påverka vad ditt barn blir via vilka leksaker de får leka med.
Tanken är absurd och motbevisad av de som forskat på området. En av dem är
http://www.psychol.cam.ac.uk/people/simon-baron-cohen
Det han säger är att redan nyfödda barn visar olika intresse för olika saker beroende på kön.
Mitt förslag, om du tycker det är svårt och jobbigt att läsa hans rapporter eller googla på populärvetenskapliga tolkningar av dem är:
Ge ditt barn en blandad kompott av leksaker och låt det välja själv. Sluta överskatta dina förmågor att styra eller hjärntvätta ditt barn och låt inte människor med sektmentalitet påverka det negativt.
Ditt barn är DNA-styrt och kommer klara sig alldeles utmärkt om det får tillfälle att samla in så mycket information om världen som du bara kan uppmuntra det att ta in.