2017-02-12, 22:37
Medlem
Whiteejacks avatar
Jag har en fundering, jag vart nämligen på en gruppintervju för ca 2-3 veckor sedan.
De skulle återkoppla typ nu snart.

Men de gör ju anteckningar kring personer i gruppintervjun och har förmodligen alla anteckningar klara efter gruppintervjun, så varför måste det ta 2-3 veckor ca för att få ett jobb besked?

Jag kan vänta, det är inte det.

Jag undrar mer varför/anledning till väntetiden

Letar dem bättre alternativ?
Är det pga det är ingen idé att erbjuda nån anställning medans processen av intervjuer pågår fortfarande?

Eller vad tror ni/vet ni? Kanske ni själva är rekryterare eller vet hur det funkar?

TILLÄGG: Ja man blir garanterat ett svar, så säg inte att många arbetsgivare hör inte av sig ens lalala, utan det gäller ett företag som ger alltid svar oavsett nejtack eller ja till anställning. Oftast tar det 2-4veckor.
Citera
2017-02-12, 22:39
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteejack
Jag har en fundering, jag vart nämligen på en gruppintervju för ca 2-3 veckor sedan.
De skulle återkoppla typ nu snart.

Men de gör ju anteckningar kring personer i gruppintervjun och har förmodligen alla anteckningar klara efter gruppintervjun, så varför måste det ta 2-3 veckor ca för att få ett jobb besked?

Jag kan vänta, det är inte det.

Jag undrar mer varför/anledning till väntetiden

Letar dem bättre alternativ?
Är det pga det är ingen idé att erbjuda nån anställning medans processen av intervjuer pågår fortfarande?

Eller vad tror ni/vet ni? Kanske ni själva är rekryterare eller vet hur det funkar?

TILLÄGG: Ja man blir garanterat ett svar, så säg inte att många arbetsgivare hör inte av sig ens lalala, utan det gäller ett företag som ger alltid svar oavsett nejtack eller ja till anställning. Oftast tar det 2-4veckor.

Vi vill intervjua klart alla ifall någon bättre dyker upp... Det stör mig lite, för ibland tappar man bra personer som tröttnar på väntan, så står man där med ingen alls till slut.

De som är helt ointressanta får dock svar snabbt.
Citera
2017-02-12, 22:51
Medlem
Vi kör de intervjuer vi planerat, vilket kan ta 5-10 arbetsdagar att beta igenom. Därefter följer en urvalsprocess där en handfull personer + HR får säga sitt. Därefter kontaktas de sökande som gått vidare. Därför tar det 1-3 veckor.
Citera
2017-02-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Vi vill intervjua klart alla ifall någon bättre dyker upp... Det stör mig lite, för ibland tappar man bra personer som tröttnar på väntan, så står man där med ingen alls till slut.

De som är helt ointressanta får dock svar snabbt.
sant. när jag fick ett nej väntade jag 2 dagar typ
när jag fick ja tog det ca 2 veckor
Citera
2017-02-12, 23:24
Medlem
De vill ha det bästa alternativet. Sedan kan det bero på den / de som ska göra valet. De kollar upp din bakgrund, din facebook. Ringer till referenser mm. Rekrytering är en jobbig process. Felrekrytering är en dyr historia som de vill undvika.
Citera
2017-02-14, 17:34
Medlem
ArkadSs avatar
Beror väl oftast på att man inte har tid att följa upp deadlinen man satt, då mkt annat kommer i vägen. Gäller väl i synnerhet de branscher där man har en hög arbetsbelastning.
Citera
2017-02-23, 13:07
Medlem
För att desperata arbetssökare är slit-och-slängprodukter, ju lägre kvalificerat jobb/ju fler likvärdiga kandidater som är aktuella ju mer utbytbar är man, och ur arbetsgivarnas perspektiv ska arbetstagarna vara glada om de ges jobb överhuvudtaget oavsett arbetsvillkor.

Större företag har account managers som är en personlig kontaktperson för en viss kund och ska få kunden att stanna hos företaget. Om dessa account managers skulle behandla sina kunder likadant som rekryterare behandlar arbetssökande så skulle kunderna försvinna.

Jobben som dröjt som längst för mig att få svar på är statliga jobb där jag fått mail cirka 3-4 veckor senare om att jag inte gått vidare i processen. Förutom då jag för några år sen var på intervju för ett jobb som ekonomiassistent via ManPower när jag pluggade, jag klarade ett bokföringsprov och skulle bli återkopplad men fick aldrig svar förrän jag mejlade rekryteraren cirka 3 veckor efter intervjun. Då fick jag svaret ett ManPowers kund inte varit anträffbar, sen blev det ingen mer kontakt. Övervägde att åka hem till rekryteraren och misshandla henne men det stannade i fantasistadiet.
Citera
2017-02-24, 00:50
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
För att desperata arbetssökare är slit-och-slängprodukter, ju lägre kvalificerat jobb/ju fler likvärdiga kandidater som är aktuella ju mer utbytbar är man, och ur arbetsgivarnas perspektiv ska arbetstagarna vara glada om de ges jobb överhuvudtaget oavsett arbetsvillkor.

Större företag har account managers som är en personlig kontaktperson för en viss kund och ska få kunden att stanna hos företaget. Om dessa account managers skulle behandla sina kunder likadant som rekryterare behandlar arbetssökande så skulle kunderna försvinna.

Jobben som dröjt som längst för mig att få svar på är statliga jobb där jag fått mail cirka 3-4 veckor senare om att jag inte gått vidare i processen. Förutom då jag för några år sen var på intervju för ett jobb som ekonomiassistent via ManPower när jag pluggade, jag klarade ett bokföringsprov och skulle bli återkopplad men fick aldrig svar förrän jag mejlade rekryteraren cirka 3 veckor efter intervjun. Då fick jag svaret ett ManPowers kund inte varit anträffbar, sen blev det ingen mer kontakt. Övervägde att åka hem till rekryteraren och misshandla henne men det stannade i fantasistadiet.

BAM! Det där har jag varit med om många gånger.

Har "kunden" verkligen varit oanträffbar?

Fanns det ett uppdrag från första början?

Gjorde man bort sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in