Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-16, 01:59
  #1
Medlem
och mer specifikt, känner den mycket av smärta?

finns en live stream ifrån ett örnnäste i Florida, sett mamman mata sin unge med allt ifrån piggsvins unge, ekorre, kohäger men sett nu flertal gånger där hon bara släppt in sprattlande fiskar i boet.
pappan brukar äta huvudet och mamman börja vid fenan, jag frågade varför de inte äter mittpartiet och hon som satt upp kameran sade att de gör det för att ungen ska få de mjukare delarna som är lättare att svälja.
Oavsett, hemskt att se en sprattlande fisk som örnen biter och river loss delar av, exempelvis i huvudet och äter den- medans den rör sig. Så hur plågsamt är detta för en fisk? Hemskt att se nämligen... Döda fisken för helsike!

Ajuste, här är streamen

https://www.youtube.com/watch?v=pCZeVTMEsik

uppe dygnet runt.
__________________
Senast redigerad av quezen 2017-02-16 kl. 02:01.
Citera
2017-02-16, 02:20
  #2
Medlem
mr2cools avatar
Inget djur har ett medvetande som vi människon. även om det är "synd" om fisken från ett mänskligt tankesätt.
Men klart det kan vara lite barbariskt att se.

Citerar Hitler : Jag kan inte se nån andledning till varför inte människan skulle vara lika grym som naturen
Citera
2017-02-16, 08:02
  #3
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr2cool
Inget djur har ett medvetande som vi människon. även om det är "synd" om fisken från ett mänskligt tankesätt.
Men klart det kan vara lite barbariskt att se.

Citerar Hitler : Jag kan inte se nån andledning till varför inte människan skulle vara lika grym som naturen

Vadå "medvetande"?

Alla djur som har ett nervsystem kan känna smärta. Hur kan de vara omedvetna om det?

Hittade en gammal artikel i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13183658.ab
Citera
2017-02-16, 08:07
  #4
Avstängd
Virgil.I.Grissoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
och mer specifikt, känner den mycket av smärta?

finns en live stream ifrån ett örnnäste i Florida, sett mamman mata sin unge med allt ifrån piggsvins unge, ekorre, kohäger men sett nu flertal gånger där hon bara släppt in sprattlande fiskar i boet.
pappan brukar äta huvudet och mamman börja vid fenan, jag frågade varför de inte äter mittpartiet och hon som satt upp kameran sade att de gör det för att ungen ska få de mjukare delarna som är lättare att svälja.
Oavsett, hemskt att se en sprattlande fisk som örnen biter och river loss delar av, exempelvis i huvudet och äter den- medans den rör sig. Så hur plågsamt är detta för en fisk? Hemskt att se nämligen... Döda fisken för helsike!

Ajuste, här är streamen

https://www.youtube.com/watch?v=pCZeVTMEsik

uppe dygnet runt.

Fundera inte så mycket, det är inte bra för huvudet i längden. Hjälp mamma att dammsuga och fråga pappa om du kan tvätta bilen.

Sysselsätt dig med fysiska saker och stäng av datorn och internetet ett tag tills du landar.
Citera
2017-02-16, 11:55
  #5
Medlem
[quote=mr2cool|59916610]Inget djur har ett medvetande som vi människon. även om det är "synd" om fisken från ett mänskligt tankesätt.
Men klart det kan vara lite barbariskt att se.

Förlåt? Inget djur har ett medvetande som människan?
Vet du skillnaden på ditt eget medvetande och någon annans tex? Nej, det är klart att du inte gör. Att definiera medvetande och medvetandenivå är det inte många som kan. Och så tillvida du inte är Buddha så...

Vad man dock vet så är många av våra medvarelser här på jorden, alltså de som vi klumpar ihop och kallar djur, mycket mer medvetna än vad bla de monoteistiska religionerna tidigare fått oss att tro.

En fisk har hjärna, nervsystem och medvetandeprincip. Den upplever, precis som alla andra varelser, rädsla och smärta. Bara för att man går på två ben och identifierar sig med den mänskliga formen innebär inte att man har ensampatent på universums grundelement, medvetandeprincipen.

