2017-02-12, 20:26
Medlem
Hej, har på sistone spanat in en del iPhones på blocket och det är väldigt svårt att motstå att inte köpa. Dock så är jag lite osäker på att ge mig in i marknaden med tanke på att stulna mobiler är rätt vanligt. Står mycket om olåsta och låsta mobiler, hur kollar jag så att den är olåst och inte stulen?
Citera
2017-02-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josfal2020
Hej, har på sistone spanat in en del iPhones på blocket och det är väldigt svårt att motstå att inte köpa. Dock så är jag lite osäker på att ge mig in i marknaden med tanke på att stulna mobiler är rätt vanligt. Står mycket om olåsta och låsta mobiler, hur kollar jag så att den är olåst och inte stulen?

Om du inte har möjlighet att testa den fysiskt först så kan du ju förstås inte veta om den är olåst eller inte. Om den är stulen går inte heller att veta, sådant lämnar inga märken.
Citera
2017-02-12, 20:52
Medlem
Westridges avatar
Hur är det med Apple-ID och sånt. Kan det kollas upp via det om telefonen är stulen?
Citera
2017-02-13, 00:21
Medlem
Be alltid om IMEI nr för då kan du själv kontrollera det.
Citera
2017-02-13, 00:59
Medlem
AIKDaniels avatar
Det som tyvärr är rätt vanligt med begagnade telefonen är att de säljs av ordinarie ägare, inga konstigheter.
Väl därefter spärrar ägaren telefonen och säger att den är stulen. Då kan jag säga att det blir väldigt svårt för dig att släppa på spärren.

Avstå helst att köpa saker begagnat av folk du inte känner
Citera
2017-02-13, 07:02
Medlem
borrizs avatar
Det bästa är att du köper en rekonditionerad telefon. Förutom att säljaren har testat telefonen så brukar du även få garanti på luren.
Citera
2017-02-14, 22:55
Medlem
swebarbs avatar
Se till att du får med kvitto när den är köpt och kan testa den på plats då kan man väl inte bli blåst.
Citera
2017-02-14, 23:07
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIKDaniel
Det som tyvärr är rätt vanligt med begagnade telefonen är att de säljs av ordinarie ägare, inga konstigheter.
Väl därefter spärrar ägaren telefonen och säger att den är stulen. Då kan jag säga att det blir väldigt svårt för dig att släppa på spärren.

Avstå helst att köpa saker begagnat av folk du inte känner
Varför gör de detta om de sålt mobilen?

Är väl för övrigt bara att be om kvitto?
Citera
2017-02-14, 23:36
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar

För att kunna anmäla luren som stulen och blåsa försäkringsbolaget såklart.
För övrigt skriver många återförsäljare sina kvitton på vanliga A4-papper vilket gör det busenkelt att knåpa ihop ett falskt kvitto.
Senast redigerad av X_surfer 2017-02-14 kl. 23:39.
Citera
2017-02-15, 02:54
Medlem
AIKDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar

Exakt som personen innan skrev, detta är väldigt vanligt just med försäljning av telefoner via blocket som exempel.

Kvitton på telefoner är oftast väldigt defusa då det oftast är abonnemang (folk köper givetvis kontant också) o då blir det lite vaj med just självs kvittot iom avtalet
Citera
2017-02-15, 11:38
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
För att kunna anmäla luren som stulen och blåsa försäkringsbolaget såklart.
För övrigt skriver många återförsäljare sina kvitton på vanliga A4-papper vilket gör det busenkelt att knåpa ihop ett falskt kvitto.
Lösningen till det är väl att köpa mobilen på Tradera och enbart betala med Klarna/PayPal? Då kan du ju bara kräva pengarna tillbaka.
Citera
2017-02-15, 12:29
Medlem
när man köper en begagnad iPhone ska man alltid be om kvitto! Ifall telefonen är låst via icloud så är det bara orginalkvittot som hjälper! Sen kan man bli dömd om man köper begagnat utan orginalkvitto i sverige! Be alltid om orginalkvitto när man handlar begagnat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in