2017-02-14, 20:25
Medlem
se rubrik.

Den ska kopplas in via USB säger vi men du kan välja själv. Är det svårt?
Citera
2017-02-14, 20:32
Medlem
Ungefär lika svårt som det är att göra en cykel av en bil.
Citera
2017-02-14, 20:47
Medlem
Servals avatar
Det skulle behövas en kontroller och någon form av batteribackup gissar jag.

Tror jag hade läst om hårddiskar baserad på ram-minnen innan SSD slog igen, kan dock inte hitta det nu.
Citera
2017-02-14, 20:57
Medlem
rawsezxs avatar
Låter väl som ett ganska roligt projekt.

Du måste nog skriva en helt egen HBA som har stöd att kunna access:a minnena, gissar att någon lämplig FPGA skulle kunna göra jobbet effektivt där den både har hand om själva RAM minnet och även USB kommunikationen mot datorn.

Sedan så krävs det förstås nån form av drivrutin gissar jag på. Samt ett backup batteri som bibehåller datat när du stänger av datorn.

Nån mer kunnig får fylla på!
Citera
2017-02-14, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Låter väl som ett ganska roligt projekt.

Du måste nog skriva en helt egen HBA som har stöd att kunna access:a minnena, gissar att någon lämplig FPGA skulle kunna göra jobbet effektivt där den både har hand om själva RAM minnet och även USB kommunikationen mot datorn.

Sedan så krävs det förstås nån form av drivrutin gissar jag på. Samt ett backup batteri som bibehåller datat när du stänger av datorn.

Nån mer kunnig får fylla på!

Ett kretskort med lite vippor och kontakter på där man kopplar in gamla ramminnen i en liten låda med ström till. Så man kan använda gamla ramminnen till nåt.

Nån elkille borde bygga och göra en video till kickstarter. Jag tror inte detta är ett så svårt projekt.
Citera
2017-02-14, 22:51
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Ingen ide.
Köp ett usb-minne i stället. Billigare och bättre. Om du behöver ett minne alltså.
Men om du vill meka är det bara att sätta igång och konstruera.
Tveksamt om du får det att funka. Men lycka till.
Citera
2017-02-15, 12:46
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
se rubrik.

RAM, om jag inte minns fel står det för Read Acces Memory och är inte gjorda för att lagra minne på det sättet du tänker. I SSD och USB-minnen är det en annan typ av minne som är gjort för lagring. Nu var det några år sen jag läste om detta, innan SSD-tiden men tror det är en dålig ide att använda just RAM-minnen. Någon som är mer uppdaterad om de olika minnestyperna och hur de fungerar?

Även rubriken blir fel då du nämner hårddisk och RAM i samma mening. En hårddisk heter just harddrive för att det är en mekanisk hårdvara. RAM är som ni vet en elektronisk komponent. Mer rätt vore "göra om RAM så man kan lagra data" för det är vad du är ute efter antar jag?
Citera
2017-02-15, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Ingen ide.
Köp ett usb-minne i stället. Billigare och bättre. Om du behöver ett minne alltså.
Men om du vill meka är det bara att sätta igång och konstruera.
Tveksamt om du får det att funka. Men lycka till.

Tror att ts vill ha utmaningar och inte är ute efter själva usb minnet.

Till ts underbart med människor som jobbar med teknik och inte backar för tokiga idéer.

Berätta gärna hur det gick!
Citera
2017-02-15, 12:54
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
RAM, om jag inte minns fel står det för Read Acces Memory och är inte gjorda för att lagra minne på det sättet du tänker. I SSD och USB-minnen är det en annan typ av minne som är gjort för lagring. Nu var det några år sen jag läste om detta, innan SSD-tiden men tror det är en dålig ide att använda just RAM-minnen. Någon som är mer uppdaterad om de olika minnestyperna och hur de fungerar?

Även rubriken blir fel då du nämner hårddisk och RAM i samma mening. En hårddisk heter just harddrive för att det är en mekanisk hårdvara. RAM är som ni vet en elektronisk komponent. Mer rätt vore "göra om RAM så man kan lagra data" för det är vad du är ute efter antar jag?

Är det hela inte definitionsmässigt omöjligt. ( Mer speciellt: vad man i viss logik kallar contradictio in adjecto ). Ett RAM-minne är väl en process, medan en hårddisk är något fysiskt. ?
Citera
2017-02-15, 13:00
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
se rubrik.

"Se rubrik" vill du 1) göra ramminnen som ska ersätta de som redan finns på hårddisken (cache-kretsarna) eller vill du 2) ta gamla ramminnen och göra om dem till en lagringsenhet?

Om det är 1) så är det fullt möjligt om minnena har samma specifikationer som hårddiskens cacheminnen, vilket de troligen inte har. Om det är 2) så haha ja det är egentligen inte svårt men en hel massa att göra. Tänk på att ram bara håller data medan de har ström, så du måste ha strömförsörjning till minnena när de inte är inkopplade i datorn och/eller datorn är avstängd (dvs en egentlig hårddisk är mycket mer praktisk...)
Citera
2017-02-15, 13:07
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Är det hela inte definitionsmässigt omöjligt. ( Mer speciellt: vad man i viss logik kallar contradictio in adjecto ). Ett RAM-minne är väl en process, medan en hårddisk är något fysiskt. ?
Ja det är en process och antar samma som du. Teoretiskt skulle ett RAM kanske kunna lagra data men är det praktiskt genomförbart? I praktiken skulle man behöva antingen så mycket kringutrustning så minnena skulle bli sekundära eller byggas om från grunden och då är de inga RAM längre.
Citera
2017-02-16, 00:08
Medlem
Detta finns, dock med SATA, inte USB.
i-RAM BOX
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto