2017-02-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Det bygger på en FDA-föreskrift där alla rapporterade biverkningar måste listas. Så några glada amatörer angav autism, därför med.

Tack det var många år sedan jag läste farmakologin så jag kunde inte komma ihåg exakt varför de måste stå med.

Med fakta tänkte jag mer att det måste finnas något mer än bara bi packsedeln av samma anledning.
Citera
2017-02-16, 21:06
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det bygger på en FDA-föreskrift där alla rapporterade biverkningar måste listas. Så några glada amatörer angav autism, därför med.

Ah, så i samma klass som USA's "Torka INTE din barn i torktumlaren"-instruktioner, som blev nödvändiga att skriva in i bruksanvisningar för alla tillverkare av torktumlare eftersom det EN gång hände att en kvinna ville torka sina snöblöta barn i torktumlaren, och sedermera dödade dem istället som en direkt följd av det.

Citat:
Men som alla säger till TS, vaccin har inget samband med autism. Den som inte fattar det måste nästan ha nåt fel i skallen mtp hur många bredsidor den myten har fått.

Jag är otroligt nyfiken på att få se lite länkar till de ställen TS har inhämtat sin nuvarande info ifrån?
Citera
2017-02-16, 22:47
Medlem
Som någon redan nämnt är vaccinationsgraden i samhället viktig. Denna måste hållas hög för att epidemier ska kunna undvikas, här anser jag att alla har ett kollektivt ansvar att vaccinera sina barn. Alla i samhället kan inte vaccinera sig, och dessa löper ofta stor risk att dö om de skulle bli smittade, eftersom de ofta har ett svagt immunsystem (tillexempel benmärgstransplanterade, HIV-smittade och andra immunosupprimerade tillstånd).

Visst, med största sannolikhet kommer inte ditt barn att utveckla någon sjukdom som leder till immunbrist, och kommer med största sannolikhet att klara en infektion ganska bra. Men bara för att några rädda föräldrar inte vill vaccinera sina barn, så kan det leda till att många andra avlider. Och om ditt barn skulle utveckla leukemi, den vanligaste formen av cancer hos barn, som inte sällan kräver en benmärgstransplantation, så kan ditt barn faktiskt dö på grund av såna som resonerar som du gör nu.

Dessutom kan det vara bra att känna till att exempelvis vaccinet mot mässlingen faktiskt skyddar mot annan dödlighet. Man ser att barnadödligheten sjunker i alla områden där man börjar vaccinera mot mässlingen, och att den sjunker mycket mer än den andel som mässlingsfallen tidigare utgjorde. Detta har bevisats genom flera studier som har kunnat upprepas med lika resultat, visar att immunförsvaret kan vara nersatt i fler år efter att man blivit frisk från sin mässlingsinfektion, vilket leder till att barnet har större risk att dö av andra orsaker. Så att vaccinera mot mässling minskar dödligheten i flera andra sjukdomar också.

Som redan nämnts så har den studie som påstod att det finns ett samband mellan vaccin och autism, inte kunnat upprepas. Det innebär att trots att flera andra ytterst kompetenta forskare försökt att göra en exakt likadan studie som den första, har ingen kunnat se någon ökad risk för autism bland vaccinerade barn. En studie visade faktiskt att vaccinerade barn hade en något minskad risk att drabbas av autism.

Dessutom finns en kul tysk studie som folk brukar dra upp som bevis. Föräldrar får söka upp och själva gå in på en hemsida och rapportera om deras barn har fått autism av vaccinationen. Denna är så genialt uppbyggd att det inte behövs en av läkare konstaterad autismdiagnos, utan föräldrarna får själva avgöra om de tycker att barnet kan ha "autism-liknande drag", och om barnet fått sitt vaccin eller inte. Givetvis visas det på ett starkt samband mellan autism och vaccination. Bara för en vetenskaplig studie visar ett resultat, måste det inte vara sant. I det här fallet kan vi nog hitta ett par problem med studiens design
Citera
2017-02-17, 11:18
Medlem
såg igår en tv show där en läkare tog fram argument för vaccination och en annan emot

hon som var emot visade statistik, som visade att alla dessa sjukdomar praktiskt var ovanliga redan vid intåget av dessa vacciner,som mässling,,hon tog fram stora namn från usa som hade samma åsikt om vacciner

programledaren sa (opartiskt nog) att hennes barn blev döv efter vaccinen ,och läkaren som var för vaccin frågade hur hon visste ,och ja hon hade videon på när barnet hörde och reagerade och sen samma dag hon tog vaccin var det en helt annan historia,hon tittar idag på videon då hennes döva dotter kunde höra(dottern är idag vuxen,döv)

bra program
Senast redigerad av repiuho 2017-02-17 kl. 11:21.
Citera
2017-02-17, 13:26
Medlem
Nhimhists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
såg igår en tv show där en läkare tog fram argument för vaccination och en annan emot

hon som var emot visade statistik, som visade att alla dessa sjukdomar praktiskt var ovanliga redan vid intåget av dessa vacciner,som mässling,,hon tog fram stora namn från usa som hade samma åsikt om vacciner

programledaren sa (opartiskt nog) att hennes barn blev döv efter vaccinen ,och läkaren som var för vaccin frågade hur hon visste ,och ja hon hade videon på när barnet hörde och reagerade och sen samma dag hon tog vaccin var det en helt annan historia,hon tittar idag på videon då hennes döva dotter kunde höra(dottern är idag vuxen,döv)

bra program

Fast en läkare som argumenterar emot vaccination med argumentet att sjukdomarna är ovanliga vet ju inte vad den pratar om. Som tidigare nämnt anledningen till att sjukdomarna idag är ovanliga i välutvecklade länder är vaccination. Om vi slutar vaccinera oss kommer sjukdomarna bli vanligare igen eftersom de inte är utrotade.

Sedan har vi även det med "flockimmunitet" det vill säga att när en viss andel av befolkningen är vaccinerad blir även ovaccinerade skyddade, det gör att barn som inte blir vaccinerade idag kan klara sig utan sjukdomen tills vaccinationsnivåerna blir så låga att vår flockimmunitet försvinner.
Det är ett stort problem fram för allt för de grupper i samhället som pga olika sjukdomar inte kan vaccinera sig.

Så att välja att inte vaccinera ditt barn är dels farligt för ditt barn och för andra människor i samhället. Att du väljer att förneka något som den medicinska vetenskapen står bakom för att istället läsa och tro på dåligt utförda studier eller ovetenskapliga tv-program är ren och skär idioti. Hoppas för ditt barns skull att du tänker om och tar ditt ansvar som förälder.
Citera
2017-02-17, 18:36
Medlem
Heller78s avatar
Citat:

bra program
Jag tycker att det luktar troll nu.

Vilket TV-program pratar du om? Medverkande?
Citera
2017-02-17, 18:46
Medlem
Citat:
Jag tycker att det luktar troll nu.

Vilket TV-program pratar du om? Medverkande?

nej inte troll,programet är från serbien ,vill du se det kan jag länka
Citera
2017-02-17, 19:52
Medlem
Citat:

Då hoppas jag det finns undertexter med, för att länka till ett program med ett annat språk än vad som förstås är inte den bästa källan.
Citera
2017-03-09, 10:19
Medlem
Citat:
Nu börjas det
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/misstankt-masslingsutbrott-utreds?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20170309%3Amisstankt-masslingsutbrott-utreds %3Anyh
Citera
2017-03-09, 11:21
Medlem
Jag har 0 respekt för folk som länkar vaccinationer med autism, en genetisk medfödd sjukdom. Autism är en medfödd förändring.

Till alla er som säger att man kan överleva en viss sjukdom och inte behöver vaccinera sig: DU kan, men det kan inte sjuka personer, folk med ett svagt immunförsvar och liknande. Det kallas "herd immunity", om 10 utav 10 personer vaccinerar sig så kan sjukdomen inte sprida sig till någon med ett svagt immunförsvar eller barn/vuxna som är svårt sjuka.

OT: Min favoritbild från House: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/ed/46/d3/ed46d3f7d708b5065ad0ebd149b45506.jpg
Citera
2017-03-09, 14:19
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
men ok,hur troligt är det att ens få mässling idag? sen om nu får det,hur troligt är det att det blir så komplicerat?
Det blir troligare och troligare med varje idiot foliehatt som låter bli att vaccinera sina barn.
Citera
2017-03-09, 19:39
Medlem
svantejerlings avatar
Folk verkar inte fatta att mässling och påssjuka är potentiellt allvarliga sjukdomar.
Problemet är väl att inte tillräckligt många i deras närhet har det så de inbillar sig att de är safe.
Och att folk i vita rockar med nålar i händer är farliga.
Flera av de sjukdomar vi vaccinerar mot i låg ålder kan ge dödlig hjärninflammation, där ingår mässling, polio och påssjuka.

Om du inte kan skydda dina barn mot sådana sjukdomar kanske du ska ge över barnet till någon som kan. Vågar inte ens tänka mig den potentiella barnmisshandel och vållande till annans död som det faktiskt skulle kunna leda till.

http://www.dn.se/sthlm/masslingutbrott-i-stockholm-utreds/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in