2017-02-15, 22:34
Medlem
Mia-Rovys avatar
Wazzup.

Här tänkte jag att vi kan utveckla olika förslag för hur en dator säkras i största möjliga mån från det onda ögat (Skojar. Lite.)

Jag vräker ur mig ett spontant förslag och sen förklarar ni varför jag är dum i huvudet. Spy gärna ut egna förslag.

Jag redan idag ett egenbyggt säkerhetssystem uppsatt i bostaden. Det består främst av kameror som upptäcker förändringar i miljön (även kallat "rörelser" av er dödliga). När dessa kameror upptäcker förändringar så händer vad jag än önskar händer.

Datorn är krypterad. Så jag tänkte att vid intrång så:
1.1. En avstängningssignal sänds till en Z-wave-kontrollerad strömbrytare
1.2. Energin till datorn stängs av. För att förhindra kapning av nycklar sparade i RAM
2.1. En aktiveringssignal skickas till en Z-wave-kontrollerad strömbrytare
2.2. En kraftig värmefläkt nära datorns komponenter aktiveras. För att försvåra avläsning av tidigare RAM

Vad saknas? Säkert mycket? Låt oss låtsas att möjligheterna är oändliga. Blanda in AI, gaser, busringningar m.m
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-02-15 kl. 22:40.
Citera
2017-02-15, 22:39
Medlem
salxars avatar
Känns som att ditt element är rätt onödigt faktiskt, då RAM raderas ur en dator på bara ett par sekunder förutsatt att datorn är modern. Tejpa hellre igen datorn med tamper evident tape.

Ett förslag annars vore att ha krypteringsnyckeln på ett USB som är konstant inkopplat. Bitlocker med TPM+USB+PIN är ett förslag. Om du är hemma vid husrannsakan drar du bara ur USB-minnet och gömmer det på valfri plats, typ i en blomkruka, sen kan de aldrig komma in i datorn även om du råkar sjunga ur dig ditt lösenord i sömnen.

Strömbrytare i närheten av datorn vore också ett plus, då kan du enkelt stänga av datorn utan att den fastnar vid "Windows uppdaterar " i en kvart. Eventuellt kan du ju bara hålla ner avstängningsknappen..
Citera
2017-02-16, 02:30
Medlem
Bäst är väl att stor kryptera hela datorn ink köra ett krypterat USB som tillägg.
Citera
2017-02-16, 07:00
Medlem
Det finns en tråd om antiforensik, samt en miljard trådar till i ämnet.

Hur kommer det sig för övrigt att varenda tomte som laddat ner en film eller beställt en påse knark inbillar sig att cold boot-attacker och tortyr kommer användas mot just dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in