2017-02-16, 17:10
Medlem
hej de är så att jag har ändrat i taxeringen och får tillbaka 40000 kronor från skatteverket som försäkringskassan anser att jag ska betala in på deras konto(pengarna kommer in på mitt konto). jag undrar kan försäkringskassan kräva att jag ska betala just till dom då jag är återbetalningsskyldig på ett felaktigt utbetalat aktivitetsstöd för 2014. hela grejen är att jag har en inkassoskuld på 35000 som jag tänkte att jag kan betala av i första hand då jag itne kan göra mig skuldfri hos försäkringskassan då jag sitter med 133000 som jag ska betala tillbaka. jag betalar även på mitt aktivitetstöd från mars månad 1000 kronor. min fråga är kan försäkringskassan göra några åtgärder för att jag inte betalar till dom i första hand ?
Citera
2017-02-16, 17:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneblomman
hej de är så att jag har ändrat i taxeringen och får tillbaka 40000 kronor från skatteverket som försäkringskassan anser att jag ska betala in på deras konto(pengarna kommer in på mitt konto). jag undrar kan försäkringskassan kräva att jag ska betala just till dom då jag är återbetalningsskyldig på ett felaktigt utbetalat aktivitetsstöd för 2014. hela grejen är att jag har en inkassoskuld på 35000 som jag tänkte att jag kan betala av i första hand då jag itne kan göra mig skuldfri hos försäkringskassan då jag sitter med 133000 som jag ska betala tillbaka. jag betalar även på mitt aktivitetstöd från mars månad 1000 kronor. min fråga är kan försäkringskassan göra några åtgärder för att jag inte betalar till dom i första hand ?
Dum fråga men hur har du lyckats få aktivitetsstöd utan att vara berättigad till det.
Citera
2017-02-16, 18:22
Medlem
[quote=kimdah2002|59921511]Dum fråga men hur har du lyckats få aktivitetsstöd utan att vara berättigad till det.[/QUOTE
Arbetsförmedlingen som inte hanterat ärendet förrän ett år efteråt. Blev då av med ersättningen i 2 månader
Citera
2017-02-17, 10:57
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Arbetsförmedlingen som inte hanterat ärendet förrän ett år efteråt. Blev då av med ersättningen i 2 månader
133000 lär du ju inte fått ut i aktivitetsstöd på 2 månader så det måste vara något annat fel. Försäkringskassan har betalt ut aktivitetsstöd och dragit skatt och betalt in. Blir du återbetalningsskyldig så betalar skatteverket tillbaka skatten men det är inte dina pengar utan försäkringskassan.

Du kan kanske tycka att det är bättre att betala av inkassoskulden först och lägga upp en avbetalningsplan mot försäkringskassan men dom tycker säkert annorlunda.
Citera
2017-02-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
133000 lär du ju inte fått ut i aktivitetsstöd på 2 månader så det måste vara något annat fel. Försäkringskassan har betalt ut aktivitetsstöd och dragit skatt och betalt in. Blir du återbetalningsskyldig så betalar skatteverket tillbaka skatten men det är inte dina pengar utan försäkringskassan.

Du kan kanske tycka att det är bättre att betala av inkassoskulden först och lägga upp en avbetalningsplan mot försäkringskassan men dom tycker säkert annorlunda.

jodå har redan en avbetalnings upplagd hos dom så jag visar ju att jag är villig att betala trots att jag bara får aktivitetsstöd. var rädd för att försäkringskassan skulle se de på det sättet.
Citera
2017-02-20, 17:40
Medlem
Citat:
jodå har redan en avbetalnings upplagd hos dom så jag visar ju att jag är villig att betala trots att jag bara får aktivitetsstöd. trodde nästan att försäkringskassan ansåg att det är deras pengar, och att de ska betalas in snarast möjligast.
Citera
2017-02-23, 09:46
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ja givetvis är det fk's pengar om du fått skatteåterbetalning för en felaktig utbetalning. Det är ju fk som betalt in skatten då är det väl rimligt om dom får tillbaks dom när skatteverket betalar tillbaka dom eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in