2017-02-12, 09:42
Medlem
Enligt bildspelet nedan skall man renovera sitt kulturminnesmärkta klubbhus om 53m2 vid Djurgårdsbron för 4.2 miljoner. Inga om- eller tillbyggnader skall ske.

4.2 MSEK ger en kostnad per m2 om 79000kr. Byggkostnaden för en villa ligger på omkring 20-25000kr/m2.

Förvisso brukar man tala om "Östermalmspriser", men detta är väl ändå att ta i.

bildspelet är skapat av KMK:are mot korruption, samt innehåller mer detaljerad info om det hela.

https://www.youtube.com/watch?v=Rn4RxO0AQBA&feature=youtu.be

http://www.kmk.a.se/nyheter/#kmk:s-styrelse-informerar.kmk
Citera
2017-02-12, 11:09
Bannlyst
Måste säga att jag blev alldeles rörd av bildspelet. Fantastiskt!
Citera
2017-02-12, 11:32
Medlem
Kennethkvartings avatar
Rörd blev jag väl inte av bildspelet, men jag känner att jag vill dela ut en virtuell klapp på axeln åt de som har sammanställt uppgifterna.

Nu är jag inte medlem i KMK, men om jag var det skulle jag bli jävlart vansinnig, klockrent exempel på korrupt styrelse.
Citera
2017-02-12, 12:02
Medlem
NorthSNKRs avatar
Styrelsen har anledning att bli lite svettiga.
Bra bildspel!

"Meddelande från KMK:s styrelse med anledning av ombyggnaden av vårt klubbhus.
Den kritik rörande ombyggnationen av klubbhuset på Strandvägen 56 som riktats mot styrelseledamöter och funktionärer de senaste dagarna är allvarlig.

KMK:s styrelse har sammanträtt under lördagen den 11 februari 2017.
För att ytterligare påvisa att processen gått rätt till beslöts vid mötet att lämna i uppdrag till en oberoende part att genomlysa den upphandlingsprocess som förevarit och som ifrågasatts. Rapporten kommer att delges KMK:s medlemmar.

/KMK:s styrelse 2017-02-11 Stockholm"
Senast redigerad av NorthSNKR 2017-02-12 kl. 12:05.
Citera
2017-02-12, 13:24
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Styrelsen har anledning att bli lite svettiga.
Bra bildspel!

"Meddelande från KMK:s styrelse med anledning av ombyggnaden av vårt klubbhus.
Den kritik rörande ombyggnationen av klubbhuset på Strandvägen 56 som riktats mot styrelseledamöter och funktionärer de senaste dagarna är allvarlig.

KMK:s styrelse har sammanträtt under lördagen den 11 februari 2017.
För att ytterligare påvisa att processen gått rätt till beslöts vid mötet att lämna i uppdrag till en oberoende part att genomlysa den upphandlingsprocess som förevarit och som ifrågasatts. Rapporten kommer att delges KMK:s medlemmar.

/KMK:s styrelse 2017-02-11 Stockholm"
Alltså, man tar sig för pannan. Sjukt rutten styrelse...hoppas de åker dit så inihelvete.
Den där rapporten ska bli intressant att läsa. Och den kommande domen.
Citera
2017-02-14, 10:46
Medlem
NorthSNKRs avatar
Blev det lugnt i ankdammen?
Citera
2017-02-14, 17:25
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Blev det lugnt i ankdammen?
Jag tvivlar på att styrelsen har hunnit engagera en "oberoende part" som dessutom hunnit sammanställa en rapport på tre dagar.
Den som väntar på nåt gott...
Citera
2017-02-14, 17:36
Medlem
tzjs avatar
Fulspel så det lyser om det. Bra uppdagat och jag hoppas det svettas i båtklubbens styrelse nu.
Citera
2017-02-14, 19:06
Medlem
Affären med klubbhuset är inte det den enda oegentligheten i KMK. Klubben har i alla år varit genomsyrad av nepotism och kompisaffärer, allt på de vanliga medlemmarnas bekostnad. Som ett exempel i den långa raden mygelaffärer kan nämnas klubbtidningen KMKnytt. Vem är det som tjänar grova pengar på att producera den till en ohemul kostnad? Jo, sambon till ordföranden i KMK:R (klubbens racingsektion). Tror inte att man gick ut med någon öppen upphandling har heller precis.
Citera
2017-02-16, 09:57
Medlem
Editerar:

Såg filmen nu, det var väl ändå lite väl dyrt hela rasket. Kommer antagligen bli ett jävla liv på stämman. Det är säkert inte helt OK att spendera så pass mycket av hela kassan på ett litet klubbhus. Dock så är det aningen onyanserat att inte ifrågasätta anbundsgivare nr. 2 då denna hade ett tämligen högt anbud också. Sen, hur jävla svårt skulle det varit att få in en projektledare från föreningen som ställde upp på frivillig basis eller i form av företagsspons (dekaler överallt om hur snällt Kalles projekt och bygg varit som hjälpt till att förnya KMK:s klubbhus).

Ujuj, styrelsen lär få det hett om örona. Blir det månne slut på trevliga helger ute på Sandhamn? Kommer det bli vallfärdande till KSSS? Eller är folk för lata att ta bilen ut till Saltis? Kanske rentav medlem i ÅSS?

Sen så är det ju såhär alla föreningar fungerar, mer eller mindre. Antingen köper man det, eller så är man inte med i någon förening (så fungerar jag t.ex.). Det föreligger endast ett ansvar gentemot förenigsmedlemarna på årsstämman, detta är ju ingen offentlig myndighet vars handlande styrs genom LOU.
Senast redigerad av tardenitvaan 2017-02-16 kl. 10:21.
Citera
2017-02-16, 21:54
Medlem
Borhemmas avatar
Att det här uppdagas är jävligt bra! Många huvuden kommer att rulla i den styrelsen, trots de fina namnen. Sätter en hundring på att vi läser om det i en "kvällstidning" inom kort
Senast redigerad av Borhemma 2017-02-16 kl. 21:55. Anledning: Stor bokstav
Citera
2017-02-17, 07:46
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Att det här uppdagas är jävligt bra! Många huvuden kommer att rulla i den styrelsen, trots de fina namnen. Sätter en hundring på att vi läser om det i en "kvällstidning" inom kort
Förfallet vad då det redan gick att läsa i affärsvärlden 14 feb:

http://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/miljonstrid-i-kungliga-motorbat-klubben-6825135

Antagligen pga vem ordföranden är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in