Citat:
Ursprungligen postat av
Mikael861
Jag har hört talas om "dubbelsidiga" Laplace-transformer, som tydligen ska ha oändlighet som "gräns" åt båda hållen (negativ och positiv oändlighet).
Exakt hur pass annorlunda är såna transformer från vanliga enkelsidiga transformer?
Kan man göra så att man bara helt enkelt delar upp en dubbelsidig transform i två enkelsidiga transformer och byter tecken så att man får två enkelsidiga transformer med oändlighet som övre gräns, eller finns det några andra luriga skillnader också?
Kort sagt - kan man betrakta en dubbelsidig Laplace-transform som summan av två enkelsidiga transformer?
Och vad får en sån transform för konsekvenser i verkliga livet?
Det är större skillnad än så på dem. Den enkelsidiga är kausal, den börjar vid tiden t=0. Med andra ord så tar den inte hänsyn till vad som har hänt bakåt i tiden (eller framåt i tiden(?), jag kan inte påstå att jag har koll på det här än. Men alla verkliga, fysiska, system är i princip kausala tror jag, just för att systemet inte kan veta vad som kommer att hända innan det har hänt). Den enkelsidiga och dubbelsidiga är desamma däremot för signaler som är 0 innan t=0.
Region Of Convergence (ROC) är normalt heller inte samma.
Finns mycket mer att säga om detta, men som sagt, jag har inte särskilt bra koll (även om jag "borde" ha det vid det här laget).
Det finns dock massor av ställda frågor om just detta ute på nätet, med bra svar från kunnigt folk. Så lita inte på mig, googla hellre.