2017-02-15, 10:23
Medlem
Hej!

Nyfiken på ifall någon sysslar med lite trading i USA. Blir ju ganska flexibelt om man kan roa sig med trading från 09.00-22.00 om dagarna.

Det jag undrar är ifall ni isåfall öppnat konto hos någon amerikansk mäklare? Hört om t.ex. E Trade och Robin Hood, fast det kanske är margin konton? Min tanke är att föra över en summa så att min trading kassa består av en 1000-2000 dollar i USA. Via amerikansk mäklare så förväntar jag mig slippa växlingskostnaden och kanske få bättre courtage än vad jag får via avanza.

Även nyfiken på hur det blir med skatten. Vet att man skall betala skatt för utdelning till US. Men om man säg skulle skapa ett trading konto hos en amerikansk mäklare, så antar jag att de inte har ISK, vilket skulle innebära att man beskattas här i Sverige på 30%?
Började nämligen med aktiehandel efter att ISK kom till och jag är därför djupt osäker gällande bokföring av vinster och förluster som de som haft tidigare VP konton är mer vana vid. Tanken med tradingen i USA är ju även att det kommer vara daytrades till största del, så kan tänka mig att det blir stört omöjligt för mig att bokföra det hela?

Alla synpunkter och information mottages tacksamt!
Citera
2017-02-15, 11:14
Bannlyst
Man betalar väl 15% i skatt här och 15% där..
Citera
2017-02-17, 20:40
Medlem
Kebbabturkens avatar
Hej alla goa börshajar!

Vill köpa 500 andelar i en Amerikansk aktie Rennova Health Inc. för ca $31 (S&P 500).
Är ny på Avanza och undrar hur courtaget ser ut på den Amerikanska börsen? Vad får jag pröjsa totalt?

Min andra fråga är hur beskattningen ser ut. Endast 30% skatt på vinsten och that's it? Har vanligt Aktiekonto, ej ISK.
Citera
2017-02-17, 22:56
Medlem
Sneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Hej alla goa börshajar!

Vill köpa 500 andelar i en Amerikansk aktie Rennova Health Inc. för ca $31 (S&P 500).
Är ny på Avanza och undrar hur courtaget ser ut på den Amerikanska börsen? Vad får jag pröjsa totalt?

Min andra fråga är hur beskattningen ser ut. Endast 30% skatt på vinsten och that's it? Har vanligt Aktiekonto, ej ISK.

För amerikanska aktier betalar du mellan 1-12$ i lägsta courtage beroende på din valda courtageklass som du enkelt kan byta på Avanzas hemsida jag tror 1 gång i månaden (?)

De olika klasserna är: Start, Mini, Small, Medium, Fast Pris.

Ponera att du har courtageklass "Mini" och du köper dessa aktier för 31$ marknadsvärde bör courtaget inte överstiga 1$ eftersom beloppet är så lågt (31*8,91 = 276 SEK).

Handel utland: https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/handel-utland.html

Handel Sverige: https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/handel-sverige.html

Courtageklasser: https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/courtageklasser.html
Citera
2017-03-10, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
För amerikanska aktier betalar du mellan 1-12$ i lägsta courtage beroende på din valda courtageklass som du enkelt kan byta på Avanzas hemsida jag tror 1 gång i månaden (?)

De olika klasserna är: Start, Mini, Small, Medium, Fast Pris.

Ponera att du har courtageklass "Mini" och du köper dessa aktier för 31$ marknadsvärde bör courtaget inte överstiga 1$ eftersom beloppet är så lågt (31*8,91 = 276 SEK).

Handel utland: https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/handel-utland.html

Handel Sverige: https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/handel-sverige.html

Courtageklasser: https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/courtageklasser.html
Har du även koll på hur det funkar med att skatta och deklarera om man har ISK?

Är lite osäker på vad som menas med detta "På ett ISK eller en kapitalförsäkring dras endast utländsk källskatt, alltså ingen preliminärskatt dock kan man söka avräkning för den utländska källskatten.".
Citera
2017-03-11, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobspararen
Har du även koll på hur det funkar med att skatta och deklarera om man har ISK?

Är lite osäker på vad som menas med detta "På ett ISK eller en kapitalförsäkring dras endast utländsk källskatt, alltså ingen preliminärskatt dock kan man söka avräkning för den utländska källskatten.".

ISK skattas med en schablonskatt. Schablonintäkten kommer förtryckt i din deklaration och kommer automatiskt att beskattas med 30 %. Du behöver alltså inte göra något förutom att betala in summan som du debiteras.

Schablonskatten räknas ut på föjande sätt:

Värde kvartal 1: 10 000
Värde kvartal 2: 10 500
Värde kvartal 3: 11 000
Värde kvartal 4: 12 000

Summera ihop värdet och dividera med fyra --> 10 875 kr
Multiplicera 10 875 kr med schablonskattesatsen som är 1,4%
Det ger en schablonintäkt på 152,25 kr som beskattas med 30%.
Du är skyldig staten 45,675 kr i skatt.

Notera att värdeökningen i portföljen kan komma från insättningar mm, det är alltså ingen bra idé att ha pengar liggandes på ISK då du kommer få beskatta dem med.

Andra frågan:

På ISK får du själv ansöka om den utdelningen som du skattar i utlandet(15%), därför rekommenderas att man har utländska aktier på en kapitalförsäkring. Då står din mäklare på aktierna och de kommer sköta allt jobb för att få tillbaka utdelningen du missar, det tar dock en viss tid men du får 0% skatt på utländska aktier .
Citera
2017-03-19, 02:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
ISK skattas med en schablonskatt. Schablonintäkten kommer förtryckt i din deklaration och kommer automatiskt att beskattas med 30 %. Du behöver alltså inte göra något förutom att betala in summan som du debiteras.

Notera att värdeökningen i portföljen kan komma från insättningar mm, det är alltså ingen bra idé att ha pengar liggandes på ISK då du kommer få beskatta dem med.

Andra frågan:

På ISK får du själv ansöka om den utdelningen som du skattar i utlandet(15%), därför rekommenderas att man har utländska aktier på en kapitalförsäkring. Då står din mäklare på aktierna och de kommer sköta allt jobb för att få tillbaka utdelningen du missar, det tar dock en viss tid men du får 0% skatt på utländska aktier .
Super, tack för ett jättebra svar!
Citera
2017-03-19, 06:17
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Glöm inte att addera årets insättningar innan divisionen med 4.
Citera
2017-03-19, 11:56
Medlem
Husings avatar
Citat:
Andra frågan:

Nja, inte i min erfarenhet. Avanza rapporterar in erlagd utländsk källskatt till Skatteverket, så det dras allt av utan att jag behöver göra någonting alls. Mycket smidigt.

Däremot finns det spärrbelopp i ISK. Dels att du inte kan få tillbaka mer för utländsk källskatt än vad du skattar för ISK:t totalt (vet inte om detta är ett reellt problem, kanske om man bara har utländska högutdelare i sin portfölj), dels att man inte kan få avräkna mer än 500 kronor ifall man som helhet har ett underskott i inkomstslaget kapital (vanligast här är om man har ett stort bolån).

Så att ha utländska aktier i ett ISK behöver inte vara dumt, det beror bara på ens egna förutsättningar. Med ett ISK får man avräkning i deklarationen året efter. Med KF får man vänta typ tre år på att få tillbaka pengarna.
Citera
2017-03-19, 15:08
Avslutad
Citat:
Hur kan man räkna ut skatten på pengarna som man har liggandes på sitt ISK? Och är det isåfall bättre att jag för över de pengar jag har liggandes till mitt Aktie- och fondkonto istället? Antar att om man endast har pengarna liggandes och inte handlar så behöver man inte deklarera något?
Citera
2017-03-19, 15:55
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobspararen
Hur kan man räkna ut skatten på pengarna som man har liggandes på sitt ISK? Och är det isåfall bättre att jag för över de pengar jag har liggandes till mitt Aktie- och fondkonto istället? Antar att om man endast har pengarna liggandes och inte handlar så behöver man inte deklarera något?
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-ett-ISK.html

Likvider man inte fört över till sin ISK än ligger bäst på ett vanligt räntekonto.
Citera
2017-03-19, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-ett-ISK.html

Likvider man inte fört över till sin ISK än ligger bäst på ett vanligt räntekonto.
Vad heter räntekonto hos Avanza? Är det inte ett vanligt Aktie- och fondkonto?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in