På korta inrikes och Europaflygningar tycker jag nog att det regelmässigt är självklart att en statstjänsteman ska åka boskapsklass om man har det som policy. Långflygningar är faktiskt en annan sak. Dock tycker jag att man i det längsta ska försöka boka så att man får ta en hotellnatt innan mötet eller vad det är. Detta beror dock på vad man har för befattning och arbetsschema.
Jag flyger en hel del boskapsklass till Nordamerika och Asien och jag har mkt svårt att se att jag skulle palla att bara sätta mig i ett möte direkt. Det är näst intill omöjligt att hitta en bekväm sovställning med det benutrymmet.
De flesta myndigheter har ju fylliga HR-avdelningar med folk som inte gör något konkret. Istället för att låta tjänstemannen lösa detta själv tillsammans med nån jävla resebyrå som bara är ute efter att blåsa staten på så mkt som möjligt borde man kunna lägga resebokning eller attestering av denna på personalavdelningen. Det är en arbetsuppgift som väl matchar den kompetens som finns på HR-avdelningarna