Du kan bredda din kunskap lite. .. eller i alla fall väcka frågeställningen, genom att på Youtube kolla in videon med dykaren som dykt på samma så ställe i typ 20 år, och där lärt känna en muräna genom att han matat den i alla år. Muränan aka fisken kommer direkt när han är I vattnet. Den tycker mycket om att bli kliad och klappad. Och blundar och njuter när så sker.

Det krävs inte mycket för att förstå att den också har förmåga att uppleva motsatsen. Dvs smärta och skräck. Wake up people! You are not the only ones alive in this universe. This is not your world. You are merely a part of it.
Citera
2017-02-16, 12:04
  #6
Avstängd
majduns avatar
det är klart att fisken känner smärta , människor som tror annat är nog rätt dumma , även om dummskallar inte förstår så lovar jag att det känns när ni får en smäll ..... förstår ni sambandet ?fisk + dumskallar känner smärta
Citera
2017-02-16, 12:07
  #7
Avstängd
Virgil.I.Grissoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majdun
det är klart att fisken känner smärta , människor som tror annat är nog rätt dumma , även om dummskallar inte förstår så lovar jag att det känns när ni får en smäll ..... förstår ni sambandet ?fisk + dumskallar känner smärta


Man ska inte fundera så mycket på maten.

Mat äter man, funderar på maten gör folk med för mycket fritid.
Citera
2017-02-16, 12:13
  #8
Avstängd
majduns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Man ska inte fundera så mycket på maten.

Mat äter man, funderar på maten gör folk med för mycket fritid.
det handlar inte om att fundera för mycket ..... det handlar om att ha respekt för liv ....... ska man äta sådant som lever så kan man avliva på ett så bra och så smärtfritt sätt som det alltid går ...... vi människor har den förmågan ...... hur dumskallar och djur gör är nått helt annat
__________________
Senast redigerad av majdun 2017-02-16 kl. 12:29.
Citera
2017-02-16, 12:32
  #9
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Kommer ihåg en gammal artikel i Illustrerad Vetenskap där de injicerat bigift i fiskars läppar med ganska klara reaktioner från fiskens håll. De hade bl.a. gnidit läpparna mot glaset i akvariet och annat.

Jag ställer mig lite frågande till hur mycket som skiljer ett "massdjur" mot ett "individuellt djur". Vad menar jag här då, jo: tänk ett fiskstim kontra en tamkatt. Katten har i det här fallet sån självständighet att den måste ta vara på sig själv i alla lägen, men jag kan inte tänka mig att varje individ i en grupp om fler än hundra, tusen, massvis fungerar på samma sätt. Givetvis är jag medveten om att katten i det här fallet har en intelligens som vida överstiger en fisks, men ändå. Ni förstår poängen.
Citera
2017-02-16, 12:41
  #10
Avstängd
majduns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Kommer ihåg en gammal artikel i Illustrerad Vetenskap där de injicerat bigift i fiskars läppar med ganska klara reaktioner från fiskens håll. De hade bl.a. gnidit läpparna mot glaset i akvariet och annat.

Jag ställer mig lite frågande till hur mycket som skiljer ett "massdjur" mot ett "individuellt djur". Vad menar jag här då, jo: tänk ett fiskstim kontra en tamkatt. Katten har i det här fallet sån självständighet att den måste ta vara på sig själv i alla lägen, men jag kan inte tänka mig att varje individ i en grupp om fler än hundra, tusen, massvis fungerar på samma sätt. Givetvis är jag medveten om att katten i det här fallet har en intelligens som vida överstiger en fisks, men ändå. Ni förstår poängen.
om du lever i grupp eller ensamen har inget med smärta att göra , det är för att optimera det egna skyddet som får levande varelser att agera i grupp , inget annat . finns vissa fiskar som har ännu känsligare nervsysten än vanligt bara för att kunna känna av vad som händer runt om kring sej , så om de känner smärta är igentligen inget att diskutera
Citera
2017-02-16, 12:48
  #11
Medlem
Om du släpper ner ett stim tetror i ett akvarium utan predatorer så upplöses stimmet på ett par dagar och fiskarna börjar ta egna områden. Smärta.. En fisk lever i en annan miljö och har muskler och ben nära den yttre miljön bara ett tunnt skinn. En fisk är känslig för vibrationer fiskar kan relativt lätt slå ihäl varandra bara genom att slå till med en fena mot kroppen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback