Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-09, 12:34
  #85
Medlem
SecundusSilents avatar
Hela denna tråd är fylld av substanslös propaganda. De koreaner som Malaysia höll fångna för flera månader sedan och försökte pressa på erkännanden med helt illegitima metoder har släppts för länge sedan i brist på bevis. Nu offras ett antal skyldiga i en "Moskvarättegång" (iofs var Moskvarättegångarna fullt legitima och korrekta, men eftersom detta begrepp är synonymt med skåde-rättegång, så låt mig använda det).

Rättsskandal är det som pågår i Malaysia.
Citera
2017-12-07, 01:44
  #86
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlde...-dog-1.4882638
"Kim Jong-Nam, halvbror till Nordkoreas diktator Kim Jong-Un, hade ett dussin ampuller med motgift mot det dödliga nervgiftet VX i sin axelväska när han mördades." ...undrar varför mot just VX och då inte använda det?
__________________
Senast redigerad av Mploko 2017-12-07 kl. 01:52.
Citera
2017-12-07, 03:15
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mploko
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlde...-dog-1.4882638
"Kim Jong-Nam, halvbror till Nordkoreas diktator Kim Jong-Un, hade ett dussin ampuller med motgift mot det dödliga nervgiftet VX i sin axelväska när han mördades." ...undrar varför mot just VX och då inte använda det?

Synnerligen märkligt ? Antingen byttes väskan ut någon gång på flygplatsen. Eller så var de avsedda att upptäckas av sjukhuspersonalen och att de skulle änvändas till att dels rädda Kim Jong-Nam, dels rädda personal som kom i kontakt med giftet på flygplatsen. Om han tagit in dem själv på flygplatsen hade han säkerligen förstått att han kunde bli förgiftad med just VX, och fruktade för sitt liv. Undrar om han nu haft medicinska (import-) intyg på dessa ? Malaysia har hårda lagar emot att ta in speciella mediciner, eftersom motgiftet kan användas som en drog ?

Märkligt ?
Citera
2017-12-07, 16:49
  #88
Medlem
Mulla Krekars avatar
Hinner atropin verka om man käkar det?
Ni har väl sett filmen "The Rock"? När Nicolas Cage skjuter in atropin rakt i hjärtat efter att ha blivit exponerad av VX.
http://www.imdb.com/title/tt0117500/
Citera
2017-12-08, 22:40
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mploko
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlde...-dog-1.4882638
"Kim Jong-Nam, halvbror till Nordkoreas diktator Kim Jong-Un, hade ett dussin ampuller med motgift mot det dödliga nervgiftet VX i sin axelväska när han mördades." ...undrar varför mot just VX och då inte använda det?

Det var förmodligen Atropin i ampullerna, men det är mycket svårt att begripa varför han skulle bära omkring på detta preparat. Det är inget "normalt" läkemedel att bära omkring på, det finns normalt bara på sjukhusen, i ambulanser och liknande. Dessutom hade Kim 100 000 dollar i kontanter, och det brukade han gå omkring med på resor
Man kan kanske få reda på något om ursprunget av vart ampullerna kommer ifrån, tex fingeravtryck, DNA mm. Tex göra spektroskopiska analyser och tex analyser med isotopteknik, - Hur Kim har fått tag i dem, eller om väskan byttes ut på flygplatsen. Och att de varit ett "villospår".

Det är helt orimligt med ett dussin ampuller, en ska normalt räcka. Man hinner inte öppna och injicera 12 stycken på den korta tid som står till buds.

Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Hela denna tråd är fylld av substanslös propaganda. De koreaner som Malaysia höll fångna för flera månader sedan och försökte pressa på erkännanden med helt illegitima metoder har släppts för länge sedan i brist på bevis. Nu offras ett antal skyldiga i en "Moskvarättegång" (iofs var Moskvarättegångarna fullt legitima och korrekta, men eftersom detta begrepp är synonymt med skåde-rättegång, så låt mig använda det).

Rättsskandal är det som pågår i Malaysia.

Haha, jag tror att Pravdas chefredaktör SecundusSilent nu börjat tappa masken lite grand ?
Ser jag en spricka i fasaden här ?

Vad är förklaringen här till att en man dog hastigt på flygplatsen i Kuala Lumpur ? Är allt bara hittepå ?
Varför skulle man iscensätta sådant hittepå-projekt då ?
Är det en upprepning av månlandningen eller 9/11 enligt er ?

Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Hinner atropin verka om man käkar det?
Ni har väl sett filmen "The Rock"? När Nicolas Cage skjuter in atropin rakt i hjärtat efter att ha blivit exponerad av VX.
http://www.imdb.com/title/tt0117500/

Nej, troligen inte, Det ska inte sprutas in i hjärtat nä, det är farligt. Det hinner inte ta tillräckligt fort om man äter det. Oralt intag kan ta upp till 45 minuter, Antingen en injektion i en ven eller intramuskulärt i tex låret ska duga. De autoinjektorerna som militären har är avsedda att sättas i låret. Och har en liten ampull med tex en fjäder som trycker in vätskan

Man kan jämföra det med en diabetespenna, fast gör lite ondare, bla är nålen grövre osv.
Intravenöst tar det drygt en minut, intramuskulärt tar det allt ifrån 5-10 minuter innan motgiftet finns överallt i kroppen

Men mycket osäkert i detta aktuella fallet om det skulle ha hjälpt, Man kan nog utgå ifrån att Kim Jong-Nam inte skulle kunnat administrerat motgiftet självt så snart VX2 börjat verka.

Döden inträder inom cirka 15-20 minuter av VX/VX2, men kan gå lite fortare om det tex är varmt och personen har en förhöjd puls och cirkulation vid förgiftningstillfället.
Citera
2017-12-09, 00:15
  #90
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Haha, jag tror att Pravdas chefredaktör SecundusSilent nu börjat tappa masken lite grand ? Ser jag en spricka i fasaden här ? Vad är förklaringen här till att en man dog hastigt på flygplatsen i Kuala Lumpur ? Är allt bara hittepå ?Varför skulle man iscensätta sådant hittepå-projekt då ? Är det en upprepning av månlandningen eller 9/11 enligt er ?

Inga fler frågor?

Du försöker ju själv begripa händelseförloppet bland all (des)information som läcker ut. Detta med dessa förmodade ampuller är ju bara en av en mängd märkliga händelser, där den första märkligheten var att det var S.Korea som först av alla rapporterade om att denna person blivit mördad långt borta i Malaysia!

Jag säger som kamrat Vladimir Lenin: Ställ dig frågan vem som tjänar på det och du erhåller ett adekvat svar på frågan om vem som ligger bakom det.
Citera
2017-12-09, 02:57
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Du försöker ju själv begripa händelseförloppet bland all (des)information som läcker ut. Detta med dessa förmodade ampuller är ju bara en av en mängd märkliga händelser, där den första märkligheten var att det var S.Korea som först av alla rapporterade om att denna person blivit mördad långt borta i Malaysia!

Vadå desinformation ? Skulle Malaysia ha hittat på hela händelseförloppet, eller ?
Och hittat på det här med ampullerna ?
Som jag skrivit i förra inlägget så är Atropin inget allmänt läkemedel för gemene man. Det är ingen vits att bära omkring på det. Jag vet inga som använder det för att tex knarka på. Antagligen ganska värdelöst som knark skulle jag tro. Ögonläkare använder dock Atropin dagligen, men det är just för en speciell undersökning där man droppar detta i ögonen. 12 ampuller kan nog räcka för en hel årsförbrukning för en vanlig ögonläkare.

Enbart Atropin brukar inte räcka som motgift för VX-förgiftning, så jag skulle vilja säga att det är något som är riktigt lurt med dessa ampuller skulle jag tro.

Gissningsvis så visste Kim Jong-Nam om att han skulle utsättas för VX-förgiftning, men det verkar ju helt onödigt att kånka omkring med 12 ampuller, när 1-3 skulle räcka, Men fan vet om Kim visste om att han riskerade att bli förgiftad ? Några kanyler och sprutor hade han tydligen inte med sig. Kanylerna syns i och för sig på flygplatsens röntgen. Kanyler och sprutor är nödvändigt för att kunna få in motgiftet så snabbt som möjligt.

Vid VX-förgiftning så fylls lungorna så snabbt med vätska att patienten kvävs (drunknar).

Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Jag säger som kamrat Vladimir Lenin: Ställ dig frågan vem som tjänar på det och du erhåller ett adekvat svar på frågan om vem som ligger bakom det.

Är det ett utslag av någon slags morbid humor hos dig ? Jag kommer osökt att tänka på ishackamordet på Leonid Trotskij, men men det är ju som det är. Stalin var ju beställare av den utrensningen. Onödigt grymt tycker jag i alla fall.

Jag har mycket svårt att se att någon skulle "tjäna på" mordet på Kim Jong-Nam utom NK själva. Inte Malaysia eller SydKorea heller. Han var ingen känd figur vare sig i Väst eller i SydKorea. Ingen politisk aktivist heller, helt enkelt någon slags avdankad byråkrat i NK. Det är möjligt att han röjdes ur vägen för att han misslyckats med några affärer.

Eller att man ifrån NKs sida misstänkte att han skulle hoppa av och utgöra en pinsamhet för NK, och avslöja NKs skumraskeri ?

Skulle då någon annan underrättelsetjänst ha utfört detta då ? Finns inget att tjäna på detta mord, tycker jag - Nej, jag får inte ihop det, att använda tex VX som metod är bisarrt tycker jag självt - men SecundusSilent kanske har ett tips ?
Hint:
Sionisterna och Mossad tro ? Så att det passar in med somligas världsbild jag menar, typ...
Citera
2017-12-09, 04:50
  #92
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Vadå desinformation ? Skulle Malaysia ha hittat på hela händelseförloppet, eller ?
Och hittat på det här med ampullerna ?
Som jag skrivit i förra inlägget så är Atropin inget allmänt läkemedel för gemene man. Det är ingen vits att bära omkring på det. Jag vet inga som använder det för att tex knarka på. Antagligen ganska värdelöst som knark skulle jag tro. Ögonläkare använder dock Atropin dagligen, men det är just för en speciell undersökning där man droppar detta i ögonen. 12 ampuller kan nog räcka för en hel årsförbrukning för en vanlig ögonläkare.

Enbart Atropin brukar inte räcka som motgift för VX-förgiftning, så jag skulle vilja säga att det är något som är riktigt lurt med dessa ampuller skulle jag tro.

Gissningsvis så visste Kim Jong-Nam om att han skulle utsättas för VX-förgiftning, men det verkar ju helt onödigt att kånka omkring med 12 ampuller, när 1-3 skulle räcka, Men fan vet om Kim visste om att han riskerade att bli förgiftad ? Några kanyler och sprutor hade han tydligen inte med sig. Kanylerna syns i och för sig på flygplatsens röntgen. Kanyler och sprutor är nödvändigt för att kunna få in motgiftet så snabbt som möjligt.

Vid VX-förgiftning så fylls lungorna så snabbt med vätska att patienten kvävs (drunknar).



Är det ett utslag av någon slags morbid humor hos dig ? Jag kommer osökt att tänka på ishackamordet på Leonid Trotskij, men men det är ju som det är. Stalin var ju beställare av den utrensningen. Onödigt grymt tycker jag i alla fall.

Jag har mycket svårt att se att någon skulle "tjäna på" mordet på Kim Jong-Nam utom NK själva. Inte Malaysia eller SydKorea heller. Han var ingen känd figur vare sig i Väst eller i SydKorea. Ingen politisk aktivist heller, helt enkelt någon slags avdankad byråkrat i NK. Det är möjligt att han röjdes ur vägen för att han misslyckats med några affärer.

Eller att man ifrån NKs sida misstänkte att han skulle hoppa av och utgöra en pinsamhet för NK, och avslöja NKs skumraskeri ?

Skulle då någon annan underrättelsetjänst ha utfört detta då ? Finns inget att tjäna på detta mord, tycker jag - Nej, jag får inte ihop det, att använda tex VX som metod är bisarrt tycker jag självt - men SecundusSilent kanske har ett tips ?
Hint:
Sionisterna och Mossad tro ? Så att det passar in med somligas världsbild jag menar, typ...


