2017-02-12, 17:26
Medlem
Hej

Jag har är student och är i behov av en bärbar dator. Men jag vill helst köpa en dator på delbetalning.
Jag försökte ansöka om sibakort (kreditkort) på nätet men blev inte godkänd eftersom att jag är student.

Men sedan såg jag på sibas hemsida att de också hade sibakort student, det enda kravet var att man hade studentkortet. Tror ni att man blir godkänd även om man inte blev det på vanliga kortet? Vad är skillnad mellan de två kort? Förutom CSN inkomsten så jobbar jag också som timvikarie några gånger i månaden.
Citera
2017-02-12, 21:10
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitasi
Hej

Jag har är student och är i behov av en bärbar dator. Men jag vill helst köpa en dator på delbetalning.
Jag försökte ansöka om sibakort (kreditkort) på nätet men blev inte godkänd eftersom att jag är student.

Men sedan såg jag på sibas hemsida att de också hade sibakort student, det enda kravet var att man hade studentkortet. Tror ni att man blir godkänd även om man inte blev det på vanliga kortet? Vad är skillnad mellan de två kort? Förutom CSN inkomsten så jobbar jag också som timvikarie några gånger i månaden.

Sibakort student är även det ett kreditkort, och en grund för att få ha ett sådant är en inkomst. Nu hittar jag ingenting specifikt gällande Sibakort Students beviljningskriterier, men ska du ha en kredit på 15 000 så lär du behöva årsinkomst på 50 000 före skatt.

Lättaste sättet att få reda på det är att ansöka om det
Effektiv räntan verkar lite sådär faktiskt;
Effektiv ränta Sibakort
Citera
2017-02-17, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitasi
Hej

Har du en deklarerad årsinkomst från 2015 så blir du godkänd ett Siba Studentkort.
Siba-student har inte lika många olika delbetalningsmöjligheter som vanliga Siba-kortet, men du får ändå delbetala räntefritt
Mecenat-kortet behövs inte tas med, utan bara legitimation. Banken söker på Mecenats hemsida på ditt personnummer för att bekräfta att ett giltligt Mecenat-kort finns utfärdat.

OBS! Studierna måste vara "eftergymnasiala" - alltså all annan utbildning förutom gymnasium.

Siba Student kan inte ansökas om på hemsidan heller, utan görs direkt i butik
Citera
2017-02-18, 00:32
Medlem
Jag fick ett Siba kort med 10.000 kr kredit när jag var student för ett par år sedan, helt utan inkomst.
Citera
2017-02-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Jag fick ett Siba kort med 10.000 kr kredit när jag var student för ett par år sedan, helt utan inkomst.

Återigen, man behöver ha någon tusenlapp i taxerad årsinkomst för att det ska gå igenom. 0kr fungerar inte.
Citera
2017-02-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theputt
Återigen, man behöver ha någon tusenlapp i taxerad årsinkomst för att det ska gå igenom. 0kr fungerar inte.

Ok det kan säkert stämma, dock kvarstår faktum att jag fick det ytan inkomst alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in