• 1
  • 2
2017-02-17, 10:01
Medlem
Förutom vad tidigare skrivit...

Betalar du av CSN kan du inte "låna tillbaka" pengarna vid behov. En bostad kan du sälja (alternativt belåna beroende på belåningsgrad) och därmed "få tillbaka" pengarna (iaf så som bostadsmarknaden är idag).
Citera
2017-02-17, 10:06
Medlem
Nu när det är så låga räntor så borde väl följande prio gälla:

Konsumtionslån -> Eventuell uppskjuten vinst från tidigare bostadsförsäljning -> Bolånet -> CSN.
Citera
2017-02-17, 14:18
Medlem
Det verkar vara entydigt. Bostaden är det man bör satsa på. Tack för svaren.
Citera
2017-02-17, 21:41
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Precis som andra redan har påpekat är villkoren för CSN bland de bästa man kan få för ett lån och med räntorna på nuvarande nivåer är det knappat någon större brådska att betala av stora belopp till CSN. Vad ligger din skuld på?
Citera
2017-02-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Precis som andra redan har påpekat är villkoren för CSN bland de bästa man kan få för ett lån och med räntorna på nuvarande nivåer är det knappat någon större brådska att betala av stora belopp till CSN. Vad ligger din skuld på?
320.000kr lite drygt.
Citera
2017-02-18, 20:45
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald-dick
320.000kr lite drygt.

Det är ju en del, men det beror såklart på vilken lön man har.
Citera
2017-02-19, 19:09
Medlem
Stickerzs avatar
Om jag inte är helt ute och cyklar är väl räntan på studielånet i princip non existing? Mycket smartare att smälla in pengarna i en bostad då, som du troligtvis kommer gå plus på i framtiden.
Citera
2017-02-19, 23:33
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stickerz
Om jag inte är helt ute och cyklar är väl räntan på studielånet i princip non existing? Mycket smartare att smälla in pengarna i en bostad då, som du troligtvis kommer gå plus på i framtiden.
0,34% för 2017.
Den släpar dessutom efter 3 år så även om räntan stiger som fan imorgon så kommer CSN-räntan vara låg nästa år.
Citera
2017-02-23, 18:54
Medlem
Stickerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
0,34% för 2017.
Den släpar dessutom efter 3 år så även om räntan stiger som fan imorgon så kommer CSN-räntan vara låg nästa år.

Precis, därför tror jag det är smartare att smälla in pengarna i en bostad.
Citera
2017-02-24, 10:38
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stickerz
Precis, därför tror jag det är smartare att smälla in pengarna i en bostad.

Det ar ingen tvekan om att en bostad, borsen jag fan en del olika sparkonton ar battre alternativ an at betala av CSN.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in