Ja, vilka kunde ha intresse av att sabotera relationen mellan Malaysia och DFR Korea - en relation som till och med innebar visumfrihet och koreanska företag med säte i Malaysia?

De vanliga misstänkta, är min gissning – vilket förstås också en intelligent person som du kommit fram till, men kan inte medge av ideologiska skäl, får jag nog förmoda.

Du minns säkert nedskjutningen av det ryska planet i Turkiet/Syrien för något år sedan. Vilka kunde ha intresse av att det sköts ned? Var det Ankara eller Moskva? Knappast, utan de vanliga misstänkta även denna gång. Sedan kom det fram att piloten var knuten till den konspiration som försökte fälla Erdoğan i en statskupp som troligen de vanliga misstänkta också låg bakom. Efter denna kupp åkte piloten i fängelse och relationerna mellan Moskva och Ankara normaliserades – ja inte bara det, de blev betydligt bättre, medan relationen mellan Ankara och de vanliga misstänkta blev ganska så mycket sämre.

Nu tror jag inte att händelsen på lågbudgetflygplatsen utanför Kuala Lumpur kommer att sluta så lyckligt, eftersom den geopolitiska dynamiken är annorlunda här – men jag tror nog att Kuala Lumpur så småningom kommer att fatta vilken bricka de satts att spela av just de vanliga misstänkta och då kommer en mer adekvat reaktion än vi hittills sett.
__________________
Senast redigerad av SecundusSilent 2017-12-09 kl. 05:28.
Citera
2017-12-09, 12:07
  #93
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nej, troligen inte, Det ska inte sprutas in i hjärtat nä, det är farligt. Det hinner inte ta tillräckligt fort om man äter det. Oralt intag kan ta upp till 45 minuter, Antingen en injektion i en ven eller intramuskulärt i tex låret ska duga. De autoinjektorerna som militären har är avsedda att sättas i låret. Och har en liten ampull med tex en fjäder som trycker in vätskan

Man kan jämföra det med en diabetespenna, fast gör lite ondare, bla är nålen grövre osv.
Intravenöst tar det drygt en minut, intramuskulärt tar det allt ifrån 5-10 minuter innan motgiftet finns överallt i kroppen

Men mycket osäkert i detta aktuella fallet om det skulle ha hjälpt, Man kan nog utgå ifrån att Kim Jong-Nam inte skulle kunnat administrerat motgiftet självt så snart VX2 börjat verka.

Döden inträder inom cirka 15-20 minuter av VX/VX2, men kan gå lite fortare om det tex är varmt och personen har en förhöjd puls och cirkulation vid förgiftningstillfället.
Är du säker på att det hinner hjälpa vid intramuskulär administrering?

För jag kom ju på att det var atropin jag fick inför ECT-behandling för att man inte skulle få så mycket saliv i munnen under behandlingen. Jag fick ju de behandlingarna polikliniskt men fick lägga in mig kvällen innan de första gångerna, eftersom jag skulle få atropin-sprutan i skinkan runt kl. 05 på morgonen. Behandlingen genomfördes vid 07.

Men sen efter 2-3 ggr frågade jag narkosläkaren om det inte fungerade att ge atropin intravenöst så att det verkar direkt istället. O jo, det var helt ok, varför de inte tänker på det själv förblir en gåta. Så slapp jag lägga in mig kvällen innan, utan kunde sova hemma o komma dit runt 06 istället.
Citera
2017-12-10, 00:26
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Ja, vilka kunde ha intresse av att sabotera relationen mellan Malaysia och DFR Korea - en relation som till och med innebar visumfrihet och koreanska företag med säte i Malaysia?

De vanliga misstänkta, är min gissning – vilket förstås också en intelligent person som du kommit fram till, men kan inte medge av ideologiska skäl, får jag nog förmoda.

Om det är ett verk av CIA så är det ju just mycket märkligt agerande för att undanröja en person. Märkligt att CIA har tillgång till agenter som ser på pricken ut att vara agenter ifrån NK ?

Men CIA kan ju göra allt, åtminstone om man har fantasi nog för att vara gåsleverkommunist
Säkert var det också CIA som utförde det sk paraplymordet i London år 1978 ?

Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Är du säker på att det hinner hjälpa vid intramuskulär administrering?

För jag kom ju på att det var atropin jag fick inför ECT-behandling för att man inte skulle få så mycket saliv i munnen under behandlingen. Jag fick ju de behandlingarna polikliniskt men fick lägga in mig kvällen innan de första gångerna, eftersom jag skulle få atropin-sprutan i skinkan runt kl. 05 på morgonen. Behandlingen genomfördes vid 07.

Men sen efter 2-3 ggr frågade jag narkosläkaren om det inte fungerade att ge atropin intravenöst så att det verkar direkt istället. O jo, det var helt ok, varför de inte tänker på det själv förblir en gåta. Så slapp jag lägga in mig kvällen innan, utan kunde sova hemma o komma dit runt 06 istället.

Inte 17 vet jag - eftersom militären har tagit fram autoinjektorerna så antar jag att de fungerar hyfsat bra, Att de är i alla fall något slags försvar emot förgiftningen. Man kan ju inte förvänta sig att meniga ska kunna leta vener, att trycka i preparatet eftersom de kan bli tillfälligt såsiga. Brukar innehålla lite Diazepam, dvs Stesolid elr liknande.

Sen om autoinjektorerna fungerar i skarpt läge, nja det är väl ingen som är säkra på detta.

Så tyvärr kan jag inte ge ett rakt svar på detta. Men Atropin-spruta brukar väl ges vid rätt så många tillfällen då narkos är aktuellt
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2017-12-10 kl. 00:37.
Citera
2018-01-22, 05:14
  #95
Medlem
Kim Jun-nam var en playboy som ibland salde interviews for pengar. Men i NK ar det mycket viktigt med blodslinjen till Kim den 1:e.

Ryktet hos exil koreaner ar:
Kim Jung-nam med stod av exil NK, Kina och USA skulle lanseras som den ratta ledaren till NK (men i verkligheten endast en puppy). Han var den aldsta sonen.

Varfor Malaysia?
Malaysia ekonomi domineras av Kineser som har bott dar mycket lange, arhundraden. Och omkring 1965 var det i narmaste inbordeskrig mellan Malajer och Kineser ( i USA och Europa kallades dom kommunister). Singapore som domineras av Kineser lamnade unionen med Malaysia.

Sen borjan av 00 talet har Jun-nam familj levt i Kina. Att atacken hande i Malaysia var att visa att Kina inte kunde beskydda Jun-nam och hans familj.

Nu star hoppet hos manga Koreaner till hans son Han-sol. Som efter attacken har levt pa hemlig ort.

Kinas fd utrikesminister skrev en langre artikel bara manader efter Jung-na, dod om hur man skulle kunna losa NK.
1. Krig, det skulle forvandla hela Korea till svart skog.
2. Palatsrevolt, det skulle inte fungera ty fatson den 3e sitter idag mycket starkt.
3. Forhandlingar var idag det enda vettiga.
Citera
2018-01-22, 05:30
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Hela denna tråd är fylld av substanslös propaganda. De koreaner som Malaysia höll fångna för flera månader sedan och försökte pressa på erkännanden med helt illegitima metoder har släppts för länge sedan i brist på bevis. Nu offras ett antal skyldiga i en "" (iofs var Moskvarättegångarna fullt legitima och korrekta, men eftersom detta begrepp är synonymt med skåde-rättegång, så låt mig använda det).

Rättsskandal är det som pågår i Malaysia.


Haha,
Moskvarättegång, roligt skamt. Kim den 1e kom till makten for att han var Stalins knahund. Idag ar NK mastare pa moskvarattegang.

Malaysia vad skall man saga om detta land. I slutet av 80 talet hade jag manga samtal med Malajer som studerade i England och de pratade mycket om "Asian-values" men sen manga ar sitter ledaren for Asia values i fangelse i vad som mig verkar vara en politisk rattegang (ironisk twist). Personligen delar jag inte asien values i Malaysia ty den ekonomiska eliten ar hos Kineser men den politiska hos Malajer. Kineser och Malajer har helt olika kulturer.. For mig var Asien values samma skit som Hitler sa om Judarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback